جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


آیا زن و شوهر می توانند در یک اداره کار کنند؟


آیا زن و شوهر می توانند در یک اداره کار کنند؟
دو دانشجوی ممتاز بودند که هر دو در یک کلاس در س می خواندند و چون به یکدیگر علاقه پیدا کرده بودند در سال آخر دانشگاه به طور رسمی نامزد شدند و بعد از آن که لیسانس گرفتند عروسی کردند. من هفته ای چهار ساعت به آنها درس می دادم و می دانستم که هر یک از آن دو چه صفات و روحیه ای دارد. چندی بعد این زن و شوهر جوان در مؤسسه ای که من آنجا مشاور هستم داوطلب کار شدند.
من در کمیسیون استخدام بودم. اعضا کمیسیون همه عقیده داشتند که این زن و شوهر جوان بسیار لایق هستند و وجودشان می تواند برای پیشرفت امور آن مؤسسه مفید باشد. با این عقیده موافق بودم ولی با کار کردن آن دو در یک محل مخالفت کردم و گفتم صلاح کار مؤسسه و مصلحت خود این دو چنین اقتضا می کند که آنها در یک مکان کار نکنند.
سایر اعضا کمیسیون استخدام نیز با نظر من موافقت کردند ولی احساس می کردم که سوالی بر لبان آنهاست، مثل این بود که می پرسیدند «فلسفه مخالفت من با کار کردن آن دو چیست؟ می خواهم جواب این سؤال را ممکن است برای شما هم پیش آمده بدهم».
نخست فرض می کنیم زن و شوهری در نهایت مهر و محبت و سازگاری با یکدیگر زندگی می کنند و در همه چیز با هم هماهنگی دارند و عضو مؤسسه یا اداره ی واحدی هستند. در این اداره یا مؤسسه ممکن است رابطه ی آنها رئیس و مرئوس و یا ارتباط دو همکار در یک اتاق و با در دو قسمت مختلف از یک اداره باشد. اینک هر یک از این سه مورد را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:
● اگر شوهر رئیس زنش باشد
در حالتی که شوهر رییس قسمتی باشد که زنش به چند صورت ممکن درآید: ممکن است زنش را مکلف به کار کمتری سازد تا نیرویی در او برای کارهای خانه باقی بماند و یا این که برای انجام دادن کارهایی که به او مراجعه می کنند، فرصت بیشتری به او بدهد و همچنین احتمال دارد که زیاد در ساعات ورود و خروجش دقت نکند. حتی در این مورد به او آزادی بیشتری دهد. همچنین در دادن مرخصی و اجازه خروج از اداره.
البته برای آن که زنش بیشتر به منزل برسد ممکن است افراط کند و نیز امکان دارد که نتیجه کار زنش را در اداره بیشتر و بهتر از آنچه هست به شمار آورد و برای بهبود یا افزایش کار او سفارشی نکند و در عین حال برای دریافت اضافه حقوق یا رتبه و سایر مزایای اداری برای او بکوشد. در این صورت آیا فکر می کنید سایر کارمندان زیر دست رئیس از روش و رفتار او راضی خواهند شد. احتمال دارد که در چنین ادراه ای یکی از کارمندان که جسورتر است، اعتراض کند. در این صورت رئیس اداره برای آنکه به اصطلاح زهر چشمی از دیگران بگیرد، بدیهی است که با آن کارمند نهایت خشونت را روا خواهد داشت و چه بسا برای آنکه عبرتی برای سایرین باشد او را از خدمت منفصل خواهد کرد.
● اگر شوهر همکار زنش باشد
ممکن است زن و شوهری مانند دو همکار اداری در یک اداره یا مؤسسه ای کار کنند. وقتی محل کارشان هم در یک اتاق و زیر یک سقف باشد. در این صورت زن و شوهر کار را با هم تقسیم می کنند. بدین ترتیب که شوهر مقداری از کار اداری زنش را انجام می دهد تا زنش در خانه بتواند بیشتر به امور منزل برسد و اگر هم صریحا چنین نباشد تقریبا چنین خواهد بود و شوهر غالبا مقداری از مسئولیت هارا به عهده می گیرد تا فشار کار روی دیگری کمتر باشد. طبیعی است که وقتی زن و شوهری در یک اداره و به خصوص در یک اتاق با یکدیگر همکار شدند، شوهر همیشه مراقب حرکات زنش خواهد بود، به مذاکرات او گوش خواهد داد و روابط او را با دیگران در نظر خواهد گرفت زیرا بالاخره او مسئول شرعی است و با و پیوندی دارد که اثر آن را حتی در خارج از خانه و در محیط اداره نمی توان منکر شد.
طبعا شوهر از اشتباه یا خطای زنش در کار دفاع خواهد کرد و لابد در بسیاری از امور مربوط به او دخالت خواهد کرد در حالی که اگر زنش نبود و فقط همکار بود هرگز چنین دخالتی را جایز نمی دید. بدین ترتیب روابط این دو همکار در اداره مورد تعبیر و تفسیر سایر کارمندان قرار خواهد گرفت و سایرین به طور آشکار و پنهان درباره ی آن دو اشاراتی خواهند کرد که غالبا ممکن است مطبوع زن و شوهر قرار نگیرد و آن را با منزله نیش و کنایه ای تلقی کنند و چنانچه تجربه نشان داده است. سرانجام وضع به جایی می کشد که زن و شوهر از آن اداره به جای دیگری منتقل می شوند.
● اگر محل کارشان دور از هم باشد
اگر زن و شوهر در یک اداره کار کنند ولی محل کارشان در یک اتاق و نزدیک به هم نباشد، به میزان زیادی از ناجوری و خطرناک بودن وضع کاسته خواهد شد، مگر آن قسمت که زن و شوهر کار می کنند مربوط به امور سری و محرمانه اداری باشد، مثلا مربوط به تهیه ی لیستی از کارمندانی باشد که باید اصافه حقوق بگیرند و یا از خدمت معاف شوند. در اینجاست که می بینیم همان کارمند امین و قابل اطمینانی که همیشه امور محرمانه را از سایر کارمندان پنهان می داشت، در مورد همسرش و هنگامی که پای او به میان می آید این خصلت را از دست می دهد و بدیهی است مع افشا اسرار اداره یا مؤسسه از جمله امور خلافی است که ممکن است که موجی زیان ها و دردسرهای شدید شود.
● اما اگر روابط زن و شوهر خوب نباشد
تا این جا فرض ها و احتمالات ما در صورتی بود که روابط زن و شوهر در نهایت صلح و صفا بوده، سازگاری و هماهنگی کامل میان شان برقرار باشد. ولی آیا چنین چیزی در عالم زناشویی برای همیشه و در تمام مراحل ممکن است؟‌آیا هیچ نمی شود که زن وشوهری نسبت به هم کدورتی پیدا کنند؟ آیا همیشه و همواره روابط آنها با صلح و صفا می گذرد؟ یا این که گاه گاه میان زن و شوهر کدورت هایی پیدا می شود و منازعاتی با یکدیگر پیدا می کنند. بدیهی است که این کدورت ها گاه و بیگاه در جهان زناشویی میان زن و مرد پیدا می شود و در محیط کار آنان نیز به خصوص اگر همکار باشند، تاثیر می گذارد. در چنین حالتی هر عمل، نگاه و حرکتی از جانب یکی بر روحیه ی دیگری اثر می گذارد و آن را به حساب لجاجت، عدم احترام و کم محلی نسبت به خود می پندارد.
در چنین حالتی اگر مرد رئیس زنش باشد پیداست که زن هرگز این رابطه را نخواهد پذیرفت و به امر و نهی های وی وقعی نمی گذارد، به میل خود کار می کند، به میل خود وارد و خارج می شود و خلاصه هر کاری را که دوست دارد انجام می دهد و هرگز حریم و رابطه ی کاری را که بین خود و همسرش وجود دارد در نظر نمی گیرد. حالت دیگر زمانی است که آن دو همکار باشند، به راحتی می توان حدس زد که چه مشکلاتی پیش خواهد آمد. آن دو یکدیگر مرتب سنگ جلوی پای یکدیگر میگذارند و خدا می داند که وضع چنین اداره ای چه خواهد شد و به کجا خواهد رسید. ما هر دو حالت موضوع را بررسی کردیم. حال نوبت شماست که تصمیم بگیرید با همسرتان همکار شوید یا خیر؟
ایران دخت شماره ۱۳
مترجم : پگاه امیردیوانی
منبع : مرکزاطلاعات وآمار زنان


همچنین مشاهده کنید