پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چرا سکسکه می کنیم؟


سكسكه خود به خود ناراحت كننده نیست ولی ممكن است نخستین علامت یك بیماری مهم باشد كه باید فوری آن را شناخت و درمان كرد.
چراسكسكه می كنیم؟
سكسكه علل مختلف دارد، یك معده خیلی پر به علت فشار شدید روی اعصاب، ممكن است موجب ایجاد سكسكه شود و این حال مخصوص كودكان شیرخوار است ومادران اغلب دیده اند كه اگر كودك را زیاده از حد شیر دهند، به علت پرشدن معده، به سكسكه مبتلا می شود.
دستگاههای دیگر اطراف معده مثل جگر سیاه و طحال نیز ممكن است به علت بیماری سبب تحریك عصب مخصوص و پیدایش سكسكه شوند و حتی ناراحتی ها و بیماری های مختلف داخل قفسه سینه نیز گاهی ممكن است باتحریك اعصاب آن ناحیه سكسكه ایجاد كنند.
سكسكه، علل مغزی نیز می تواند داشته باشد و بعضی اوقات اولین علامت یك ضایعه مغزی ممكن است پیدایش سكسكه باشد، بنابراین سكسكه با این كه به صورت ظاهر بسیار ساده و بی اهمیت است، اگر به علت وجود بیماری های مختلف باشد، تشخیص و درمان مخصوص خواهد داشت.
ـ درمان سكسكه
سكسكه ای را كه د ركودكان از پرخوری ایجاد می شود، می توان بافشار جزیی روی شكم برطرف ساخت و برای ایجاد این فشار و آرام كردن سكسكه كافی است یا كودك را چند لحظه روی شكم بخوابانیم و یا كیسه آب گرم را روی شكم او قرار دهیم. معمولاً سكسكه اگر ساده و فقط به علت پرخوری باشد، با این روش، درمان می شود.
در كودكان بزرگتر كه قدرت خوردن و آشامیدن دارند با تحریك مخاط دهان یا چشم می توان از ادامه سكسكه جلوگیری كرد و برای این كار قدری نان یا غذای دیگر در دهان آنان می گذاریم و آنها را وادار به جویدن و بلعیدن می كنیم و یا با انگشت، فشار مختصر روی پلك های چشم آنها وارد می كنیم تا از آن راه سبب تحریك مخاط چشم و عصب مشترك آن شود و سكسكه را آرام كند.
سكسكه اگر به علت وجود اختلالات در دستگاههای مختلف بدن باشد، باید توسط پزشك، تشخیص داده و درمان شود و در این حال هر نوع سكسكه بر حسب این كه چه علتی داشته باشد، درمان مخصوص خواهد داشت.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید