سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس در مراکز و مطبهای دندانپزشکی شهر همدان در سال ۱۳۸۰


بررسی رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس در مراکز و مطبهای دندانپزشکی شهر همدان در سال ۱۳۸۰
رادیوگرافی در دندانپزشکی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بدون اغراق میتوان گفت یکی از پایه‌های اصلی در تشخیص و درمان میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس در مراکز و مطبهای دندانپزشکی شهر همدان در سال ۱۳۸۰ انجام گردیده است.
در این مطالعه توصیفی مقطعی از بین ۱۰۲ مرکز و مطب دندانپزشکی شهر همدان، ۲۹ مرکز براساس دو معیار وجود مرکز در سطح شهر و برخورداری از دستگاه رادیوگرافی انتخاب شدند. برای مراکز یاشده پرسشنامه ای در رابطه با محافظت بیمار و پرتونگار تکمیل شد و اطلاعات بدست آمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی استنباطی بیان شده و سپس مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت.
نتایج بدست آمده بدین قرار بود:
استفاده از پاراوان یا اطاق سرب کوبی شده (۸۶.۲۰%)، رعایت فاصله و زاویه مناسب (۵۵.۱۷ %)، استفاده از دستگاه تهویه (۳۷.۹۳ %)، استفاده از پیشبند سربی (۳۴.۴۸%)، استفاده از محافظ تیروئید (۱۳.۷۹%)، استفاده از فیلم نگهدارنده (۱۰.۳۴%)، استفاده از فیلم با سرعت زیاد (۱۰۰%)، استفاده از کلیماتور کوتاه (۶۲.۰۶%)، کلیمتاتور مخروطی (۳۱.۰۳%)، کلیماتور بلند (۶.۸۹%) در هیچ مرکزی از کلیماتور مستطیلی استفاده نمیشد. رعایت شرایط پرتودهی: تناسب زمان تابش و سن بیمار (۵۸.۶۲%)، استفاده از دوزیمتر شخصی (فیلم بج) (۴۴.۸۲%) و شرایط استاندارد ظهور و ثبوت ۲۴.۱۳% بدست آمد.
به نظر میرسد که با توجه به آمارهای بدست آمده رعایت اصول حفاظتی از طرف مراکزی که خدمات رادیوگرافی دندانی ارایه میدهند بطور جدی اعمال نمیگردد.
امیر اسکندرلو
مصطفی اختری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید