سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


بیمه و بهبود وضعیت دهکهای پائین درآمدی


بیمه و بهبود وضعیت دهکهای پائین درآمدی
۱_۱) آیا بیمه می­تواند به مهار فقر کمک کند؟
۱_۲) دهکهای پائین درآمدی آسیب­پذیرترین قشر جامعه هستند.
۱_۳) اثر زیان وارده بر زندگی افرادی که در دهکهای پائین درآمدی طبقه­بندی می­شوند، شدیدتر است.
۱_۴) افرادی که در دهکهای پائین درآمدی طبقه­بندی می­شوند، حداقل امکانات لازم را برای بازگشت به شرایط قبل از وقوع خسارت دارند.
۱_۵) موفقیت برنامه­های مالی خرد نشان داده است که افرادی که در دهکهای پائین درآمدی طبقه­بندی می­شوند، مایل به ذخیره هستند و توان ذخیره را دارند.
۱_۶) ذخایر و اعتبارات به صورت غیر مولد استفاده می­شود.
۱_۷) دهکهای پائین درآمدی نیاز خالصی دارند که از نسبت به بهبود وضع درآمدی خود به دهکهای بالاتر اقدام کنند.
۲) تهیة بیمة خرد:
۲_۱) چالشهای پیش رو:
۲_۱_۱) پوشش؛
۲_۱_۲) قانون­گذاری؛
۲_۱_۳) خطر اخلاقی و تقلب؛
۲_۱_۴) گزینش نامناسب؛
۲_۱_۵) آموزش و اعتماد؛
۲_۱_۶) مهارت فنی؛
۲_۱_۷) قابلیت تهیه پوشش توسط دهک پائین درآمدی؛
۲_۱_۸) نگهداری؛
۲_۱_۹) قابلیت نگهداری؛
۲_۲) امکانات:
۲_۲_۱) الگوی تعاونی بیمة خرد؛
۲_۲_۱_۱) تاریخچة سازماندهی دهک پائین درآمدی؛
۲_۲_۱_۲) انجام عملیات بیمه به نفع اعضا توسط اعضا؛
۲_۲_۱_۳) اعتماد؛
۲_۲_۱_۴) مالکیت و وفاداری؛
۲_۲_۱_۵) فشار برابر؛
۲_۲_۱_۶) مازاد سرمایه­گذاری شده مجدد و توزیع­شدة مجدد؛
۲_۲_۲) الگوی نمایندگی شریک:
۲_۲_۲_۱) هیچ هزینة خطری برای بیمه­گر ندارد.
۲_۲_۲_۲) پوشش بهتری برای بیمه­گذار فراهم می­کند.
۲_۲_۲_۳) دسترسی به بازار جدید را فراهم می­کند
۲_۲_۲_۴) ادغام خطر بین بازار رسمی و غیر رسمی؛
۲_۲_۳) الگوی عوامل خیریه:
۲_۲_۳_۱) دسترسی به دانش؛
۲_۲_۳_۲) دسترسی به قابلیت نگهداری؛
۳) چرا بیمة سنتی در اسلام مجاز نیست؟
۳_۱) چرا بیمه به شکل سنتی در دین مبین اسلام جایز نیست؟
۳_۱_۱) عدم قطعیت؛
۳_۲_۲) قمار؛
۳_۲_۳) ربا؛
۳_۲) فرمها نخستین بیمه در اسلام:
۳_۲_۱) دوانیا: نوعی شرکت بیمه بین کارمندان (افسران در زمان عمر بن خطاب)
۳_۲_۲) دیه: پول خون و مفهوم از بین بردن سختی خانوادة قربانی به وسیلة پرداخت دیه بر اساس اصل پرداخت متقابل توسط خانوادة مجرم؛
۳_۲_۳) نوعی بیمة دریایی در قرون نخستین برای جلوگیری از دستبرد و اتفاقات ناگوار؛
۳_۳) نظر فقهای امامیه در مورد بیمه:
۳_۳_۱) حضرت امام؛
۳_۳_۲) حضرت آیت­الله­العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی؛
۳_۳_۳) حضرت آیت­الله­العظمی مکارم شیرازی؛
۳_۳_۴) حضرت آیت­الله­العظمی یوسف صانعی؛
۳_۳_۵) حضرت آیت­الله­العظمی صافی گلپایگانی؛
۳_۳_۶) حضرت آیت­الله العظمی فاضل لنکرانی؛
۳_۳_۷) حضرت آیت­الله­العظمی محمد تقی بحجت؛
۳_۴) اصول و الگوهای تکافل:
۳_۴_۱) اصول تکافل:
۳_۴_۱_۱) یگانگی و تضمین مشترک؛
۳_۴_۱_۲) تکیه بر خود و خود تحمل­پذیری برای بهبود اجتماع؛
۳_۴_۱_۳) کمک به کسانی که نیاز به کمک دارند؛
۳_۴_۱_۴) نظام سرمایه­گذاری اجتماع؛
۳_۴_۱_۵) سرمایه­گذاری­ها و محصولات تصویب شده در فقه؛
۳_۴_۲) الگوهای تکافل:
۳_۴_۲_۱) غیر انتفاعی؛
۳_۴_۲_۲) تعاونی؛
۳_۴_۲_۳) مضاربه؛
۳_۴_۲_۴) وکاله؛
۳_۴_۳) بخش در تکافل در جهان:
۳_۴_۳_۱) در سال ۱۹۷۹ نخستین شرکت تکافل به ثبت رسید.
۳_۴_۳_۲) در سال ۱۹۹۶ سی شرکت در بخش تکافل فعالیت داشتند.
۳_۴_۳_۳) در سال ۲۰۰۲ پنجاه شرکت در بخش تکافل و تکافل اتکائی فعالیت داشتند.
۳_۴_۳_۴) در سال ۲۰۰۶ هشتاد شرکت در قالب تکافل فعالیت دارند، ۲۰۰ شرکت، در چهارچوب فعالیتهای مرتبط با تکافل فعالیت دارند و دوازده شرکت در بخش تکافل اتکائی فعالیت دارند.
۳_۵) نیاز کشورهای مسلمان:
۳_۵_۱) تأمین اجتماعی کافی نیست و یا در دسترس نیست.
۳_۵_۲) بخشهای اقتصادی زیادی در دهک پائین درآمدی به سر می­برند.
۳_۵_۳) تقریبا نیمی از کشورهای توسعه نیافته دارای اقلیتی مسلمان هستند.
۳_۵_۴) افزایش نابرابری در خاور میانه و کشورهای حاشیة خلیج فارس؛
۳_۵_۵) ملاحظات مذهبی در روستاها و جوامع کوچک دارای اهمیت هستند.
۳_۵_۶) بخش تکافل تأسیس شده کسانی را که در دهکهای پائین درآمدی قرار دارند، نادیده گرفته است.
۴) امکانسنجی تکافل خرد
۴_۱) چگونه تکافل خرد تأمین می­شود؟
۴_۱_۱) ایجاد طرح­های غیر رسمی تکافل؛
۴_۱_۲) تشویق سازمانهای امداد به فقرا؛
۴_۱_۳) آموزش نهادهای دولتی و خیریه؛
۴_۱_۴) درگیری بخش تکافل؛
۴_۱_۴_۱) دانش فنی؛
۴_۱_۴_۲) کمکهای مالی؛
۴_۱_۴_۳) الگوی نمایندگی شریک؛
۵) شرکت تعاونی کشاورزی لبنان؛
۵_۱) در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد؛
۵_۲) بیمه درمان ارائه می دهد؛
۵_۳) برای مسلمانان و غیر مسلمانان است.؛
۵_۴) ۲۳۰۰۰ ذینفع دارد؛
۵_۵) حق بیمه به ازای هر خانواده ۱۰ دلار در ماه است؛
۶) نتیجه گیری:
۶_۱) بیمه نقش مهمی در بهبود وضعیت دهکهای پائین درآمدی بازی می­کند؛
۶_۲) همکاری بر اساس برنامه­های بیمة خرد انگیزة مؤثری برای تهیة پوشش بیمه برای فقرا است.
۶_۳) نیازی به تهیة پوشش بیمه برای فقرا در کشورهای مسلمان وجود دارد.
۶_۴) یک برنامه­ تکافل خرد بر اساس فقه امکان­پذیر است.
بهمن کبیری پرویزی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی بانک و بیمه


همچنین مشاهده کنید