جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تمایزهای جوهری حکمت و فلسفه


تمایزهای جوهری حکمت و فلسفه
با این پرسش مواجه هستیم که نسبت حکمت و فلسفه چیست؟ این پرسش را البته می توان زیرمجموعه ای از پرسش نسبت سنت و فلسفه دانست با این همه به طور مستقل هم می توان به پرسش جدید نسبت حکمت و فلسفه بذل توجه داشت.
فلسفه به معنای دوستی حکمت و دانش است. در لغت فیلسوف کسی است که به دانش و حکمت عشق و علاقه دارد و در راستای کسب آن می کوشد. با این همه، فلسفه تاریخی دراز را پشت سر گذاشته و برای هر تعریفی از آن باید به این تاریخ مراجعه نمود. فلسفه جهان شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی را تجربه کرده و فیلسوفانی چون: افلاطون، ارسطو، فلوطین و آگوستین را پشت سر گذاشته و به فیلسوفانی چون: دکارت، لایب نیتز و اسپینوزا رسیده است. بعد از آن هم فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده است.
حکمت اما به دانشی اطلاق ارائه می شود که برنامه عمل ارائه می دهد. به همین خاطر پسوند عملی به حکمت هم اضافه می شود. حکمت با این نگاه به مجموعه تعالیم و آیین هایی گفته می شود که می خواهد مبنای عمل و حرکت آدمی به حساب آید. گاهی هم از ایدئولوژی به عنوان برنامه عمل یاد می شود. اما فرق میان ایدوئولوژی و حکمت مشخص است. ایدئولوژی مجموعه نظامی است مدون و مشخص و معین که برنامه های قطعی صادر می کند و می خواهد بر مبنای شناخت قطعی خود از جهان و انسان، راه حلی نهایی و قطعی فراروی آدمی قرار دهد اما حکمت این ایده و پندار را در ذهن نمی پرورد.
حکمت خواهان آن است که جدای از برنامه های نهایی و قطعی، راه حل هایی عملی و البته مقطعی و موقتی جلوی پای انسان قرار دهد تا او بهتر و جدی تر با مشکلات و مصایب خود روبه رو شود. نگاهی به تعالیم بسیاری از حکیمان جهان چون: بودا، کنفسیوس، لائوتسه، زرتشت و گاندی این نکته را به وضوح عیان می سازد. چون دستورالعمل های آنها بیشتر به اندرزها و گزیده گویی هایی شبیه است که آدمی می تواند با توجه به موقعیتهای گوناگونی که در آنها قرار دارد از پاره ای از آنها استفاده کند. به تعبیر دیگر این حکیمان می خواهند درس های زندگی برای زیستی بهتر بدهند بدون آنکه خیال ارائه نظامی مدون را در سر بپرورانند.
با این پرسش مواجه هستیم که نسبت حکمت و فلسفه چیست؟ این پرسش از آن بابت اساسی و مهم است که ما در منظومه معرفتی خاصی زیست می کنیم و فلسفه و فیلسوف بسی بیش از قبل از برج عاج خود فرود آمده و کم ادعاتر شده اند. این پرسش را البته می توان زیرمجموعه ای از پرسش نسبت سنت و فلسفه دانست با این همه به طور مستقل هم می توان به پرسش جدید نسبت حکمت و فلسفه بذل توجه داشت.
این نسبت را البته در چندین سطح می توان به بررسی نشست. سطح اول تاکید بر مقوله "موضوع" است. موضوعات فلسفه متنوع هستند. گفتیم که از زبان، معرفت و وجود گرفته تا جامعه، انسان و فناوری می توانند موضوع تاملات فلسفی قرار گیرند. موضوع حکمت اما زندگی است و می خواهد به مشکلات و مصایب عینی و ملموسی که آدمی با آنها رودررو می شود جواب هایی درخور عطا کند.
حکت اتفاقا به گوشه ای از جریانات فلسفی که علیه کل فلسفه شورش کرده است و خواهان آوردن آن فلسفه به زندگی عادی مردم است عطف توجه نشان می دهد. به طور مثال تعالیم و آرایی که فیلسوفان وجودی درباره رابطه با دیگری، مرگ، اضطراب، معنای زندگی، یاس، پوچی ، امید و غیره دارند بی ارتباط با مباحثی که حکیمان و فرزانگان بدان می پردازند نیست. به معنای دیگر، هر دانشی که مستقیما زندگی و انسان را موضوع کارش قرار می دهد با حکمت نسبت هایی برقرار می کند.
اما نکته اساسی در ارتباط حکمت و فلسفه ، مقوله روش است و در اینجاست که تفاوت های بنیادین و اساسی این دو منبع معرفتی عیان می شوند. روش فلسفه، تحلیل ها و موشکافی های عقلی است. فلسفه اندیشه را مبنا قرار می دهد و بر پایه دلیل و استدلال، هر موضوعی را مورد مداقه و وارسی قرار می دهد اما حکمت کمتر دلیل محور است. ممکن است حکیم برای موجه کردن تعلیم و گزیده گویی خود شاهد و دلیلی هم بیاورد اما آنچه در فلسفه قاعده است - یعنی دلیل و حجت - در حکمت چندان و چنان پررنگ نیست. بی جهت نیست که حکمت در منظومه معرفتی اخیر که دلیل و حجت و استدلال بسی به گسست و زلزله دچار شده اند فرصت رشد و نمو مجدد یافته است.
هنگامی که عقل محوری ساری و جاری باشد جایی برای حکمت که چندان با منطقی صرف حرف زدن پیوند ندارد و به گزیده گویی و شهودمحوری شهر است باقی نمی ماند. تنها پس از گسست ها، زلزله ها و طوفان های شدید که عقل به خود دیده، فرصت و مجالی فراهم شده است که نگاهی دوباره به سنت و حکمت عطا شود. بدین جهت مهمترین تفاوت فلسفه و حکمت را در حوزه روش می توان جست و در این جاست که این دو معرفت بشری، هر کدام به راه و مقصدی روان می شوند.
آخر آنکه حکمت و فلسفه در حوزه غایت نیز از هم جدا می شوند. فلسفه قصدی جز آن ندارد که مطابق شواهد و استدلال هایی به گزاره ها و عبارت هایی نزدیک به واقع از موضوع شناسایی دست یابد.
زبان، هنر، فناوری، دین، اخلاق و... هریک می توانند موضوع جستارهای فلسفی قرار گیرند و حقایقی از آنها به وسیله تحلیل فلسفی بر آدمی عیان و اشکار شود. هدف فلسفه رسیدن یا نزدیک شدن به حاق واقع است اما حکمت این منظور را در سر نمی پرورد.
حکیم فرزانه اگر راهی برای مرتفع کردن رنج های بشری بیابد بسی شاکر و مشعوف خواهد شد.
به معنای دیگر اگر فلسفه دانش محور و واقع محور است حکمت غایت محور است و قصد دارد با رجوع به تاریخ پردامنه و طولانی تجربیات بشری، رنج های عینی و ملموس و در عین حال مهم و همیشگی بشر را پاسخ گوید.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید