جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره تام سماق (.Rhus coriaria L) بر سویه ‌های مختلف پوستی Staphylococcus epidermidis و Corynebacterium xerosis


بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره تام سماق (.Rhus coriaria L) بر سویه ‌های مختلف پوستی Staphylococcus epidermidis و Corynebacterium xerosis
● مقدمه:
سماق یکی از گیاهان بومی ایران است که مصرف آن به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده غذا در بین ایرانیان رواج دارد. این تحقیق به منظور بررسی اثرات ضدمیکروبی عصاره تام سماق بر دو گونه باکتری پوستی انجام شده است.
● روش‌ بررسی:
در این تحقیق عصاره هیدرو الکلی پوست میوه سماق (epicarp) ـ تهیه شده از بازار گیاهان دارویی تهران ـ به روش خیساندن با اتانول ۸۰ درصد تهیه شد. حداقل غلظت‌های بازدارنده (MIC) و کشنده (MBC) عصاره سماق بر دو گونه باکتری پوستی Staphylococcus epidermidisو Corynebacterium xerosisدر مقایسه با جنتامایسین با روش سریال دایلوشن مورد بررسی قرار گرفت. باکتری‌های پوستی به کار رفته در این تحقیق ده سویه جدا شده از زیر بغل باکتری C. xerosis‏‏ هفت سویه جدا شده از پوست باکتریS. epidermidis و یک سویه استاندارد باکتری S. epidermidis ATCC۱۲۲۲۹ بودند.
● نتایج:
نتایج اثر قابل توجه ضدمیکروبی عصاره پوست میوه سماق بر روی باکتری‌های پوستی را نشان می‌دهد. این عصاره بر روی تمام سویه‌ها اثر کشندگی دارد. MIC به دست آمده از این عصاره برای بیشتر سویه‌ها ۱.۵۶mg/mlمی‌باشد.
● بحث:
با توجه به اثرات ضدمیکروبی عصاره سماق بر باکتری‌های پوستی و به خصوص اثر باکتری‌کشی آن بر سویه‌های مختلف C. xerosis که از عوامل مهم بوی زیر بغل محسوب می‌شود، شناسایی و خالص‌سازی مواد ضدمیکروبی سماق و کاربرد آنها در فرآورده‌های آنتی‌سپتیک توصیه می‌شود.
محمدرضا فاضلی
حسام الدین آشتیانی
محمدمهدی احمدیان عطاری
حسین جمالی فر
احمد زاهری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید