جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تاریخچه بیمه ایران


تاریخچه بیمه ایران
شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۱۳۱۴ با سرمایه اولیه ۲۰ میلیون ریال تأسیس گردید ولی عملا کار خود را از پانزدهم آبان ماه ۱۳۱۴ آغاز نمود. پانزدهم آبان نه تنها یادآور تشکیل نخستین شرکت بیمه ایرانی است بلکه اگر ملی شدن را رهایی صنعت داخلی از قید سلطه بیگانه بدانیم، تأسیس این شرکت می‌تواند به تعبیری ملی شدن صنعت بیمه و خلع ید از مؤسسات بیمه خارجی که در آن زمان کلیه فعالیتهای بیمه‌ای را در انحصار خود داشتند تلقی نمود.
بیمه ایران از همان سالهای اولیه فعالیت خود توانست جایگاه مناسب خود را در اقتصاد فقر زده کشور به دست آورد و به صورت تکیه‌گاه و بازوی اطمینان بخشی برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی درآید. این شرکت در طول حیات پربار خود نشان داده است که به حق پیشتاز و پیشگام صنعت بیمه در ایران می‌باشد.
بیمه ایران با وجود کلیه کارشکنی‌هایی که از سوی شرکتهای بیمه خارجی صورت می‌گرفت موفق شد در همان سال نخست فعالیت، ۶۲ درصد بازار بیمه کشور را در اختیار گیرد و سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰ درصد به ۳۸ درصد تقلیل دهد. بعلاوه درصد واگذاری اتکایی را که پیش از آن حدود ۹۰ درصد بود به ۴۴ درصد تقلیل داد و با کاهش ترخ حق بیمه در برخی از رشته‌ها به حدود ۵۰ درصد نرخ‌های قبلی، در گسترش بیمه نقش مؤثری ایفا نمود.
در سال ۱۳۱۶ با انعقاد قرارداد بیمه حوادث ناشی از کار با بنگاه انحصار دخانیات ایران کلیه کارکنان این مؤسسه تحت پوشش قرار داد و بدین ترتیب مقدمات ایجاد بیمه‌های اجتماعی را فراهم نمود.
در سال ۱۳۲۸ فرهنگیان کشور تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و در سالهای بعد این بیمه به کلیه کارکنان دولت تعمیم یافت.
بیمه حوادث کارگران و بیمه درمانی کارکنان دولت به ترتیب تا سالهای ۱۳۲۸ و ۱۳۴۲ در بیمه ایران اجرا می‌شد و در سالهای مذکور به علت اهمیت این دو رشته و افزایش قابل ملاحظه بیمه شدگان، از بیمه ایران منتزع و اجرای آن به سازمانهایی واگذار شد که امروزه با نام سازمان تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی بخش عظیمی از افراد جامعه را زیر پوشش دارند.
از جمله طرحهای مردمی که توسط بیمه ایران ارائه گردید می‌توان به بیمه شخص ثالث اتومبیل اشاره نمود که به صورت اختیاری از سال ۱۳۱۸ در این شرکت به اجرا درآمد و در سال ۱۳۲۷ به منظور تعمیم و گسترش آن، شرکت لایحه (بیمه اجباری وسایط نقلیه موتوری در مقابل حوادث رانندگی و خسارت اشخاص ثالث) را تنظیم نمود که با تلاش و پیگیری بیمه ایران طرح قانون (بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث) تهیه و پس از تصویب از آغاز سال ۱۳۴۸ به مرحله اجرا درآمد.
از آنجا که میزان تعهدات شرکتهای بیمه در آئین نامه اجرایی قانون، پاسخگوی نیازهای جامعه نبود بدین جهت بیمه ایران در سال ۱۳۵۳ افزایش تعهدات را به مجمع عمومی صاحبان سهام پیشنهاد نمود که این پیشنهاد در سال ۱۳۶۲ به تصویب هیأت وزیران رسید.
بیمه ایران در سال ۱۳۶۴ بیمه مازاد خسارتهای مالی و همچنین غرامتهای جانی تا حد دیه را به بیمه‌گذران ارائه نمود که این حرکت بیمه ایران، اقبال روز افزون دارندگان وسایل نقلیه را موجب شد و مشکلات مقصران حوادث نقلیه و زیان دیدگان را تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف نمود.
در دوران حساس دفاع مقدس، بیمه ایران به صورت پایگاه و سنگری استوار در برابر ترفندهای استکبار جهانی درآمد و با بیمه نمودن نفتکشها جریان صدور نفت را حفظ نمود وئ نیز با ارائه بیمه منازل مسکونی در مقابل خطر بمبارانهای هوایی و بیمه عمر و حوادث افراد جامعه در مقابل خطرهای عادی و خطرهای ناشی از جنگ، امنیت فکری و آرامش خاطر را در جامعه برقرار نمود.
پس از پایان گرفتن جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی بیمه ایران نسبت به توسعه بیمه‌های مردمی نظیر بیمه‌های گروهی عمر و حوادث و درمانی همت گماشت و با بیمه نمودن نزدیک به ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ دانش‌آموز، فرهنگیان و خانواده‌های آنان و حدود ۰۰۰/۰۰۰/۳ نفر کارکنان دولت و میلیونها نفر بیمه شدگان بیمه‌های عمر و حوادث و درمانی مؤسسات دولتی و خصوصی در حدود نیمی از جمعیت کشور زیر پوشش خدمات بیمه‌ای بیمه ایران قرار دارند.
بیمه ایران علاوه بر رشته‌های یاد شده در کلیه بیمه های بازرگانی نظیر بیمه‌های آتش‌سوزی، باربری، بدنه اتومبیل، کشتی، هواپیما، اعتبارات، تمام خطر مهندسی، مسئولیت مدنی، صداقت در امانت، پول در گردش و … فعالیت دارد و با صدور سالانه بیش از ۰۰۰/۰۰۰/۵ بیمه نامه و حق بیمه صادره ۲۳۱۶ میلیارد ریال و خسارت پرداختی ۱۵۱۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۷۹ حدود ۵۹ درصد بازار بیمه را در اختیار دارد و مجموع سهم بقیه شرکتهای بیمه از ۴۱ درصد بازار تجاوز نمی‌کند.
بیمه ایران در فهرست صد شرکت برتر تولیدی و خدماتی در سال ۱۳۷۸ در رتبه نهم قرار داشته و در بین شرکتهای خدماتی پس از بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران مقام سوم را احراز نموده است.
بیمه ایران با ایجاد ۲۲۵ شعبه ۱۹۰۱ نمایندگی تا پایان سال ۱۳۷۹ حدود دو سوم شبکه شعب و نمایندگی کل صنعت بیمه را در اختیار داشته و این امکان را فراهم آورده است که بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری کشور نیازهای بیمه‌ای خود را در محل سکونت خود برطرف نمایند.
شرکت سهامی بیمه ایران در سالهای گذشته با تأسیس شرکت بیمه ایران در انگلستان، شرکت بیمه ایران در ارمنستان و داشتن سهام در شرکت بیمه و بیمه اتکایی یارموک در اردن و همچنین شعب و نمایندگیهای خود در امارت متحده عربی، عمان، عربستان و بحرین در بازار جهانی حضوری فعال داشته و به عنوان یک شرکت بیمه معتبر شناخته می‌شود.
منبع : شرکت خدمات بیمه ۱۵ آبان


همچنین مشاهده کنید