پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اوباما به سبک لینکلن


اوباما به سبک لینکلن
باراک اوباما هفته گذشته با اعلام حمایت از هیلاری کلینتون، به عنوان رقیب سرسختش در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر این که توجه بسیاری از اهدا کنندگان کمک مالی را به سوی خود جلب کرد، توانست بدین ترتیب بر وفاداری حزبی خود نیز صحه بگذارد.
اما انتشار گزارش هایی مبنی بر احتمال انتصاب رابرت گیتس، وزیر دفاع کنونی دولت بوش به عنوان نامزد احراز همین پست در دولت اوباما، باعث شد تا این احتمال تقویت شود که در صورت پیروزی نامزد سیه چرده، کابینه ای کاملا یک دست ا ز د موکرات ها تشکیل نخواهد شد.
به عقیده کارشناسان این گزارش ها نشان می دهند که اوباما احتمالا به این نتیجه رسیده است که تحقق ایده های حساسی نظیر عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و همچنین گفت و گو با ایران به راحتی و بدون حمایت سایر احزاب قدرتمند در نظام سیاسی آمریکا امکان پذیر نبوده و باید برای دستیابی به اهدافی از این دست کابینه ای با حضور چهره های رقیب را معرفی و اداره کرد.
این رویکرد همچنین باعث خواهد شد که اوباما بتواند در دور نهایی انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا حمایت رای دهندگان سنتی حزب جمهوریخواه و همچنین رای دهندگان مستقل را که معتقدند او فاقد تجربه کافی در مسائل دفاعی است، جلب کرده و شانس خود برای پیروزی در مقابل مک کین جمهوریخواه را افزایش دهد.
به کارگیری گیتس موضوعی است که به شدت از سوی مشاوران سیاست خارجی و امنیت ملی اوباما در حال پیگیری است. "ریچارد دنزینگ"، یکی از این مشاوران به روزنامه واشنگتن پست گفت که به عقیده وی گیتس وزیر دفاع خوبی در کابینه بوش بوده و می تواند در دولت اوباما بهتر از این که هست، خود را نشان دهد.
اگرچه انتخاب گیتس در موقعیت کنونی می تواند موجب بروز اختلاف در میان اعضای حزب دموکرات شود، اما مشاوران اوباما بر این باورند که با توجه به ضرورت استقلال بخشیدن بیشتر به عراق و همچنین لزوم تغییر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، حضور شخصیت هایی نظیر گیتس در کابینه احتمالی اوباما بسیار ضروری خواهد بود.
رابرت گیتس، اخیرا گفته است که باراک اوباما و جان مک کین باید موضع خود در مورد عراق را مشخص کنند، زیرا رئیس جمهور آینده آمریکا در صورتی که رویکرد اشتباهی را در مورد پایان بازی عراق برگزینند، دچار عواقب دردناکی خواهد شد. این اظهارات و برخی از سوابق پیشین گیتس در تعامل با دموکرات ها باعث شده است که وی به عنوان گزینه ای مهم در کابینه آتی دموکرات ها مطرح باشد.
او سال گذشته میلادی "جان هامر"، یکی از مقامات ارشد در دولت کلینتون را به عنوان رئیس هیات مدیره سیاست دفاعی در پنتاگون برگزید. همچنین ویلیام پری که اکنون در زمره مشاوران اوباما است و ریاست بر پنتاگون را در رزومه خود دارد، چندی پیش از طرف گیتس به عنوان عضو این هیات مدیره معرفی شد.
از سوی دیگر در حالی که چنی و برخی دیگر از همفکرانش در دولت بوش از حامیان سرسخت حمله به ایران هستند، رابرت گیتس یکی از مخالفان برجسته در این دولت محسوب می شود. او ماه گذشته از مذاکره با ایران حمایت کرده است. سیاستی که اوباما در مبارزات خود بارها بر آن پای فشرده است.
مک کین ۷۱ ساله اوباما را به دلیل عدم پایبندی به ادعاهایش در مورد ایجاد تعامل و اتحاد میان حزبی (جمهوریخواهان و دموکرات ها) مورد انتقاد قرار داده، این در حالی است که به زعم برخی از جمهوریخواهان اوباما نسبت به مک کین ماهیتی استقلال خواهانه تر نسبت به چارچوب های حزبی دموکرات ها از خود نشان داده است.
باراک اوباما چندی پیش به ساندی تایمز گفته بود که علاقمند است در صورت احراز پست ریاست جمهوری، چهره های مستقل جمهوریخواه نظیر سناتور "چاک هاگل" را به کابینه آینده خود دعوت کند. هاگل که یکی از مخالفان جنگ عراق محسوب می شود، به عنوان یکی از نامزدهای دیگر پست وزارت دفاع در دولت اوباما و یا یکی دیگر از مناصب مهم در این دولت مطرح است.
باراک اوباما به این نشریه بریتانیایی گفت که طرفدار تشکیل یک تیم از رقبا در دولت احتمالی خود شبیه آنچه که آبراهم لینکلن پایه ریزی کرد، است. زیرا وی نشان داد که قادر است با دولتی متشکل از مخالفین سابق به راحتی از عصر جنگ داخلی عبور کند.
اما اوباما با انتخاب کابینه ای شامل چهره های نزدیک به جمهوریخواهان باید پاسخگوی انتقاد اعضای حزب متبوع خود نیز باشد. بر همین اساس به نظر می رسد که وی مصمم است حتما از چهره های شاخص دموکرات نیز برای حضور در دولتش دعوت کند.
گزارش سایت اینترنتی تایمز آنلاین حاکی است که اوباما احتمالا قصد دارد از هیلاری کلینتون برای تکیه زدن بر کرسی ریاست وزارت بهداشت و درمان دعوت کند. هوز مشخص نیست که این گزارش ها تا چه حد به واقعیت نزدیک هستند، اما انتصاب "نیرا تاندن" به عنوان یکی از اعضای تیم مشاوران اوباما که لقب معمار طرح جنجالی هیلاری برای نظام درمانی آمریکا و هدایت کننده سیاست های انتخاباتی وی در دور مقدماتی رقابت با اوباما را با خود یدک می کشد، بر اشتیاق نامزد سیه چرده دموکرات ها در دعوت از هیلاری تا حد زیادی صحه می گذراد.
نویسنده : حسن بنانج
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید