جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی ارزش اخباری آزمونهای تشخیصی- کاربردی در بیماران مبتلا به پلورال افیوژن سلی بستری در بخش های عفونی و ریه بیمارستان امام خمینی


بررسی ارزش اخباری آزمونهای تشخیصی- کاربردی در بیماران مبتلا به پلورال افیوژن سلی بستری در بخش های عفونی و ریه بیمارستان امام خمینی
● زمینه و هدف:
بیماری سل در حال حاضر از مهمترین مسایل بهداشتی در تمام کشورهای جهان است تا آنجا که سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۳ سل را یک فوریت پزشکی بهداشتی اعلام کرده است. نگاه گذرایی به آمارهای منتشر شده از سوی آن سازمان عمق فاجعه را به روشنی نشان می دهد. بر اساس برآوردهای انجام شده، سالانه هشت میلیون مورد جدید در جهان پیش می آید که فقط نصف آنها کشف و تشخیص داده می شوند پرده جنب یکی از شایعترین محلهای ابتلا در سل خارج ریه است و ۳۰% موارد سل خارج ریه را شامل می شود. ما در این مطالعه ارزش اخباری تستهای تشخیصی در پلورال افیوژن سلی را بررسی نموده ایم.
● روش بررسی:
با طراحی یک مطالعه مقطعی کلیه بیمارانی که برای بررسی علت پلورال افیوزن اگزوداتیو در بخشهای عفونی و ریه بیمارستان امام خمینی در طی سالهای ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۳ بستری شده بودند وارد مطالعه شدند. و تا رسیدن به تشخیص نهایی قطعی پیگیری شدند. و سپس ارزش اخباری تستهای تشخیصی کاربردی و یافته های بالینی در بیماران تحت مطالعه با استفاده از روشهای آماری مناسب محاسبه و مشخص گردید.
● یافته ها:
بر اساس مطالعه حاضر در ۸۸ بیمار مبتلا به پلورال افیوژن اگزوداتیو با تشخیص نهایی قطعی، توبرکولوز مهمترین و شایعترین تشخیص افتراقی بود. یافته های اپیدمیولوژیک، بالینی و آزمایشگاهی که از ارزش اخباری و نسبت درستنمایی (LR) قابل قبولی برای تایید تشخیص توبرکولوز برخوردار بودند عبارت بودند از: ملیت افغانی؛ سابقه تماس با فرد مسلول؛ وجود علایم عمومی بصورت مجموعه تب، تعریق شبانه، و کاهش وزن؛ تست پوستی توبرکولین مثبت؛ CRP>۲plus, Lymph>۵۰%, LDH>۲۰۰u/l.
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که اگر چه یافته های بالینی عمومی و نیز یافته های آزمایشگاهی غیراختصاصی را نمی توان به تنهایی برای رد یا تشخیص توبرکولوز پرده جنب بکار برد، ولی در نبود تستهای تشخیصی قطعی از قبیل کشت و اسمیر مایع پلور (که بر اساس مطالعه ما و سایر مطالعات احتمال مثبت شدن آنها بسیار ضعیف است) از مجموعه ای از یافته های فوق و در کنار انجام اقدامات تشخیصی برای رد سایر علل شایع (بویژه بدخیمی)، می توان به نفع تشخیص توبرکولوز بهره برد.
زهرا احمدی نژاد
شهرام فیروزبخش
نادیا حتمی زینت
حمیده باقریان
هزیر صابری
بهادر -
محسن نیکزاد
منصور جمالی زواره ای
آذر حدادی
محبوبه حاجی عبدالباقی
مینو محرز
مهرناز رسولی نژاد
علیرضا سودبخش
علیرضا یلدا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید