پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر داروهای گشاد کننده عروقی بر روی شریان اسپرماتیک در عمل جراحی واریکوسل با میکروسکوپ


تاثیر داروهای گشاد کننده عروقی بر روی شریان اسپرماتیک در عمل جراحی واریکوسل با میکروسکوپ
● زمینه و اهداف:
یکی از مشکلات مهم در اعمال جراحی واریکوسل از طریق اینگوینال و ساب اینگوینال حفظ شریان اسپرماتیک است. در این مطالعه اثر داروهای گشادکننده عروق بر روی شریان اسپرماتیک مقایسه شده است.
● روش بررسی:
از سال ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۸۱ تمام بیماران مراجعه کننده با واریکوسل که کاندیدای عمل بودند انتخاب شدند. در ۸۵ بیمار ۹۵ مورد عمل واریکوسل ساب اینگوینال با میکروسکوپ انجام گرفت. در افرادی که ضربان شریانی وجود نداشت یا حین عمل شریان منقبض شد به نوبت و بدون اطلاع جراح از نوع دارو، از وراپامیل، نیتروگلیسیرین و پاپاورین استفاده شد و نتایج با هم مقایسه گردید.
● یافته ها:
در ۳۰ مورد از ۹۵ مورد، ضربان کافی در شریان وجود داشت و نیازی به مصرف دارو نبود. در ۱۹ مورد، بعد از دستکاری شریان منقبض شد و نیاز به مصرف دارو بود که وراپامیل نتایج بهتری داشت (%۸۷.۵). در ۵۶ مورد ضربان شریانی مشاهده نشد و دارو مصرف شد. وراپامیل سریعتر از دو داروی دیگر اثر کرد و اختلاف معنی دار بود (با نیتروگلیسیرین p=۰.۰۲۸۲ و با پاپاورین p=۰.۰۰۰۱) به طور کلی، وراپامیل %۹۰.۹ در آشکارسازی شریان موثر بود. فقط یک مورد آسیب شریانی و آن هم در بیماری که به دارو جواب نداده بود مشاهده شد. یک مورد هیدروسل و سه مورد عود واریکوسل وجود داشت.
● نتیجه گیری:
با توجه به اثر خوب وراپامیل در آشکار سازی شریان اسپرماتیک توصیه می شود که این دارو به طور معمول در جراحی میکروسکوپی واریکوسل مورد استفاده قرار گیرد.
یداله احمدی عصربدر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید