جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ذخیره برای زمستان


ذخیره برای زمستان
در قدیم رسم بر این بوده است كه در پایان تابستان و اوایل پاییز خانواده ها به جمع آوری و ذخیره انواع آذوقه های نایاب یا كمیاب در فصل سرما مشغول می شدند كه از جمله آنها حتی به خرید و انبار سیب زمینی، پیاز و غیره می توان اشاره كرد ولی امروزه با تغییر شرایط كاشت و نگهداری میوه ها و سبزیجات محدودیت های فصلی به حداقل رسیده و معمولاً در بیشتر فصول به جز مواردی اندك مابقی قابل دسترسی هستند. از طرف دیگر تغییر كیفیت برخی از محصولات تابستانه در زمستان و همچنین افزایش قیمت آنها هنوز عده ای از خانم ها را بر آن می دارد كه كماكان به سنت دیرینه خود برای انبار آن مواد پایبند باشند. در این میان به چند نمونه اشاره خواهد شد.
انبار گوجه فرنگی: از آنجا كه گوجه فرنگی های فصل زمستان رنگ و طعم گوجه فرنگی های قرمز پرآب و گوشت تابستانه را ندارند، شما می توانید با به كارگیری روشی بسیار ساده در زمستان نیز از آنها برای درست كردن غذاهایی مانند املت، استانبولی پلو و در كنار جوجه كباب و چلوكباب دیگی استفاده كنید.روش كار به این ترتیب است كه پس از شست وشوی كامل گوجه ها، آنها را با چاقوی تیز به صورت ریز خرد كرده و یا آنكه با قراردادن گوجه فرنگی های درسته در آب در حال جوش، ابتدا پوست آنها را به راحتی كنده سپس خرد كنید. البته برای این منظور از دستگاه خردكن هم می توانید استفاده كنید. پس از خرد كردن، آنها را در قابلمه ای ریخته و بدون روغن بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید در طول این مدت مرتب آن را هم بزنید. گوجه های خرد شده پس از مدتی حرارت دیدن، له شده و به شكل سس غلیظ درمی آیند كه می توانید آنها را در كیسه های فریزری بسته بندی كرده و در غذاها استفاده كنید.
انبار بلال: با توجه به اینكه اكنون فصل فراوانی بلال است، شما می توانید مقداری از آن را برای فصل زمستان نگهداری كنید. قطعاً این توصیه به معنای نگهداری بلال به همین صورت كامل برای زمستان نیست بلكه كافی است آنها را در آب پخته و با كمك دست و یا چاقو دان كنید. شما می توانید بلال های دان شده را برای مدتی در فریزر نگهداری كرده و در خوراك ها و سوپ ها از آن استفاده كنید. روش دیگر برش مقطعی بلال پخته شده با عرض ۲ سانتی متر و به همراه چوب میانی آن است. این بلال های حلقه حلقه شده را به همین ترتیب در فریزر نگهداری كنید.
توضیح: به طور كلی از بلال های به اصطلاح شیر و نرم برای هیچ یك از موارد فوق استفاده نكنید.
ذخیره سیر: نحوه نگهداری سیر به زمان مورد نظر برای مصرف بستگی دارد. اگر برای مدت طولانی می خواهید از آن نگهداری كنید سیرها را از پوست جدا كرده و پس از شست وشو در كیسه های فریزری ریخته و در فریزر نگهداری كنید.
برای آنكه مرحله پوست كندن سیر به راحتی انجام گیرد، آنها را چند ساعتی در آب جوش خیسانده سپس پوست آنها را بكنید.برای نگهداری كوتاه مدت تر (۲ الی ۳ ماه) سیرها را پس از پوست كندن در داخل روغن زیتون بدون بو بریزید. به صورتی كه روغن روی سطح سیرها را بپوشاند. به این ترتیب شما می توانید در طول این مدت سیرها را بیرون آ ورده و استفاده كنید در ضمن از آنجا كه روغن زیتون اندكی طعم سیر می گیرد، برای مصرف در انواع سالادها بسیار مناسب است.
سبزیجات كلروفیل دار: برای نگهداری این قبیل سبزیجات دو روش وجود دارد: یكی خشك كردن و دوم سرخ كردن آنها. از آنجا كه این روزها مصرف سبزیجات به صورت خام منع شده است، خشك كردن آنها نیز توصیه نمی شود ولی روش دوم یعنی سرخ كردن و ذخیره آنها در فریزر بلامانع است.سبزیجات دیگری همچون بادمجان، كدو، كرفس و بامیه را نیز معمولاً به صورت سرخ كرده فریز می كنند اگر چه برخی از آنها مانند كرفس و بامیه را نیز می توان به صورت خام در فریزر ذخیره كرده و در موقع مورد نیاز سرخ كرده و استفاده نمود.
نگهداری فلفل: فلفل های دلمه ای را به قطعات ریزی تبدیل كرده و در كیسه های فریزر در فریزر نگهداری كنید. فلفل های سبز را نیز می توانید با عبور نخ از داخل دسته ای از آنها به شكل رشته ای فلفلی درآورده و در گوشه ای از آشپزخانه خود آویزان كنید. در واقع خشك شده این فلفل ها برای درست كردن انواع ترشی ها و شورها مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید