جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چرا اینقدر دیر ؟


چرا اینقدر دیر ؟
چشمانی درخشان و شریر، موهای بلندی که می‌بایست در جوانی سیاه و براق بوده باشد و با آمیزه‌ای از اشتیاق و بدگمانی به زن مسن خیره مانده بود. به جوانی تاراج شده زن می‌اندیشید اما چشم‌ها همان چشم‌های میشی رنگ مهربان بود که می‌خواست همه دنیا را به پایش بریزد.
خاطرات مبهمی در ذهنش موج می‌زد آیا او بود، دختری که زیبایی‌اش شهره آفاق بود و هر جوانی آرزوی همسری او را در دل می‌پروراند.
بی‌کسی غریبی به دلش چنگ می‌زد. سرنوشتی غیرقابل تصور در طی این سال‌ها زندگی او را به سخره گرفته بود. اگر فقط با او ازدواج کرده بود دیگر آنقدر تنها نبود. با خود اندیشید که بخش نامعلومی از رویاهایش هست که ردپای آن رویاها تکه‌تکه شده و تکه‌هایش همچون ورق در تندباد پخش شده است.
زن سرش را که بلند کرد نگاهش در نگاه‌های جستجوگر مرد گره خورد شکوه آن زمان را دید که زیر غباری از زمان دست نخورده باقی مانده بود. گذر لحظه‌ها را به یاد آورد. دلش به درد آمده بود. با خود اندیشید ای کاش در آن سال‌ها با او ازدواج کرده بود و اکنون هر دو افسوس زمان از دست رفته را می‌خوردند که به خاطر بهانه‌های واهی از دستش داده بودند. ازدواج مقدس‌ترین کلمه زندگی و شیرین‌ترین خاطره هر فرد در عمرش است، ازدواج پیوندی آسمانی در عرصه زندگانی است که سلامت روح و روان و بهورزی زوجین را تضمین می‌کند.
● بالا رفتن سن ازدواج‌
دکتر حسینی، جامعه‌شناس می‌گوید: بالا رفتن سن ازدواج یکی از معضلات مهم جوامع بشری است و این در حالی است که فاکتورهای مختلفی می‌تواند بر افزایش سن ازدواج تاثیر بگذارد که البته هر کدام از آنها شدت و ضعف دارد. مساله اشتغال و تحصیلات دختران یک مساله بسیار مهم است که دو دلیل عمده دارد.
۱ ) مسائل اقتصادی
۲) آگاهی دختران از حق و حقوقی که از لحاظ اجتماعی دارند.
او می‌افزاید: گاهی داشتن توان اقتصادی مانند داشتن شغل، مانع ازدواج می‌شود و آن در صورتی است که دختران شاغل باشند. بسیاری از دخترانی که شغلی برای خود دست و پا می‌کنند مشغول به کار می‌شوند، رغبت خود را نسبت به ازدواج از دست می‌دهند زیرا که شاغل شدن آنان باعث می‌شود توان اقتصادی بالا رود و به دلیل رسیدن به استقلال اقتصادی از شوهر کردن منصرف می‌شوند زیرا که یکی از انگیزه‌های دختران برای ازدواج، نیاز اقتصادی است و از مجرد ماندن خود احساس سربار خانواده بودن دارند.
او یادآور می‌شود: داشتن شغل از این نظر که هم منبع اقتصادی و هم سرگرمی خوبی است که می‌تواند در انسان نشاط و شادی به وجود آورد، جایگاه خاصی در بین دختران دارد. گاهی علاقه به شغل در دختران چنان زیاد می‌شود که به خاطر ترس از دست دادن آن، ازدواج نمی‌کنند و خواستگاران را به بهانه‌های گوناگون رد می‌کنند. بنابراین یکی از انگیزه‌های ازدواج دختران که بیرون آمدن از تنهایی و انس گرفتن به همسر است با شاغل شدن آنان از دست می‌رود، زیرا نزد آنان شغل به جانشین مناسبی برای ازدواج تبدیل شده است.
این جامعه‌شناس می‌افزاید: جوانان امروز به خاطر هجوم وسایل ارتباط جمعی تاثیر بیشتری از قالب‌های دنیای مدرن را می‌پذیرند و در انتخاب همسر، معیارها و ملاک‌های دنیای متمدن را بیش از الگوهای ارزشی والدینشان در نظر می‌گیرند. امروزه برای زنان معیارهایی از قبیل نقش اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی، تساوی حقوق با مردان، اشغال در کارهای خارج از منزل از مسائلی است که مورد توجه آنان در انتخاب شوهرانشان است و برای مردان جوان نیز تصمیم‌گیری در پذیریش یا عدم پذیرش خواسته‌های دختران جوان در امور مذکور، نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب همسرانشان دارد.
● عدم تعادل بین تعداد دختران و پسران‌
دکتر محمد اسحاقی معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان معتقد است که از کل جمعیت کشور، ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۷۸۰ نفر جوان هستند که از این تعداد ۱۲ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۰۳ نفر را مردان و ۱۲ میلیون و ۶۳ هزار و ۹۷۷ نفر را زنان تشکیل می‌‌دهند. او تاکید کرد: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد یک سوم از ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۷۸۰ نفر جوان کشور در سن ازدواج هستند و این در حالی است که همواره تعادلی میان تعداد دختران و پسران از لحاظ سن ازدواج وجود ندارد
او افزود: از سوی دیگر گاهی در برهه‌ای از زمان، آمار مرگ و میر در مردان بیش از زنان می‌شود و این امر نیز عاملی درعدم توازن میان تعداد جمعیت زنان و مردان درسن ازدواج می‌گردد.
او در ارتباط با عدم توازن در تعداد جمعیت دختران و پسران و مشکل ازدواج که به دنبال این امر به وجود آمده تصریح کرده: مشکل عدم توازن در تعداد جمعیت دختران و پسران نیست بلکه مساله مهم تغییرات ایجاد شده در فرآیند همسر گزینی است، در واقع امروزه دختران میل به ادامه تحصیل دارند و در سنین بالا تصمیم به ازدواج می‌گیرند در حالی که تحصیل یا اشتغال نباید مانع ازدواج دختر شود.
به گفته وی: بالا رفتن سن،‌ امکان ازدواج را برای دختران محدودتر می‌کند و این موضوعی است که اغلب دختران در سن ازدواج نسبت به آن غافل هستند.
او خاطر نشان کرد: ۲۴ هزار و ۵۰۶ نفر از جمعیت ۲ میلیون و۷۰۳ هزار و ۵۱۰ نفری دختران در سن ۱۰ تا ۱۴ سال ازدواج کرده‌اند.
● افزایش سن و تولد کودکان منگول
«دکتر اشرف سماوات» رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش بروز علائم سندرم داون در کشور به علت بالا رفتن سن ازدواج و بارداری خبر می‌دهد و می‌گوید: در ۱۰ سال گذشته براساس شواهد جمع‌آوری شده و براساس متدولوژی مشخص، به بیماری‌های ژنتیکی نمره داده شد و براساس آن فهرستی از بیماری‌های شایع تهیه شد که ۸ بیماری از جمله بیماری هموفیلی، سندرم داون، کم‌خونی داسی‌شکل و تالاسمی از بیماری‌های شایع ژنتیک کشوری است که با افزایش سن ازدواج و بارداری در کشور افزایش می‌یابد.
● بررسی ها چه می‌گوید؟
نتایج یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه تهران در مورد بررسی علل و زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر بالا رفتن سن ازدواج جوانان شهر تهران انجام گرفته است نشان می‌دهد: ۵ عامل عمده موانع ازدواج در بین پسران به ترتیب اهمیت عبارتند از: نداشتن شغل مناسب، فقدان درآمد کافی، بالا بودن هزینه ازدواج، فقدان مسکن، فقدان همسر دلخواه و در بین دختران این عوامل به ترتیب اهمیت عبارتند از: فقدان همسر دلخواه، نداشتن شغل مناسب، مردد بودن در تصمیم‌گیری، بالا بودن هزینه ازدواج، فقدان درآمد کافی از نظر سطح توقعات در بین مردان. عوامل زیر به ترتیب اهمیت عبارتند از: مسکن مستقل، شغل پر درآمد، توان پرداخت اجاره مسکن، تحصیلات بالا و داشتن وسیله نقلیه. این عوامل در نزد دختران عبارتند از: توان پرداخت اجاره مسکن، تحصیلات بالا، مسکن مستقل، شغل پردرآمد و داشتن وسیله نقلیه.
از نظر ویژگی‌های همسر دلخواه معیارهای اصلی عبارتند از: تفاهم اخلاقی، اصالت خانوادگی، شخصیت اجتماعی، پایبندی به اصول اعتقادی و وضعیت اقتصادی خوب در بین زنان مطرح شده است. در این تحقیق آمده است که با درآمد خانواده، نوع شغل پدر و بالا رفتن سن ازدواج رابطه معنی‌داری مشاهده شده است و بین سطح تحصیلات والدین و وضعیت مسکن خانواده و بالا رفتن سن ازدواج رابطه معنی‌داری وجود دارد.
این در حالی است که بین شغل جوانان، بیکاری، میزان درآمد ماهانه، میزان تحصیلات، بالا بودن هزینه ازدواج، مهریه و جهیزیه، افزایش سطح توقعات زوجین و خانواده‌ها و داشتن برادران و خواهران بزرگتر با بالا رفتن سن ازدواج آنان رابطه معنی‌داری وجود دارد.
منبع : پایگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان زنجان


همچنین مشاهده کنید