پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

معیار هایی متضاد برای انتخاب ساعی و نادریان


معیار هایی متضاد برای انتخاب ساعی و نادریان
انتخاب هادی ساعی و رضا نادریان برای حضور در مسابقات تکواندوی المپیک ،۲۰۰۸ به مثابه نادیده گرفتن تمام تلاش هایی است که برای تشکیل دادن یک تیم کم نقص در این زمینه صورت پذیرفته است.
هیچکس منکر لیاقت دو تکواندو کار منتخب نیست و بر عکس همه آرزو دارند این دو به عنوان نمایندگان جامعه پربار تکواندوی مردان ایران در پکن به بالاترین رتبه ممکن دست یابند، اما می توان روی این نکته بحث و سوال کرد که آیا ارجح شمردن ساعی بر رقیب طراز اولش یوسف کرمی کاری عقلایی بوده است و آیا ماجرای نادریان و بهزاد خداداد باید پایانی این چنین می داشت؟ ظریفی می گفت از همان روزی که مساله رقابت بین ساعی و کرمی پیش آمد، مشخص بود که کمیته فنی به ضرر ساعی رای نمی دهد و تنها راه بهم زدن این معادله، غلبه کرمی بر ساعی در دیدارهایی رودررو بود ولی وقتی با مطرح شدن مساله مصدومیت ساعی برگزاری چنان مسابقاتی هم میسر نشد و رقابت شان ناتمام ماند، چطور می شد به توفیق کرمی امید بست؟!
بخت نادریان وقتی باز شد که خداداد در اردی ملی بی نظم شناخته شد و سپس شکست او در دیدار درون اردویی در برابر نادریان محصول مصدومیت وی عنوان گشت، از آن پس خداداد انگار پشت فرمان اتومبیلی نشسته بود که به جای حرکت به سمت جلو، عقبگرد می کند! اگر این فرض را قایل باشیم که میهماندوست سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران حق دارد به آنهایی که بهترین می انگارد رای دهد این را نیز باید بپذیریم که طریقه و روال این کار باید عقلایی و منصفانه باشد، اگر بنا بر انتصاب بود، چرا مسابقه ناتمام و نافرجام ساعی با کرمی این قدر طولانی شد و اگر معتقدیم به ساعی باید وقت کافی برای بهبود آسیب دیدگی اش داد، به چه سبب همین مهلت نباید به خداداد بابت ترمیم زخم های جسمی و روحی اش داده شود؟
● پس از ماه ها تاخیر
در نهایت اگر قرار بود یکی از دلایل رجحان ساعی بر کرمی این نکته باشد که خود او چندی پیش در مسابقات آسیایی ویتنام مجوز حضور در المپیک را گرفت، چرا این قدر او و کرمی را روبه روی یکدیگر قرار دادیم و چنانچه به این نتیجه رسیدیم که خداداد به دلیل قانون شکنی به درد تیم ملی نمی خورد، چرا او را مستقیما کنار نگذاشتیم و جایش را از همان ابتدا به نادریان و یا فرد دیگری نسپردیم.
امروز کادر مربیان و کمیته فنی تکواندو باید پاسخگوی گزینش های نهایی خود باشند و بگویند چرا پس از ماهها تاخیر و کشاندن قضیه به دیدارهای فرسایشی انتخابی و به دفعات تاخیر افتادن در قضیه، در نهایت این آرا را صادر کردند.
امروز برخی شائبه ها به وجود آمده و به رغم اصرار و تاکید میهماندوست بر این که تمامی تلاش ها در راستای شناخت بهترین ها بوده، کسی نمی داند چرا باید تکواندوکاری ارجح شمرده شود که در ماههای اخیر در ۷۰ درصد اوقات مصدوم بوده و آمادگی حضور در مسابقات را نداشته و فرد آماده تر از صحنه اصلی دور نگه داشته شود. مگر اصل بر سلامت و قدرت نیست؟
این که در المپیک ها برای تکواندوی کشورها ۲ سهمیه بیشتر متصور نیست از بداقبالی تکواندوی ما است که به خاطر بالندگی اش می تواند معرفی کننده حداقل یک تیم کامل و قوی به رقابت ها باشد اما این نیز دلیلی بر آن نمی شود که به هنگام گزینش دو نفر با اقدامات و سلایق مان شبهاتی را ایجاد کنیم و متاسفانه انتخاب های اخیر به وجود آورنده چنین فرآیندی بوده است.
● نقش تجربه
اگر مبنای اقدام این بوده است که تجربه بیشتر ساعی در سطح جهانی می توانسته است او را بر کرمی رجحان بخشد، چطور در انتخاب برای وزن دیگر خلاف این عمل شده است و نادریان در شرایطی بر خداداد سایه انداخته است که آشکارا تجربه ای کلان و گران در زمینه شرکت در مسابقات بزرگ ندارد و این بیم و احتمال به وجود آمده است که او نتواند در میدانی که تجربه در آن حرف اول را می زند، کار را به شکل دلخواه به پیش ببرد؟
این که فقط تا ۳۰ روز قبل از گزینش نهایی خداداد انتخاب شود قطعی به نظر می رسد و آن گاه ناگهان به سطح دوم رانده و حتی فرضیه حذفش(به دلیلی مانند بی انضباطی) مطرح می شود، چیزی است که فدراسیون و میهماندوست باید پاسخ دهند و اگر ساعی آن قدر مصدوم است که نمی تواند در مهمترین و آخرین روزهای رقابت های انتخابی تیم ملی به میدان آید، چرا کرمی باید چوب آن را بخورد و همان طور که پیشتر گفتیم به چه سبب مصدومیت خداداد منعی بر شرکت او در پیکارهای فوق نیست این ابهام ها و در نظر گرفتن شاخص هایی متضاد برای دو ورزشکار اعزامی می تواند حضور تکواندوی ایران را در پکن قدری مخدوش کند و حتی اگر دو نفر منتخب بهترین باشند، شکل و اهداف گزینش شان باورهایی جز این را به وجود آورده و این نگرش و طرز تلقی مناسبی برای تیمی نیست که واقعاً از بهترین ها در سطح جهان به حساب می آید.
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید