چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نبرد خاموش برای آب و ارتفاعات استراتژیک


نبرد خاموش برای آب و ارتفاعات استراتژیک
مرز لبنان و اسرائیل تنها مرزهای بین المللی است که از اواخر دهه ۶۰ میلادی تاکنون همواره کانون بحران در خاورمیانه بوده است.با وجود عقب نشینی اسرائیل از بخش های وسیعی از جنوب لبنان، چالش میان حزب الله و اسرائیل بر سر کشتزارهای شبعا ادامه دارد. - شبعا در گذر تاریخ نام «شبعا» لفظی است قدیمی سامی که آرامی ها، آشوری ها، اعراب و عبری ها به کار می بردند و به معنی عدد «۷» است که عددی مقدس و با خیر برکت بوده است. البته آرامی ها به معنای فراوانی آب نیز به کار می برده اند. شاید هم به معنای هفت باغ های بزرگ بوده که سرشار از میوه ها و سبزیجات و زیتون بوده است که گفته می شود شبعا یکی از آنها بوده است.
منطقه شبعا همچنین زمین های موقوفه اسلامی و ارتودکسی به شمار می رفت که شامل، زیارتگاه مشهد الطیر، مقام ابراهیم نبی و دو اثر باستانی دیگر نیز در این منطقه می شود. «مشهدالطیر» همان مکانی است که حضرت ابراهیم(ع) در آنجا از خداوند خواست زنده کردن مردگان را به او نشان دهد و خداوند به او امر کرد: چهار نوع پرنده پس از کشتن و قطعه قطعه کردن و مخلوط کردن گوشتشان بر قله چهارکوه بگذارد آنگاه که آنها را صدا کند، خواهد دید که هر یک مانند قبل از مردن به سوی وی خواهند آمد. - موقعیت جغرافیایی شبعا منطقه شبعا و کشتزارهایش در قلب کوهپایه های جبل الشیخ و مشرف بر دشت وسیع و حاصلخیز است که در جنوب شرقی لبنان واقع شده است. این منطقه از سمت شمال به روستای «کفر شوبا» در بخش غربی لبنان و از جنوب به روستاهای بانیاس، جیانا الزیت و مجدل شمس در جولان، از شرق به مناطق حضر و بیت حتی و از غرب به دو روستای دیرحجاب و مجیدیه متصل است فاصله منطقه شبعا تا بیروت ۱۴۵ کیلومتر است.
منطقه شبعا با ۲۵ کیلومتر مربع مساحت و قرار گرفتن آن قلب جبل الشیخ به مثابه یک قلعه طبیعی می ماند و مساحت خود جبل الشیخ ۶۰ کیلومتر مربع است. دارای تنوع آب و هوایی است در حالی که ارتفاع برخی مناطق آن از سطح دریا به ۲۰۰۰ متر می رسد، دارای مناطق پست نیز است. با توجه به تنوع آب و هوایی این منطقه و وجود سرزمین های فوق العاده حاصلخیز، این منطقه در صدر تولیدات زراعی و دامی قرار گرفته و سرشار از آب نیز است. کشتزارهای شبعا شامل ۱۷ کشتزار کوچک لبنانی در حوزه استحفاظی شهرک شبعا است و در مثلث مرزی «سوریه، لبنان ،فلسطین» قرار دارد. در این منطقه چاه های پر آب، چراگاه های وسیع و زمین های زراعی بسیاری نیز وجود دارد. - شهرک شبعا شهرک شبعا از لحاظ استراتژی اهمیت فوق العاده ای دارد و در دو کیلومتری حاشیه غربی کشتزارهای شبعا قرار گرفته است. ۳۷ هزار نفر جمعیت دارد و در ارتفاع ۱۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهرک در جنوب غربی لبنان قرار دارد و از بزرگ ترین شهرک های جنوب لبنان به شمار می رود و با بیروت۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد. - اهمیت استراتژیک شبعا اهمیت منطقه شبعا از آن لحاظ است که بخشی از آن در ارتفاع ۱۸ متری و تا نزدیکی روستای «الزرقا» یعنی بلندترین قله کوه «جبل الشیخ» امتداد دارد. جبل الشیخ با ۲۸۱۴ متر ارتفاع از این نظر که هفت کیلومتر مربع از منطقه جولان و مرزهای سوریه مشرف است، اهمیت استراتژی زیادی دارد.
رژیم صهیونیستی می تواند از آنجا منطقه جولان و دمشق در سوریه و همچنین بخش هایی از مرز اردن و حتی بخشی از دره بقاع و جبل عامل تا ساحل دریای مدیترانه و منطقه الجلیل در شمال فلسطین را نیز زیر نظر داشته باشد. ارتش رژیم صهیونیستی در این منطقه با ایجاد استحکامات و سنگرسازی و استقرار پایگاه های نظامی از موقعیت نظامی ویژه ای برخوردار است. نظامیان صهیونیست ضمن نصب دوربین های پیشرفته الکترونیکی در پایگاه های «رمتا»، «زبدین»، «المرصد»، «وادی المهر» همچنین به احداث جاده های ارتباطی نظامی اقدام کرده اند. رژیم صهیونیستی همچنین در غرب منطقه اشغالی کشتزارهای شبعا در پایگاه حماری چهار سکوی پرتاب موشک نصب کرده است که هر سکوی پرتاب شامل چهار فروند موشک حدود ۵/۱ متر و پهنای ۴۰ سانتی متر است.
اسرائیلی ها همچنین می توانند از این منطقه بر چشمه های رودخانه های «حصبانی» و بستر «لیتانی» و «وزانی» تسلط یابند و با توجه به همین اهمیت های راهبردی است که صهیونیست ها پس از تصاحب این منطقه در آنجا شهرک های صهیونیست نشین ساخته اند. رژیم صهیونیستی همچنین در منطقه شبعا بر منابع مهم آب تسلط دارد و یک میلیارد مترمکعب آب های سطحی از رودخانه های «حصبانی»، «وزانی» و «یرموک» و ده ها میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی را برای مصرف خود به یغما می برد. صهیونیست ها اکنون یک دستگاه هشداردهنده در بخش ملیحه دارند که در همین منطقه و زیر سرزمین های تحت مالکیت لبنان واقع شده است. یکی از دلایل اصرار صهیونیست ها به ادامه اشغال این منطقه، اهمیت استراتژیک این دستگاه است.
در واپسین روزهای سال ۱۹۹۹ هنگامی که رژیم صهیونیستی اعلام کرد پس از ۲۲ سال اشغال جنوب لبنان از این منطقه خارج خواهد شد محافل بین المللی و برخی محافل منطقه ای این خبر را دلیلی بر شکست اسرائیل و پیروزی مقاومت اسلامی در منطقه بحرانی خاورمیانه تعبیر کردند. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی زیر فشار ضربه های مهلک مقاومت ملی و اسلامی لبنان راهی جز خروج از منطقه پیش روی خود نیافت اما از آنجا که این رژیم از حمایت های ویژه مالی، نظامی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده در تجاوزش به کشورهای عربی برخوردار است برای توجیه این شکست اجرای قطعنامه ۴۲۵ را پس از ۲۲ سال بایگانی پیش می کشد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید