جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تعیین مقدار سرب در تریاک به روش طیف سنجی جذب اتمی شعله ای


تعیین مقدار سرب در تریاک به روش طیف سنجی جذب اتمی شعله ای
● زمینه:
ناخالصی ‌های موجود در مواد مخدر می‌تواند باعث بروز یا تشدید علائم و نشانه‌های مسمومیت‌های حاد و مزمن ناشی از این مواد گردد. سرب به عنوان یکی از ناخالصی‌های یافت شده در تریاک می‌تواند سبب ایجاد مسمومیت‌های حاد و مزمن در مصرف کنندگان تریاک گردد. از این رو شناسایی و تعیین مقدار این فلز سمی در نمونه‌های تریاک از نظر سم‌شناسی بالینی و قانونی دارای اهمیت است. هدف از این مطالعه استفاده از روش طیف ‌سنجی جذب اتمی شعله‌ای جهت تعیین مقدار سرب در تریاک می‌باشد.
● روشها:
در این مطالعه از روش هضم مرطوب با استفاده اسید نیتریک جهت آماده‌سازی نمونه‌های تریاک استفاده شد. بعد از رسم منحنی استاندارد، مقدار سرب در نمونه‌های تریاک توسط دستگاه طیف‌سنج جذب اتمی شعله‌ای اندازه‌گیری شد. سپس دقت در یک روز، دقت در بین چند روز، حداقل میزان قابل اندازه‌گیری و حداقل میزان قابل شناسایی در این روش مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته‌ها:
در این روش می‌توان مقدار سرب موجود در تریاک را در محدوده غلظت‌های ۵-۴۰ ppm اندازه‌گیری نمود. میزان دقت در یک و بین چند روز در این روش به ترتیب ۰.۸ و ۱.۲ درصد بود. حداقل میزان اندازه‌گیری و حداقل میزان قابل شناسایی در این روش به ترتیب ۵ ppm و ۲ ppm بود.
● نتیجه‌گیری:
از روش طیف‌سنجی جذب اتمی شعله‌ای به عنوان یک روش حساس، دقیق و تکرارپذیر جهت آنالیز کمی سرب در نمونه‌های تریاک می‌توان استفاده نمود.
کامبیز سلطانی نژاد
منصور فریادی
مریم اخگری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید