پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آیا هنوز بن لادن مهم است؟


آیا هنوز بن لادن مهم است؟
آیا اسامه بن لادن هنوز مهم و قابل اعتناست؟ اگر فکر کنید که مهم نیست، حق دارید. در ماه‏‏های اخیر تعداد زیادی از متخصصان تروریسم و مسولین امنیتی بارها اعلام کرده‏‏اند که بن لادن دیگر فعال نیست و فعالیت‏‏های او یک تهدید بالفعل برای غرب به حساب نمی‏‏آید. آن‏‏ها به این موضوع اشاره می‏‏کنند که وی از ۱۱ سپتامبر تا کنون به آمریکا حمله‏‏ای نکرده و از تابستان سه سال گذشته تاکنون هم علیه انگلستان عملیاتی نداشته است. نظر سنجی‏‏ها نشان می‏‏دهد که محبوبیت او در میان مسلمانان از بین رفته است و کم‏‏تر به دنبال همکاری با او هستند. و دیگر پیام‏‏های او در رسانه‏‏های عمومی مورد توجه قرار نمی‏‏گیرد.به عنوان مثال آیا شما می‏‏دانستید که که او در ماه مه دو پیغام صوتی بر روی رسانه‏‏ها قرار داده است؟ من این گونه فکر نمی‏‏کنم.
جهاد از بن لادن و القاعده فاصله گرفته است. دکتر مارک سیجمن افسر سابق پرونده‏‏های سیا در همین زمینه می‏‏گوید، جهاد با از دست دادن رهبر خود و جدا شدن از بن لادن دیگر قدرت و تاثیر خود را از دست داده است و این جهاد بدون رهبر به سختی می‏‏تواند خود را به یک شبکه جهانی تبدیل کند.
این ایده در میان متخصصان تروریسم مشترک است. آن‏‏ها در کنفرانسی که در ماه می در فلورانس تشکیل شده بود ابراز داشتند که هیچ نشانه‏ای از فعالیت القاعده در کشورهایشان مشاهده نمی‏‏شود. آن‏‏ها معتقدند که اگر بن‏‏لادن نقشی در جهاد داشته باشد فقط به عنوان یک سمبل است.
اگر این‏‏ها درست است پس چرا رهبران سیاسی هنوز از این خطر سخن می‏‏گویند و احتمال یک حمله تروریستی دیگر را بالا می‏‏دانند؟ تخمین اطلاعات ملی آمریکا بیان می‏‏کند که القاعده در حال بازسازی نیروهای خودش است. چرا یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعات انگلستان بیان می‏‏کند که اکنون ۲۰۰۰ شهروند و ساکنان دیگر در برتانیا هستند که به عنوان تهدید برای امنیت مردمان این کشور به شمار می‏‏آیند؟ بحث در مورد القاعده و به شکل دیگری در مورد بازداشت کردن بن لادن که مرکز توجه مباحث مربوط ۱۱ سپتامبر که بر تمام حوزه‏‏های سیاست خارجی آمریکا حاکم بود آیا اکنون در آستانه انتخابات جدید هنوز مطرح است؟
پاسخ این سوال‏‏ها چندان هم آسان نیست. اما شواهد بسیار زیادی موجود است که نشان می‏‏دهد که تهدید بن‏‏لادن هنوز جدی است و تاثیر او بر گروهش بیشتر از آن چیزی است که تصور می‏‏شود. جهاد از هر زمانی در تاریخ خود امروز قوی‏‏تر است. تهدید طالبان در پاکستان و افغانستان در ژوئن گذشته آن قدر جدی شده است که درحال تصرف شهر پیشاور بودند. از جهت دیگر همه گروهک‏‏ها در شمال آفریقا و اروپا به نوعی خود را متصل به القاعده می‏‏دانند.
مانند همه‏‏ی این جنگ‏‏های در سایه و بدون مرز، میزان قدرت قابل اندازه گیری توسط معیار‏‏ها و ملاک‏‏های علمی نیست. درست است که بخش‏‏هایی از جهاد بی‏‏هدف و بدون رهبر است اما بخش‏‏های دیگر آن رهبری بن‏‏لادن را پذیرفته‏‏اند و آماده انجام دستوراتش هستند. تعداد زیادی علاقه‏‏مند هستند و می توانند دستورات او که بر روی اینترنت پخش می‏‏شود را انجام بدهند.
مقامات آمریکایی به شدت نگران قدرت گرفتن القاعده در پاکستان هستند که باعث افزایش قدرت طالبان در افغانستان خواهد شد و در گزارش تخمین اطلاعت ملی ۲۰۰۷ که مورد تایید ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکاست هم اعلام کردند که القاعده یک بازگشت بسیار قدرتمند به پاکستان و افغانستان داشته است.
وقتی جهاد این چنین امکان بازسازی دارد نتیجتا می‏‏تواند به راحتی بن‏‏لادن را به عنوان رهبر خود داشته باشد و این بن‏‏لادن است که مشخص می‏‏کند که هدف بعدی حمله کجاست. القاعده هر روز توانسته است قدرت بیشتری در جهان کسب کند و خطر آن روز به روز برای جهان بیشتر و بیشتر شده است اما سوال این جاست که چه چیز باعث شده است، القاعده از مرکز توجه رسانه‏‏ها خارج شود؟
تایم، پیتر برگن
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید