جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رابطه وزن کم هنگام تولد با زمان رویش اولین دندان شیری


رابطه وزن کم هنگام تولد با زمان رویش اولین دندان شیری
فرآیند رویش دندان کاملا پیچیده است و بی شک مکانیسم های مختلف زیادی در آن سهیم می باشند. این تحقیق به روش Cohort study بر روی ۲۶ نوزاد با وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم) گروه مورد) و ۲۶ نوزاد با وزن بالای ۲۵۰۰ گرم (گروه شاهد) در بیمارستان دکتر شریعتی شهر تهران در سال های ۸۲-۱۳۸۱ انجام گرفت.
نوزادان دو گروه از نظر جنس،‌ سن مادر،‌ نوع زایمان،‌ مصرف ویتامین های تکمیلی از بدو تولد تا زمان رویش اولین دندان، وضعیت اجتماعی و اقتصادی مشابه سازی شدند. نوزادان از نظر عوامل تاثیرگذار روی زمان رویش مشابه بوده و اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی دار نبود. نوزادان دو گروه از ماه سوم بعد از تولد تا زمان رویش اولین دندان شیری به طور هفتگی پیگیری شدند. داده های فوق طبقه بندی، استخراج شده و زمان رویش ثبت گردید. زمان رویش اولین دندان در دو گروه با t-test و نیز آزمون رتبه دار Wilcoxon مورد قضاوت آماری قرارگرفت. Relative risk وزن کم هنگام تولد با زمان رویش بیشتر از ۷ ماه،‌ در داخل نمونه تعیین و تعمیم پذیری آن مشخص گردید.
اولین دندان رویش یافته در تمامی نوزادان دندان های پیشین میانی بود. در گروه شاهد ۷۶.۹ درصد دارای زمان رویش ۷ ماه و بیشتراز آن بودند و زمان رویش در گروه مورد ۹۲.۳ درصد، ۷ماه و بیشتر بود (R.R=۱.۲).
آزمون نشان داد که این اختلاف در زمان رویش اولین دندان در دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود. و وزن کم هنگام تولد در ایجاد تاخیر رویش اولین دندان شیری نقش ندارد.
حمیده شجری
پریسا سیداخوان
آزاده احمدیه
ناصر ولایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید