جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کاربرد فن آوری اطلاعات در تسهیل پرداخت خسارات بیمه گران


کاربرد فن آوری اطلاعات در تسهیل پرداخت خسارات بیمه گران
آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که برای رسیدن به مقصد عجله داشته باشید و در طول مسیر در خیابان تصادف کنید و مجبور باشید تا آمدن افسر راهنمائی و رانندگی صبر کنید؟ آیا در لحظات انتظار برای تنظیم کروکی با خود فکر کردهاید که ای کاش راهی سادهتر برای دریافت خسارت وجود داشت؟ راجع به وقت تلف شده فکر میکنید؟ از حالا خود را برای پاسخگوئی برای تأخیر آماده میکنید؟ از شرکتهای بیمه چه انتظاری دارید؟
در زمان روبرو شدن با خسارت نخستین دغدغة فکری بیمهگذار زمان لازم برای بازیافت خسارت است. با وقوع خسارت ارزیاب خسارت نیاز به بازدید از وسیلة نقلیه و ارزیابی خسارت دارد. به عبارت دیگر یا ارزیاب خسارت باید در صحنة تصادف حاضر شود و یا وسیلة نقلیه باید به محل مناسبی حمل شود تا ارزیاب خسارت بتواند فرآیند قبول یا عدم قبول خسارت را به انجام برساند. این فرآیند مستلزم صرف وقت و هزینهای است که با تغییر در روش ارزیابی خسارت این امکان به وجود میآید که پرداخت خسارت در زمان کمتر و با هزینة کمتر پرداخت شود. سیستم ارسال تصویر از راه دور با استفاده از ویدئوکنفرانس باعث میشود تا بیمهگذار بتواند تصاویر زنده را از طریق ارتباط با پهنای باند بالا برای ارزیاب خسارت به عنوان نمایندة بیمهگر در پرداخت خسارت ارسال کند.
آقای رضا آموزگار مسألة تقلب احتمالی بیمه گذار را به عنوان مهمترین نکته اعلام داشتند و بر این اعتقاد بودند که باید تدبیری برای این مورد اندیشیده شود. ایشان اظهار داشتند یکی از مشکلات شرکتهای بیمه در همین بخش است. ارباب رجوع برای دریافت خسارت زیاد است ولی فرآیند خسارت طول میکشد. در کشورهای پیشرفته در طی فرآیند خسارت، بیمهگر به مدارکی نگاه میکنند وشرایط مالی بیمهگذار بررسی میکنند تا مطمئن شود ادعای خسارت ساختگی بوده است یا خیر.در بخش صدور معمولا مشکل حاد نیست و شرکت بیمه از بیمهگذار میخواهد با امضا صحت اظهارات خود را تأئید کند. مشکل در زمان خسارت است.
ایشان اضافه کردند علیرغم حضور کارشناس خسارت در محل حادثه باز تقلباتی اتفاق میافتد بنابراین پرداختن به مسألة تقلب برای شرکت بیمه ضرورت دارد. وی آموزش مناسب و کافی برای کارشناسان خسارت را برای استفاده از فنآوری نوین بسیار ضروری میبیند.
ارزیاب خسارت برای اطمینان بیشتر میتواند از بیمهگذار بخواهد در فاصلة نزدیکتر نسبت به محل آسیب دیده قرار گیرد و تصاویری واضحتر ارسال دارد. ارزیاب خسارت میتواند با دریافت تصاویر زنده از هر مقطعی که بخواهد عکس تهیه کند. کیفیت بالای تصویر و عرض باند مناسب برای ارسال تصویر این اطمینان را ایجاد میکند که خودرو به درستی ارزیابی شده است.
آقای بهروز اسدنژاد کارشناس بیمه اظهار داشتند که هر روشی که از طرف شرکت بیمه به کار گرفته می شود باید به گونهای طراحی و اجرا شود که زمینه برای تقلب احتمالی بیمهگذار فراهم نشود. وی اظهارداشت این روش در بیمة شخص ثالث کاربرد ندارد زیرا رشتة شخص ثالث زمینة مناسبی برای تقلب احتمالی بیمهگذار را فراهم میآورد. در رشتة شخص ثالث علیرغم اجباری بودن این پوشش بیمه معدودی از بیمهگذاران تنها را را در خسارت میبینند در حالی که اگر در زمان مناسب پوشش مناسب تهیه میکردند
نیازی به تغلب نداشتند. با این وجود در رشتههائی مثل بیمة آتشسوزی و بیمة باربری این روش استفادة فراوانی دارد. برای مثال در بیمة آتشسوزی حفظ صحنة خسارت اهمیت زیادی دارد. بیمهگذار میتواند پس از وقوع خسارت عکسهائی از صحنة وقوع صانحه تهیه و برای بیمهگر ارسال دارد. همچنین در بیمة باربری میتوان از اموال در حال حرکت و در زمان وقوع حادثه عکس تهیه نمود و برای بیمهگر ارسال داشت.
مزایای استفاده از ویدئو کنفرانس در ارزیابی خسارت به شرح زیر هستند:
۱) پس از استفاده از این روش زمان هر بازدید کاهش مییابد و ارزیاب خسارت میتواند تعداد بیشتری پروندة خسارت را در طول روز ارزیابی کند. (کاهش زمان رسیدگی به هر پرونده افزایش تعداد پرونده های رسیدگی شده در طول روز)
۲) با عنایت به بند فوقالذکر هزینة ارزیابی خسارت هر پرونده کاهش پیدا میکند.
۳) پروندههای خسارت با سرعت بیشتری بازدید میشوند در نتیجه سرعت پرداخت خسارت بالا میرود.
۴) زمان صدور اجازة تعمیر از روز به ساعت کاهش پیدا میکند.
۵) لزومی به نگهداری وسیلة نقلیه در محل کار تعمیرکار و اشغال فضای حیاتی و ارزشمند او نخواهد بود.
۶) مشتری میتواند در زمان کمتری خودروی خود را تعمیر کند و هزینة ایاب و ذهاب پرداخت شده توسط بیمهگر کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر هم مشتری زودتر به خودروی خود دست مییابد و هم بیمهگر هزینة کمتری میپردازد.
استفاده از این روش برای پرداخت خسارت نیاز به زیرساختهای مخابراتی و مهارت کارشناسان و اینترنت بیسیم از MMS ، خسارت از فنآوری نوین دارد. برقراری خدمات اینترنت از طریق تلفن همراه جملة این زیرساختها است. بدین ترتیب در زمان وقوع حادثه حسب مورد با استفاده از هر کدام از ابزارهای موجود توسط بیمهگذار آسیبدیده و با راهنمائی ارزیاب خسارت از زوایای مناسب تصاویری تهیه میشود و بر اساس آن ارزیابی انجام و خسارت تعیین میگردد. برابر آمارها و پیشبینی موجود تا پایان سال آینده ۴۰ میلیون ایرانی از تلفن همراه استفاده خواهند کرد، بنابراین گسترش رو به رشد تلفن همراه در را MMS جامعة ایران به عنوان یک مزیت نسبی امکان استفاده از خدمات اینترنت از طریق تلفن همراه و در ارزیابی خسارت ایجاد میکند. با این وجود تسلط کارشناس خسارت به استفاده از فنآوری نوین مهمترین بخشی است که بیمهگر باید به آن توجه کند.
آقای علی مقیمی کارشناس بیمه داشتن تجربة کافی در استفاده از فنآوری نوین و جلوگیری از خسارت را بسیار مهم و ضروری میداند.
امکانات موجود راهنمائی و رانندگی، مخابرات و شرکتهای بیمه به صورت بالقوه فراهم میکند که از فنآوری ارتباطات و اطلاعات برای سهولت پرداخت خسارت استفاده شود ولی باید تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطا یا تقلب احتمالی اندیشیده شود.
بهمن کبیری پرویزی
منابع و ماخذ
١_ CITIP Course Book ،Chartered Insurance Institute ،Michael Kennedy ،٢٠٠٦
-۲ تازه های بیمه، ماهنامة خبری آموزشی، صاحب امتیاز: بیمة مرکزی ایران، حمایت از اقشار کم درآمد؛ دفن آوری اطلاعات به کمک بیمه های خرد می آید؛ مرجه سایت سازمان جهانی کار، مترجم: بهمن کبیری؛ پرویزی، شمارة ۱۰۸ ، خرداد ۱۳۸۶
، -۳ پیک بیمه، روابط عمومی بیمة مرکزی ایران،فهرست رشته های بیمه ای موجود در بازار بیمه، شمارة ۲۶۶ شهریور ۱۳۸۶
منبع : پایگاه اطلاع رسانی بانک و بیمه


همچنین مشاهده کنید