شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آسیب شناسی / پاتولوژی Pathology


آسیب شناسی / پاتولوژی Pathology
▪ کارگردان: مارک اسکولرمان.
▪ فیلمنامه: مارک نیولداین، برایان تیلور.
▪ موسیقی: یوهانس کوبلیک، راب ویلیامسون.
▪ مدیر فیلمبرداری: اکهارت پولاک.
▪ تدوین: تاد ئی. میلر.
▪ طراح صحنه: جری فلمینگ.
▪ بازیگران: میلو ونتیمیلیا[دکتر تد گری]، مایکل وستون[دکتر جک هنریکس]، آلیسا میلانو[گوون ویلیامسون]، لورن لی اسمیت[دکتر جولیت بث]، جانی ویتورث[گریفین کاوانا]، جان د لانیس[دکتر کوئنتین موریس]، می ملانسون[دکتر کاترین ایوی]، کایر اّدانل[دکتر بن استراوینسکی]، دن کالاهان[چیپ بنتوود].
▪ ٩٣ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: جنایی، ترسناک، مهیج.
دکتر تد گری که از هاروارد فارغ التحصیل شده برای کار با گروهی از برجسته ترین پاتولوژیست ها انتخاب می شود. تد بسیار باهوش و با استعداد است، اما ورود وی از سوی دیگر اعضای گروه با سردی و خصومت روبرو می شود.
با این حال تلاش می کند تا خود را با گروه انطباق داده و جایی میان آنان باز کند. دکتر جک گالو که سمت رهبری گروه را بر عهده دارد، شرط پذیرفته شدنش را شرکت در بازی خاص گروه می داند. این بازی خطرناک با استفاده از دانش پاتولوژی افراد گروه صورت می گیرد و هدف انجام جنایت کامل است. تد ابتدا از این بازی چندان خوشش نمی آید، اما اغواگری های دکتر جولیت بث دوست دختر دکتر گالو او را جذب کرده و با این دیدگاه که فقط کسانی را که مستحق مرگ هستند از میان بردارد، وارد بازی می شود. تد اولین قتل را با کمک جولیت انجام می دهد، اما خیلی زود می فهمد که بازی منصفانه نیست و جولیت او را فریب داده است.
رابطه او و جولیت که بسیار صمیمی شده، سبب ناراحتی گالو شده و سعی می کند انتقام از دست دادن دوست دخترش را بگیرد.
دسیسه های او برای گرفتار کردن تد ابتدا موفقیت آمیز است، اما تد که در آستانه ازدواج با دختری فردی متشخص قرار دارد، می خواهد از دست او خلاص شود. به همین خاطر با نقشه ای ماهرانه حمله گالو را به ضد حمله تبدیل کرده و او را به همراه بقیه اعضای گروه در انفجاری از میان می برد. اما گالو نجات یافته و به سراغ نامزد تد می رود...
● چرا باید دید؟
مارک اسکولرمان متولد ١٩٧١ هانوفر آلمان است. مدرسه فیلمسازی لودویگزبرگ را در سال دوم رها کرده تا اولین فیلم کوتاهش را بسازد. او یکی از مشهورترین سازندگان فیلم های تبلیغاتی در اروپا است و جوایز متعددی نیز در همین زمینه دریافت کرده است.
و جالب اینکه سه سال بعد از ترک تحصیل از سوی مدرسه سابق برای تدریس کارگردانی به کار دعوت شده است. فیلم محبوب او روزی روزگاری در آمریکا و کارگردان محبوبش نیز طبیعتاً سرجیو لئونه است. آسیب شناسی اولین فیلم بلند او پس از بیشمار فیلم تبلیغاتی، چند فیلم تلویزیونی، ویدئویی و فیلم کوتاه است.
اسکولرمان در زمینه های بسیاری فعالیت کرده-تهیه کننده، نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر-مدیر صحنه و دستیار کارگردان همیشه فردایی هست(یکی از جیمزباندها)- بوده، اما آسیب شناسی به رغم هیجانی که خلق می کند شروع خوبی برای کارنامه یک فیلمساز با ادعاهای فوق نیست. آسیب شناسی معجونی هراس آور از سکس و خشونت است و برای آنها دچار هراس از مرگ هستند یا طاقت دیدن صحنه های خونریز را ندارند، اثری غیر قابل تحمل!
فیلم روی طناب باریک موفقیت بازیگر اصلی اش میلو ونتیمیلیا راه می رود که با سریال قهرمان ها به شهرت رسید، اما تصویری که همین بازیگر از قهرمانش فیلم ارائه می دهد قابل همدلی نیست. تماشاگر تا نیمه های فیلم حتی می پندارد محیطی که وی در آن قرار گرفته کابوسی بیش نیست. همه چیز در اطراف گری سرد و خاکستری و غیر جذاب است و همین امر باعث می شود تا ارتباط بیننده با فیلم در برخی لحظات گسسته بود. تنها چیزی که تماشاگر مخصوصاً مذکر را به تماشای ادامه فیلم وادار می کند، بازی اغواگرانه لورن لی اسمیت است که می تواند زن مرگبار فیلم های نوآر را به ذهن متبادر کند.
ساختار فیلم کم و بیش کلیشه ای است و پایانی کلیشه ای تر دارد که غافلگیری اش را از تک و تا می اندازد، اما برای کسانی که شیفته فیلمهای ترسناک این چنینی هستند زنگ تفریحی مناسب است. البته دستاورد کارگردانی مارک اسکولرمان در اولین فیلم بلندش آن چنان مایوس کننده نیست که تهیه کنندگان را از سرمایه گذاری روی او باز دارد، ولی برای تماشاگر اندکی فهیم تر آغازی متوسط رو به پایین است!
دوستداران سریال بررسی محل جنایت از تماشای این فیلم منع می شوند. دلیل هم می خواهید؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید