جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اگر اوباما پیروز شود


اگر اوباما پیروز شود
بیل ریچاردسون فرماندار ایالت نیومکزیکو و نامزد سابق ریـاسـت جـمـهـوری آمـریـکـا کـه مهره کلیدی در مبارزات انتخاباتی بــــاراک اوبــــامــــا نــــامــــزد مــطــــرح دموکرات ها به شمار می آید، اخیراً به منظور به تصویر کشیدن اوبـامـا بـه عنوان رئیس جمهور احـتـمـالـی آمـریـکـا کـه خـواسـتـار تحکیم روابط خوب با منطقه از جمله مصر است به قاهره سفر کـــرد . ریــچــاردســون، مـصــر را کشوری توصیف کرد که نقش محوری را در ثبات خاورمیانه ایفا می کند . وی در این سفر با حسنی مبارک رئیس جمهوری ، احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر و عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب درباره بهبود روابط میان واشنگتن با قاهره و سایر اعراب در صورت ریاست جمهوری اوباما گفتگو کرد . مقامات آگاه می گویند : ریچارد سون در این گفتگوها به انتقاد از سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه در جریان ۸ سال گذشته تحت ریاست جرج بوش پرداخت . وی در عین حال از نگرانی های مصر و سایر کشورهای عربی در خصوص وضعیت عراق و سرنوشت مناقشه اسرائیل - اعراب قدردانی کرد . به گفته این مقامات، ریچاردسون هیچ پیشنهاد روشن و دقیقی برای اصلا‌ح اقدامات فجیع گذشته آمریکا در جریان ریاست بوش ارائه نداد . وی تنها به این دلیل به مصر آمده بود که به اشتباهات گذشته آمریکا اعتراف کند و بر عزم خود برای از سرگیری تلا‌ش های هماهنگ در جهت جبران وضعیت گذشته به خصوص در مورد مساله اسرائیل - فلسطین متعهد شد . ریچارد سون در سخنرانی که به دعوت اجلا‌س بین المللی اقتصاد در مصر برگزار شد اظهار داشت: من معتقدم که ایالا‌ت متحده آمریکا باید یک نماینده تمام وقت را برای خاورمیانه منصوب کند . بنابر اظهارات وی، وظیفه چنین نماینده ای، اساسی و مهم خواهد بود .
او باید به تعامل با همه طرف ها بپردازد و در مسائلی به ویژه مساله اسرائیل - فلسطین ، زمینه حصول توافق را تسهیل کند. اما بدون فشار امریکا در راستای کشاندن طرفین به سمت صلح، راه‌حلی برای مناقشه طولانی مدت مذکور به دست نمیآید. ریچارد سون در عین حال از پاسخگویی به سوالاتی در مورد نقش احتمالی امریکا در آینده در قبال اسرائیل و برخی مسائل از جمله شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین طفره رفت. اوباما در اوایل ماه گذشته میلادی در سخنرانی در برابر کمیته روابط عمومی اسرائیل - امریکا (آیپک) متعهد شده بود که امریکا درخصوص مساله شهرک سازی‌های اسرائیل بر این رژیم فشاری وارد نمی‌کند و تحت ریاست جمهوری وی، واشنگتن همواره از اسرائیل برای حفظ بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت می‌کند و بیت المقدس تفکیک ناپذیر است. اما بنابراعلام مقامات سازمان ملل و سایر مقامات مرتبط در فرآیند صلح اسرائیل - اعراب، سرنوشت بیت المقدس- بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد- باید از طریق مذاکره تعیین شود.ریچاردسون همچنین برای گفتگو با ایهوداولمرت نخست وزیر اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. وی توافقنامه‌ای تجاری را با دولت اسرائیل به امضا رساند. در ضمن، زمانی که ریچاردسون در قاهره بود، اظهار داشت که صلح خاورمیانه تنها محدود به اسرائیل و فلسطین نیست، بلکه شامل همه طرف‌ها از جمله سوریه است.
ریچاردسون گفت: نه تنها باید با سوریه در جهت ترویج توافقنامه صلح میان اعراب و اسرائیل تعامل کرد بلکه باید به طور کل ثبات منطقه‌ای را توسعه داد. ریچاردسون در عین حال پیشنهاد داد که امریکا باید به رغم مواضع رئیس‌جمهوری ایران با این کشور گفتگو کند. وی با ادعای اینکه ایران تهدید امنیتی برای منطقه و فراتر از آن خواهدبود، گفت راهکار پیروزی بر ایران، گفتگو با آن به جای وارد شدن به جنگ است. وی گفت امریکا می‌تواند برروسیه فشار آورد تا از نفوذ خود در قبال ایران در راستای روابط نزدیک و همکاری‌های خود با ‌آن از جمله هسته‌ای استفاده کند. ریچاردسون افزود: تحریم‌ها اگردر سطح بین‌المللی علیه ایران اعمال شود، می تواند یک گزینه باشد. وی همچنین براین اعتقاد است که واشنگتن باید برای ترویج سیاست‌های خود به ابزار چند جانبه‌گرایی متوسل شود به ویژه برقوانین بین‌المللی و سازمان ملل و در عین حال دادگاه بین‌المللی. ریچاردسون می‌گوید: اکنون زمان آن است که آمریکا یک رهبری جدید را تجربه کند.این رهبری باید برپایه واقع‌گرایی جدید اخلا‌قی که براساس سیاست نظامی‌گری کمتر و دیپلماسی بیشتر استوار است، باشد. او می‌افزاید از طریق دیپلماسی آمریکا می‌تواند با تروریسم مبارزه کرده ،‌ مانع از گسترش تسلیحات هسته‌ای در میان کشورها و بازیگران اصلی شود و منافع خود را تضمین کند.اما آمریکا باید در عین حال به مقابله با مساله گرمایش جهانی متعهد شود. ریچاردسون که زمانی کرسی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل را برعهده داشت،‌امیدوار است که به عنوان معاون رئیس جمهوری احتمالی اوباما در آینده و یا وزیر امور خارجه او خدمت کند. به هر حال او مطمئن است که در صورت ریاست جمهوری اوباما در آینده، جایگاهی در تیم وی خواهد داشت.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید