پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۵۷دلیل برای موفقیت دولت نهم


۵۷دلیل برای موفقیت دولت نهم
همواره هر اصلاحی به مانند حرکت برای فتح یک قله، با خستگی و مشقت و تلاش و پیگیری همراه است، برخلاف حرکت در سرازیری رفاه زدگی و تن پروری که راحت و خوشایند است اما با سختی ها و عقب افتادگی های بعدی روبروست.
سومین سالگرد انتخابات سوم تیر نیز گذشت. انتخاباتی که باعث شد دولتمردان جوانی که دل در گرو تفکرات اصیل انقلاب داشتند با رای مردم سکان اجرایی کشور را بدست بگیرند. اینان سومین سال مدیریتی خود را در حالی پشت سر گذاردند که در اطرافشان عده ای فقط نظاره گر بودند و مدیران جدید را غریبه و غاصب و خود را صاحب و مالک اصلی دایره های انحصاری مدیریت کشور می پنداشتند و همواره با عینک های سیاه خود به این جمع تازه وارد می نگریستند و از هر گونه کارشکنی در مسیر آنها کوتاهی نمی کردند.
اذناب این خواص نیز جز مشق سیاه نگاری علیه ثمرات حماسه سوم تیر، تکلیف دیگری برای خود قائل نبوده و به تلاش شبانه روزی در این راه مشغول بوده و هستند.
حال پس از گذشت سه سال از آن حادثه شگرف اگر کسی ادعا کند که تمام اقدامات دولت نهم گام به گام صحیح بوده گزافه گفته و مسلما ایده آل پنداشتن یک موضوع یا شخص باعث می شود که اصلاح و پیرایش از آن دور شود. از سویی بررسی سعی و تلاش این دولت در ظرف مکانی ، زمانی و شرایط خاص خودش موید آن است که اینان از بسیاری از آزمونها با درصد های متفاوت موفق و سربلند بیرون آمده اند.
- در اینجا سعی نموده ام در حد اطلاعاتم بعضی از دلایل موفقیت آنها را ذکر نمایم:
۱) تاییدات خاصه رهبری که شاید به جرات بتوان ادعا نمود برای هیچ دولتی اینگونه سنگ تمام نگذاشته اند.
۲) با توجه به اینکه دولت نهم زیر مجموعه ای از طیف اصولگرایی می باشد رای ۷۰ درصدی اخیر مردم در انتخابات مجلس هشتم به اصولگرایان به خصوص موفقیت حداکثری نامزدهای جبهه متحد که بیشترین قرابت را در اذهان عمومی به دولت داشتند، می توان از آن به عنوان مهر تاییدی برای دولت نهم نیز تفسیر نمود.
۳) ارتقا و تقویت جایگاه بورس در نظام معاملاتی کشور و نجات آن از حالت شکننده و حبابی دوره قبل
۴) اصلاح مسیر منحرف شده پرونده هسته ای کشور از دست کشورهای غیر مرتبط به جایگاه و محل فنی و کارشناسی آن یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاکنون وقت و انرژی زیادی را از چند وزارتخانه و ... به خود اختصاص داده و شکست مقاومت چند کشور انحصارطلب در برابر اراده ملت ایران را در پی داشته است.
دولت احمدی نژاد در طول سه سال گذشته همواره در تلاش بوده این واقعیت را به جامعه بین الملل تفهیم کند که پیگیری حقوق هسته ای از اولویت ها و نیازهای داخلی ملت ایران است و مردم این خواسته را از همان آغازین روزهای ورود او به ساختمان پاستور و در دیدارهای مردمی سفرهای استانی بارها فریاد زده اند.
۵) اتمام بسیاری از پروژه های نیمه تمام که در حقیقت جلوگیری از اتلاف و نابودی هزاران میلیارد از بودجه بیت المال بوده که در بیابانها و ساختمانهای نیمه کاره رها شده بود.
۶) اصلاح ساختاری سازمان مدیریت و تبدیل آن به یکی از معاونت های زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری و در استانها زیر مجموعه استانداری. این سازمان به مرور زمان از اهداف اولیه خود دور و مبدل به یک جزیره مستقل و کانون بی عدالتی و بوروکراسی کاذب در اختصاص بودجه و اعتبارات برای دستگاهها و استانهای محروم شده بود.
۷) حذف تبصره های بی مورد در بودجه سالیانه کشور ، یکی دیگر از اقدامات مهم و ارزشمند دولت در سال ۸۶ بود. یکی از معضلات جدی نظام مالی کشور بودجه بندی و بودجه ریزی و هزینه نمودن اعتبارات بر مبنای ردیف ها و تبصره های بودجه به روش گذشته بود.کار سخت و مشکلی که هم ناظران بر روند بودجه و عملیات مالی را دچار سردرگمی می کرد و هم مجریان و مدیران و ... را در تنگناههای فراوان قرار می داد تا جایی که بسیاری از دستگاهها به علت آن تا پایان سال موفق به جذب اعتبار خود نمی شدند
۸) سفر رئیس جمهور به بیش از ۳۵۰ شهر کشور و آشنایی از نزدیک با مشکلات و خواسته های واقعی مردم و همچنین کنترل اعتبارات اختصاص یافته و پروژه های مصوب برای آن شهرها توسط تیم های همراه وی
۹) اصلاح روش ، سلوک و زی حاکمان کشور. تا قبل از سوم تیر کورس تجمل گرایی در بین مسولین و به تبع آن مردم، بسیاری از اهداف انقلاب را به قهقرا می برد. عقل معاش اندیش همراه با چاشنی حرص و آز و به بهانه خصوصی سازی، بیشتر دست آوردهای معنوی دین و انقلاب را به بهای هیچ قربانی می کرد ولی سلوک ساده و بی پیرایه شخص اول اجرایی کشور و مداومت بر این سنت حسنه بر فرهنگ عمومی جامعه تاثیر گذار بوده و خواهد بود.
۱۰) افزایش بی سابقه ایرانگردی در بین مردم کشور که این امر مقدمه ای است برای گسترش صنعت توریسم و رونق جهانگردی
۱۲) این دولت در موقعیتی شروع به فعالیت نمود که برای کار کردن در هر طرح و برنامه باید با هفت دولت در سایه و حکومت از نوع کارگزارانی و آقازاده ها و مشارکتی و اصولگرایان .... و ملی مذهبی و... دست و پنجه نرم می کرد در حالیکه دولت های قبلی در آغوش تمام این گروهها بودند و با زد و بندهای سیاسی و غیره همه را راضی نگه می داشتند وگرنه با ابزارهای خاص موانع را از پیش پای خود بر می داشتند ولی در این دوره...
۱۳) اصلاح ساختار مدیریتی با تفویض اختیارات بیشتر به استانداران و فرمانداران
۱۴) در دنیای امروز حکومت و نظامی موفق است که بتواند اراده خود را بر سایر ملل و تفکرات تسری و غلبه دهد. امروزه در برخورد با بسیاری از تنگناهها و مسائل در صحنه داخلی و بین المللی، اراده خلل ناپذیر و قاطعیت رییس جمهور نقش بسزایی در موفقیت و حفاظت و صیانت از منافع ملی داشته و خواهد داشت.
البته رفتار منفعلانه اصلاح طلبان در دوره قبل که با ضعف و سستی خود در برخورد با مسائل مختلف باعث ایجاد تصویری ضعیف و قابل تسخیر و تصرف از ایران شده بودند موجب جری شدن بسیاری از غریبه ها شدند که ترمیم و اصلاح آن تصویر نیازمند گذر از یک دوره سخت توام با سماجت و پافشاری بر دفاع از منافع ملی را می طلبید.
۱۵) اصلاح میزان تراز صادرات به واردات کشور به نحوی که صادرات در سال ۸۴ ، هفت و سه دهم میلیارد دلار و واردات ۳۶ میلیارد یعنی نسبت صاردات به واردات ۲۰ درصد بوده که این آمار در سال ۸۶ به میزان صادرات ۲۱ میلیارد دلار و واردات ۴۸ میلیارد دلار رسیده و نسبت صادرات به واردات به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.
۱۶) کاهش میزان رشد تصادفات جاده ای با وجود افزایش سالیانه یک میلیون وسیله نقلیه در جاده ها
۱۷) افزایش تعداد اورژانس های بین جاده ای به دو برابر کل تاریخ کشور
۱۸) افزایش فضای ورزشی به دو برابر سالهای قبل در طول ۳۰ ماه اخیر که اقدامی بی نظیر و یک رکورد جدید است
۱۹) موفقیت های پی در پی در علوم نوین پزشکی مانند ترمیم سلولهای نخاعی و داروی ضد ایدز و کشت بافت نای مصنوعی و دهها مورد دیگر
۲۰) در دوره ای سرازیر شدن اجناس ارزان قیمت چینی و کره ای باعث کاهش شدید قیمت بسیاری از کالاهها در بازارهای جهانی شده بود با این وجود نرخ تورم در کشور ما به ۵۰ درصد هم رسید و حال که قیمت های جهانی کالا در کشورها رو به افزایش نهاده و عواملی مانند خشکسالی، افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش دلار باعت تورم جهانی بی سابقه شده، عده ای از تورم میانگین ۲۰ درصد تعجب می کنند( البته این دلیل به تنهایی عامل تمام گرانی ها نیست).
۲۱) کنترل مهار عوارض یخبندان بی سابقه سال قبل که به مدت چهار هفته ۲۲ استان مهم کشور را در نوردید با توجه به گستردگی آن در مقایسه با بحرانهایی مانند برف دو روزه در استان گیلان در سال ۸۰ بسیار بهتر مدیریت شد.
۲۲) ارزش گذاری به اصول اولیه انقلاب مانند عدالت خواهی ، دفاع از مظلوم و ....
۲۳) دفاع از آرمان ملت فلسطین و ضدیت با صهیونیسم جهانی
۲۴) دعوت از رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس کشورهای خلیج فارس برای اولین بار
۲۵) سفر پوتین به عنوان اولین سفر رییس جمهور روسیه به ایران با دعوت آقای احمدی نژاد
۲۶) سخنرانی در دانشگاه کلمبیا توسط رئیس جمهور که همگی از جزئیات آن مطلعیم
۲۷) کسب محبوبیت در بین مردم مسلمان منطقه و مردم سایر ملل
۲۸) سعی در اجرای بانکداری اسلامی به معنی واقعی کلمه که البته با مقاومت های بسیاری روبرو می باشد.
۲۹) تلاش جهت احیاء تعاونی ها و کارگاههای زودبازده و جلوگیری از تشکیل غولهای مالی تک نفره و انحصاری در اقتصاد که در بسیاری از کشورها مانند چین و ... نتیجه بخش بوده و باعث تحول در رشد اقتصادی آنها شده است.
۳۰) اجرای طرح پزشک خانوده با وجود موانع اجرایی و مالی بسیار در مناطق زیر بیست هزار نفر جمعیت، که در راستای گسترش عدالت اجتماعی می باشد.
۳۱) اصلاح و افزایش حقوق کارمندان آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در چند سال اخیر که دولتهای قبلی فقط صحبت آن را می کردند.
۳۲) افزایش حقوق بازنشستگان
۳۳) اجرای طرح سهمیه بندی بنزین که نشان از توان بالا و پتانسیل بی نظیر این دولت برای ساماندهی امور و توانایی دستیابی به اهداف دولت الکترونیک را نوید می دهد. امری که دولت های قبلی به دلایل بسیاری حتی جرات نزدیک شدن به آن را هم نداشتند.
۳۴) طرح بزرگ تحولات اقتصادی و ساماندهی یارانه ها
۳۵) توجه ویژه به موعود و منجی آخرالزمان(عج) که از اصول اعتقادی ما شیعیان است
۳۶) برای نخستین بار در کشور واگذاری بیش از ۲۴ میلیون خط تلفن همراه در عرض مدت زمان کمتر از سه سال
۳۷) تبدیل شدن ایران به بزرگترین بازیگر منطقه خلیج فارس
۳۸) افزایش بی سابقه اعتبارات مناطق محروم و شهرهای کوچک
۳۹) طرحهایی زیربنایی مانند اصلاح سیستم بانکی، سهمیه بندی بنزین ، هدفمند کردن یارانه ها و همچنین تلاش و کوشش شبانه روزی و پرهیز از تبلیغات گسترده و دهها مورد دیگر، همگی نشانه پرهیز دولت نهم از پوپولیسم است علیرغم اینکه در اکثر دولتها برای جذب طرفدار از بین توده ها این امر رواج دارد
همچنین مقابله قاطعانه با بزه کاری ها و امور خلاف در جامعه، نشانه مخالفت با پوپولیسم مبتذل می باشد. البته در زمان دولت اصلاحات از این نوع عوام فریبی سخیف برای مطامع سیاسی و در جهت جذب بعضی اقشار (جوانان ، بانوان و دانشجویان) بسیار استفاده می شد.
۴۰) احمدی نژاد عزت ملت ایران را در اذهان عمومی غرب زنده کرد و به آنها گفت این ملت میتواند روی پای خودش بایستد. پیوند دین و سیاست در گفتارش نقشی بی بدیل بست.
۴۱) تلاش جهت کوچک سازی دولت
۴۲) پاک دستی مالی که در کاهش میزان تخلفات مالی در ارگانها دولتی تاثیر گذار بوده است.(نقل قول از آقای نیازی ، رئیس کل بازرسی کشور)
۴۳) تشکیل اوپک گازی با پیشنهاد و پیگیری ایران
۴۴) اعتقاد و اهتمام به الگوی ایرانی واسلامی در برنامه ریزی برنامه پنجم
۴۵) تلاش برای تأمین مسکن قشرهای نیازمند، طرح مسکن ۹۹ ساله که ثم
ات آن در چند سال آینده خود را نشان خواهد داد.
۴۶) اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی ۱۵ برابری (واگذاری شرکتهای دولتی) در عین مقابله با فساد
۴۷) واگذاری سهام عدالت در حد وسیع و با اولویت دهکهای پائین جامعه برای نخستین بار در کشور
۴۸) کاهش بدهی خارجی و بدهی داخلی به بانکها
۴۹) نبرد موفق روزانه با تحریم های خارجی علارغم تلاش گسترده آمریکا و چند هم پیمانش
۵۰) اولویت محرومیت زدایی در برنامه ریزی ها
۵۱) کوچک سازی و کاهش هزینه های دولت نهم با صرفه جویی و برنامه های انقباضی
۵۲) آزادسازی سواحل شمال جهت استفاده عموم
۵۳) چند برابر شدن سرمایه گذاری خارجی با توجه به گزارشات مراکز بین المللی
۵۴) کاهش نرخ بیکاری به ۲/۱۰درصد،
۵۵) باز بودن فضای نقد بویژه نقد از درون به نحوی که با صراحت از نقاط ضعف خود سخن گفته و مدیران ضعیف خود را بدون ملاحظه تعویض و یا جابجا نموده است.کاری که دولت احمدی نژاد در این زمینه کرده نه تنها ایجاد تزلزل در مدیریت نبوده بلکه علاوه بر تابوشکنی باعث ایجاد و اعلام ثبات و اینکه هیچ وزیر یا مسئولی نباید از نقد دائم در امان باشد و برنامه ها و اهداف است که باید مدار و محور قرار گیرند.
۵۶) دولت نهم با روی کار آمدن خود شعارهای ناب و اصیل انقلاب را احیا و عدالت‌طلبی را به گفتمان اول جامعه‌ تبدیل کرد. از بین بردن فاصله‌ها میان مسوولان اجرایی و مردم و حضور بی‌واسطه میان اقشار مختلف از جمله ثمرات این رویکرد بوده است.
۵۷)دولت نهم تا آنجا که امکان فعالیت و حضور در عرصه سیاست خارجی داشته است، فعال عمل کرده است، دیپلماسی ایران در عراق، لبنان یا در بخش توسعه اقتصادی، راه اندازی شرکت های صنعتی همچون خط تولید خودرو در روسیه، سوریه، ونزوئلا و نیکاراگوئه و... از نمونه های بارز آن است
موسوی
منبع : صنایع نیوز


همچنین مشاهده کنید