پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی احتمال افزایش ریسک سکته مغزی در وابستگان به تریاک


بررسی احتمال افزایش ریسک سکته مغزی در وابستگان به تریاک
● مقدمه:
سکته مغزی سومین علت مرگ و میر می‌باشد و با وجود بالابودن شیوع کلی این بیماری، میزان بروز آن در تمامی نقاط جهان یکسان نمی‌باشد و به عوامل مختلفی وابسته است. تریاک، صرف‌نظر از ایجاد وابستگی که خود یک مشکل عمده اجتماعی، فردی و فرهنگی است، می‌تواند اثرات مختلفی روی فیزیولوژی بدن، سیستم ایمنی و انعقادی از جمله فیبرینوژن پلاسما داشته باشد و بالقوه ممکن است بر میزان ابتلا به سکته مغزی تأثیرگذار باشد. برای بررسی رابطه وابستگی به تریاک با ابتلا به سکته مغزی این مطالعه به صورت مورد – شاهدی در طی سال‌های ۸۳-۱۳۸۲ در بیمارستان شفای کرمان انجام شد.
● روش:
در این مطالعه ۱۰۵ بیمار مبتلا به سکته مغزی در گروه مورد و همین تعداد از بخش اورولوژی به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌های به دست آمده از بیمار، طی شرح حال، معاینه فیزیکی و اقدامات تشخیصی، در پرسش‌نامه‌های خاص ثبت شد و سپس با استفاده از آزمون مجذورکای محاسبات آماری انجام شد. در هر گروه ۵۵ زن و ۵۰ مرد انتخاب شدند.
● یافته‌ها:
در گروه مورد ۳۱ نفر (۵/۲۹%) و در گروه شاهد ۱۱ نفر (۵/۱۰%) وابسته به تریاک بودند که اختلاف آنها معنی‌دار بود (P<۰.۰۰۱). از آنجایی که احتمال اثر هم‌زمانی مصرف سیگار و تریاک بر این مقدار وجود داشت، رابطه مصرف سیگار با سکته مغزی نیز محاسبه گردید (P<۰.۰۰۰۱). بر این اساس هر دو عامل با ابتلا به سکته مغزی رابطه معنی‌داری داشتند، لذا برای جداسازی اثرات مستقل این دو عامل خطر آنالیز لجستیک رگرسیون انجام شد که باز هم نشان‌دهنده رابطه معنی‌دار مستقل هر کدام از این دو عامل بود. Odds Ratio محاسبه شده برای وابستگی به سیگار ۲۰۷/۲ (P<۰.۰۱۲) و برای وابستگی به تریاک ۳۶/۲ (P<۰.۰۴۰) بود.
اکبر حمزه ای مقدم
سیدمحمدرضا احمدی موسوی
خاطره خادمی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید