پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


طبیعی / عادی Normal


طبیعی / عادی Normal
▪ کارگردان: کارل بسای.
▪ فیلمنامه: تراویس مکدانلد.
▪ موسیقی: کلینتون شورتر.
▪ مدیر فیلمبرداری: کارل بسی.
▪ تدوین: لیزا بینکلی.
▪ طراح صحنه: نانسی موسوپ.
▪ بازیگران: کری آن ماس[کاترین]، کوین زگرس[جوردی]، کالون کیت رنی[والت برافر]، اندرو آیرلای[دیل]، تای رانیان[دنیس برافر]، کامیل سولیوان[الیز]، لورن لی اسمیت[شری]، مایکل رایلی[کارل]، بریتنی ایروین[ملیسا]، آلیسون هوساک[ابی]، کامرون برایت[برادی]، تارا فردریک[سیلوی فاربر]، بنجامین رتنر[تیم]، زیک سانتیاگو[باب]، هرتگار متیوز[جری]، گابریل رز[کانی]، دن شیا[پیتر].
▪ ١٠٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ کانادا.
▪ برنده جایزه بهترین کارگردانی-بهترین بازیگر نقش اول زن/کامیل سولیوان-بهترین بازیگر نقش اول مرد/تای رانیان و نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری-بهترین فیلم-بهترین بازیگر نقش اول مرد/کالوم کیت رنی-بهترین تدوین-بهترین فیلمنامه-بهترین بازیگر نقش مکمل زن/بریتنی ایروین-بهترین بازیگر نقش مکمل زن/لورن لی اسمیت و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/کامرون برایت از مراسم لئو، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره ونکوور، برنده جایزه بهترین فیلم از اتحادیه نویسندگان کانادا.
▪ ژانر: درام.
کشته شدن پسر نوجوانی بر اثر سانحه اتومبیل، بعد از گذشت مدت ها زندگی کسانی را که با این حادثه درگیر بوده اند، تبدیل به جهنم کرده است. کاترین مادر متوفی دیگر علاقه ای به زندگی در خود نمی بیند. رابطه اش با شوهرش به هم خورده و پسر دیگرش را تلویحاً تحت فشار قرار داده تا جایگزین فرزند از دست رفته شود. جوردی که مقصر اصلی حادثه بوده، قادر به ادامه تحصیل نیست و با پدر و مادرخوانده جوانش دچار مشکل است.
والت برافر استاد دانشگاه که در حادثه دخیل بوده، زندگی زناشویی اش از هم گسیخته و برادری دارد که دو سال از منزل خارج نشده است. هر کس به نوعی سعی دارد در برابر تبعات این حادثه تلخ واکنش نشان داده و یا مقاومت کند، اما...
● چرا باید دید؟
کارل بسای فیلمساز مستقل کانادایی از نیمه دهه ١٩٩٠ با دستیار فیلمبرداری وارد دنیای فیلمسازی شده و بعدها مشاغلی چون مدیر فیلمبرداری، نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی را تجربه کرده است اولین فیلمش برادرانی از ویتنام(١٩٩٨) نام داشت و فیلم های بعدیش مانند لولا، امیل، غیر طبیعی و تصادفی با استقبال خوب منتقدان و مردم روبرو شده است.
فیلم های لولا و غیر طبیعی و تصادفی جوایزی مانند بهترین فیلم کانادایی جشنواره فیلم های مستقل ویکتوریا و بهترین فیلم غرب کانادا از جشنواره ونکوور را دریافت کرده اند. ولی برای کسانی که او و سینمایش را نمی شناسند، طبیعی بهترین و کامل ترین نمونه برای آشنایی با او و سینمای مستقل کانادا است.
یک درام بسیار شکیل، پیچیده و خوش ساخت که عنصر غافلگیری را تا پایان فیلم به خوبی حفظ می کند. مانند یکه خوردن والت برافر زمانی که شری گوینده اخبار هواشناسی تلویزیون بعد از سکس به او می گوید: کسی که بعد از خروج از دادگاه با او مصاحبه کرده، او بوده که این یکه خوردن به تماشاگر نیز منتقل می شود.
یا لحظه ای که مادر به محل تصادف فرزند رفته و در آنجا نشسته و فنجانی قهوه می نوشد و آنجا جایی نیست جز وسط یک خیابان پر رفت و آمد....
طبیعی یا عادی بر خلاف نامش فیلمی درباره کژکاری و اختلال است. یک فیلم روانشناختی درجه یک که می تواند برای دانشجویان روانشناسی تدریس شود. مجموعه ای از نمونه های متفاوت رفتاری که برآیند حادثه ای یکسان هستند[در اینجا تصادف اتومبیل] و بسای هوشمندانه از نمایش آن پرهیز می کند.
کارل بسای همچون روانکاوی ریزبین بر آسیب های روانی افراد درگیر ماجرا زوم می کند. خود ماجرا هر چند از دست رفتن یک انسان باشد، در برابر ضایعات روحی وارد شده بر مجموعه ای از نزدیکان یا افراد دخیل در حادثه ناچیز است.
مقایسه کنید فیلم را با جاده رزرویشن که در طیفی محدودتر و با دیدگاهی متفاوت تر به قضیه می پرداخت و طبیعی از هر نظر سرتر از آن است.
بسای و فیلمنامه نویس اش تا جایی که توانسته اند بر گسستگی عاطفی خانواده های درگیر افزوده اند، اما هرگز از دایره اعتدال خارج نشده اند. همه حوادث حتی رابطه جنسی جوردی با همسر جوان و زیبای پدرش به رغم هولناک بودنش پذیرفتنی است.
و پرداخت هوشمندانه بسای از چنین صحنه هایی است که او را به عنوان یکی از بهترین کارگردان های کانادا و امروز مطرح می کند. فیلم چند داستانه او درامی مدرن، پیچیده و تلخ است که تماشای آن نیز جسارت می طلبد. سینما دوستان و منتقدان گرامی، این نام را به خاطر بسپارید چون در آینده شگفتی های بسیار بزرگ تری خلق خواهد کرد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید