شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آیا بین عادات پارافانکشن مانند Bruxism و Clenching و وقوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی در دندان رابطه وجود دارد؟


آیا بین عادات پارافانکشن مانند Bruxism و Clenching و وقوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی در دندان رابطه وجود دارد؟
● سابقه و هدف:
هدف از این مطالعه، بررسی وجود ارتباط بین ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی دندان و عادات پارافانکشنال مانند Bruxism و Clenching است. همچنین در این تحقیق، رابطه بین تماسهای زودرس در حرکات Eccentric و Centric با دندانهای دارای ضایعه سرویکالی فاقد پوسیدگی بررسی گردید.
● مواد و روشها:
این تحقیق از نوع بنیادی و روش مطالعه توصیفی بوده است. به این ترتیب که دو گروه شامل چهل فرد مبتلا به عادات Bruxism و Clenching و ۳۷ نفر فاقد عادات مزبور (شاهد) از میان مراجعین به دانشکده دندانپزشکی مشهد به صورت تصادفی انتخاب شدند. بعضی از نمونه‌ها (شاهد و مورد) دارای ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی Wedge type بودند. کلیه دندانهای دارای چنین ضایعاتی در هر دو گروه از نظر وجود تماس زودرس در حرکات Centric و Eccentric مورد بررسی قرار گرفتند. سپس اطلاعات بدست آمده آنالیز آماری شدند.
● یافته‌ها:
بین دو گروه از نظر شیوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی Wedge Type اختلاف معنی‌دار بود. در گروه مبتلا به عادات Bruxism و Clenching این ضایعات شیوع بیشتری داشتند (۷۰%). بین وجود تماسهای زودرس خصوصا در سمت Working در روی دندانهای دارای ضایعه سرویکالی فاقد پوسیدگی در هر دو گروه شاهد و بیمار رابطه مستقیمی وجود داشت.
● نتیجه‌گیری:
شیوع ضایعات سرویکالی فاقد پوسیدگی ناحیه طوق در افراد مبتلا به Bruxism و Clenching خصوصا در حضور تماسهای زودرس دندانی بیشتر است.
اعظم السادات مدنی
اعظم احمدیان یزدی
مهدیه نامجومطلق
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید