جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سفر اندیشه من


سفر اندیشه من
یک پژوهشگر مصری درباره سیر و سلوک یهودی‌ها و صهیونیست‌ها می‌نویسد.
▪ نام کتاب: سفر اندیشه من
▪ نویسنده: عبدالوهاب المسیری
▪ تعداد صفحات: ۷۲۶ صفحه
▪ ناشر: الشروق – قاهره
▪ چاپ اول: ۲۰۰۶
▪ چاپ دوم: ۲۰۰۸
کتاب «سفر اندیشه من ... در ریشه­ها، بدنه­ها و ثمره­ها» اثر عبد الوهاب المسیری نویسنده و پژوهشگر بزرگ مصری به چاپ دوم رسید.
این کتاب در حقیقت سیری در تحولات فکری و اندیشه­ای قوم یهود و صهیونیست­ها است که از مهمترین آثار منتشر شده در زمینه یهودشناسی و صهیونیست­شناسی محسوب می­شود.
المسیری در سال ۱۹۹۹ کتابی را با عنوان «یهود و یهودیت و صهیونیست» منتشر کرده بود که یکی از بهترین آثار یهودی­شناسی محسوب می­شد و توانسته بود جوایز کتاب سال دانشگاه قاهره، بهترین کار پژوهشی دانشگاه آمریکایی­های قاهره و کتاب برگزیده دانشگاه آمریکایی­های بیروت را از آن خود کند.
کتاب سفر اندیشه من ... در ریشه­ها، بدنه­ها و ثمره­ها در حقیقت نتایج زندگی و مصاحبتی است که المسیری با زندگی با یهودیان کسب کرده است. در این کتاب وی نه تنها نظریات و یافته­های خود درباره یهودیان را آورده است بلکه نظریات، مواضع و اندیشه­های افراد دیگری که در طول این مدت با آنها برخورد داشته را نیز ذکر کرده است.
المسیری در مقدمه کتاب می­نویسد، صفحاتی که خوانندگان محترم خواهند خواند، در حقیقت زندگی خود من است، یا بهتر بگوییم سفر فکری یک روشنفکر عرب مصری به دنیایی غیر عربی است که در آنجا تلاش می­کند تحولات فردی و سلوک یک قوم را بازگو کند. در این کتاب که در دو بخش نوشته شده در یک بخش عقاید فکری و فردی یهودیان و در بخش دیگر اصول فکری و به طور کل اندیشه­های اساسی آن قوم بازگو می­شود.
این کتاب شامل دو بخش در ۱۰ فصل است. نویسنده در ابتدا درباره محیطی که در آن متولد شده و رشد کرده، توضیحاتی ارائه می­دهد و در ادامه به تفاوت جوامع عربی با جوامع یهودی و هم­زمان اشتراکات آنها می­پردازد. المسیری متولد شهر دمنهور مرکز استان البحیره در شمال دلتای مصر که ۶۰ کیلومتر با شهر اسکندریه فاصله دارد در سال ۱۹۳۸ است.
کتاب سفر اندیشه من ... در ریشه­ها، بدنه­ها و ثمره­ها به زبان انگلیسی نیز ترجمه و اخیرا در لندن منتشر شده است.
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید