جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مجلسی‌ها! خون شما رنگین تر از بقیه نیست


مجلسی‌ها! خون شما رنگین تر از بقیه نیست
این ایام، برخی مجلسی ها، صف آرایی آشکاری علیه قوه قضاییه شکل داده اند. اگر تا قبل از این، تقابلات موجود، در جلسات محرمانه و پیغام و پسغام دادن های خصوصی و لابی های پشت پرده، پیش می رفت، امروز، منازعه موجود ، عیان شده و در معرض نظارت و قضاوت عموم قرار گرفته است.
ماجرا، از آخرین روز کاری مجلس هفتم، - شروع که نه - علنی شد. در آن روز، قرار بود گزارش تحقیق و تفحص از دخانیات در صحن علنی قرائت شود ولی مجلسی های متنفذ ، ناگهان برنامه را عوض کردند و قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را جایگزین آن کردند. (در آن روز البته، مجلسی ها، به این تغییر برنامه بسنده نکردند و چینش برنامه ها را به گونه ای قرار دادند که نوبت به استیضاح میرکاظمی وزیر بازرگانی نیز نرسد!)
در "خارج از برنامه" بودن قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه همین بس که پس از آنکه اعضای هیات رییسه مجلس هفتم اعلام کردند که می خواهند گزارش را بخوانند برخی اعضای شاخص کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعتراض کردند که چگونه می توان گزارشی را خواند که آنها به عنوان متولیان امور قضایی مجلس، هنوز، امضایش نکرده اند؟!
این مساله، نشان می دهد که روند تحقیق و تفحص از قوه قضاییه و نیز قرائت گزارش آن در مجلس، طبیعی نبوده است و از این رو، یکی از بهترین کارهای مجلس هفتم یعنی اصل تحقیق و تفحص از قوه قضاییه که می توانست به سالم سازی محیط دستگاه دادگستری بینجامد، با سیاسی کاری برخی مجلسی ها، دچار "نقض غرض" و به یک جنجال سیاسی- رسانه ای بدل شد و بدین ترتیب بار دیگر ثابت شد مسوولان ما، خلاقیت بی نظیری در "تبدیل فرصت به تهدید" دارند.
نکته جالب اینجاست، پس از آنکه مجلسی ها، قوه قضاییه را متهم کردند که با مفسده ها برخورد جدی نمی کند، قوه قضاییه و مشخصا دادستانی تهران، پاسخی عملی به این انتقاد داد و چند نفر از نمایندگان مجلس که دارای پرونده های اتهامی متعددی بودند و رسیدگی به اتهامات آنها معلق مانده بود را مورد بازجویی قرار داد که این بار هم صدای اعتراض برخی از همان مجلسی ها بلند شد که چرا قوه قضاییه با ما برخورد می کند؟
جالب تر آنکه یکی از همین نمایندگان در تماس تلفنی با مسوولان قوه قضاییه گفته بود: "ما گفتیم برخورد کنید اما نه با خود ما!" (نقل به مضمون)
به راستی چرا برخی نمایندگان در روزهای اخیر به بهانه های مختلف مانند اعتراض به بازداشت تعدادی از همکاران خود یا پرونده دانشگاه آزاد و ... بر قوه قضاییه می تازند؟
چرا وقتی افراد دیگری مثل دانشجویان یا فعالان سیاسی و حقوق بشری و .... بازداشت می شدند، صدایی از آقایان و خانم های نماینده بلند نمی شد ولی اکنون که دادستانی پرونده های برخی از مجلسی ها را رو کرده، مانند اسپند بر آتش شده اند و حتی به رسانه ها می تازند که چرا تیتر می زنید نماینده مجلس بازداشت شد؟!... و ما به عنوان رسانه از آنها می پرسیم چرا وقتی بازداشت دیگران تیتر می شود، نمایندگان- که اتفاقا وکلای مردم و از جمله همان بازداشت شدگان "غیر" هستند- اعتراض نمی کنند ولی وقتی پای خودشان به میان می آید، سروصدا می کنند و حتی تیترهای منطبق با واقعیت را نیز برنمی تابند؟
آیا آقایان و خانم های مجلسی تصور می کنند خونشان رنگین از بقیه مردم است؟
چگونه است وقتی در طرح مبارزه با بدپوششی هزاران جوان دختر و پسر به اتهام نامناسب بودن ظاهر لباس و آرایش شان، بازداشت می شوند، مجلسی ها صرفا تماشاچی هستند ولی وقتی نماینده ای از خودشان به اتهامات سنگین غیراخلاقی به دادسرا فراخوانده می شوند، یاد حقوق بشر و حقوق متهم و آبروی مجلس می افتند؟
مجلسی ها اگر واقعا به فکر آبروی خانه ملت هستند، به جای آنکه از برخورد با متهمان خودی برآشوبند، نمایندگان بی اخلاق را مهار و طرد کنند.
البته باید تصریح داشت که تنها تعدادی از مجلسیان دچار این خطاکاری یا خطایی به نام حمایت از خطاکاران هستند و سوزاندن تر و خشک به یک آتش هرگز منصفانه نخواهد بود.
بر قوه قضاییه نیز ، هر چند نقدهای زیادی وارد است اما بی گمان یکی از بهترین رویکردهای آن، همین برخورد با نمایندگان متخلف مجلس است که انتظار می رود اراده ای برای استمرار این برخوردها وجود داشته باشد و دامنه آن به سایر متخلفان صاحب منصب نیز برسد تا هیچ کس گمان نبرد به صرف تکیه زدن بر کرسی های وکالت و وزارت و ریاست و ... مصون از برخورد و مجازات است.
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران


همچنین مشاهده کنید