جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سمیر قنطار کیست؟


سمیر قنطار کیست؟
«سمیر قنطار» قدیمی ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی در ۲۰ جولای ۱۹۶۲در روستای دروزی نشین «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۸ میلادی طی یک عملیات ضد صهیونیستی در شهر صهیونیست نشین نهاریا به اسارت در آمد و در لبنان «سردار اسرا »لقب گرفت.
سمیر قنطار در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۷۹ در حالی که تنها ۱۶ سال داشت به همراه سه تن از اعضای گروه فلسطینی «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» به نام های« عبدالمجید اصلان»، «مهنا الموید» و«احمد الابرص» به شمال اسرائیل نفوذ کردند و به محل اقامت یک صهیونیست به نام «هاران» در شهر «نهاریا» یورش بردند و در اقدامی متهورانه او را ربودند.
در همین زمان با نیروهای پلیس مواجه و با آنان درگیر شدند که در جریان این درگیری یکی از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی کشته شد. در این درگیری دو تن از همراهان قنطار یعنی« اصلان » و«موید» کشته ولی خود وی و «احمد ابرص» از سوی نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی دستگیر شدند. رژیم صهیونیستی مدعی است که در جریان این درگیری قنطار پیش از دستگیری، گروگان خود را به قتل رسانده است.
سمیر قنطار برای اولین بار در تاریخ ۳۱ ژانویه زمانی که قصد داشت از مرز اردن و فلسطین اشغالی در منطقه «مزج بیسان» به همراه دو عضو دیگر جبهه آزادی بخش فلسطین عبور کند و یک کاروان اسرائیلی در مسیر بین منطقه بیسان و طبریا را در مقابل آزادی زندانیان دربند لبنانی در زندانهای رژیم صهیونیستی به گروگان بگیرد، دستگیر شده بود.
قنطار ۱۱ ماه در زندان اردن به سر برد. وی در ۲۵دسامبر سال ۱۹۷۸به شرط اینکه دیگر وارد اردن نشود، از زندان آزاد شد.
سمیر قنطار در تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۹۸۵ از سوی دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی به پنج بار حبس ابد و نیز ۴۷ سال حبس محکوم شد. وی متهم است که در قتل پنج صهیونیست و زخمی شدن یک صهیونیست دیگر دست دارد.
قنطار هم اکنون در زندان «هداریم» در فلسطین اشغالی به سر می برد و «ابرص» یکی از همرزمان وی نیز در ۲۱ می ۱۹۸۵ در چارچوب معامله مبادله اسرا بین رژیم صهیونیستی و سازمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل- آزاد شد. رژیم صهیونیستی پیش از این با آزادی قنطار مخالفت کرد و آزادی وی را منوط به ارائه اطلاعاتی درباره خلبان مفقود شده صهیونیست «ران آراد» کرده است. «ران آراد » خلبان اسرائیلی در سال ۱۹۸۶حین پرواز بر فراز لبنان مفقود شد. قنطار در طول دوران حبس توانست به عنوان دانشجوی آزاد(آموزش از راه دور) در دانشگاه تل آویو مشغول به تحصیل شود و در سپتامبر ۱۹۹۸در رشته ادبیات و علوم اجتماعی این دانشگاه موفق به اخذ مدرک لیسانس شود.
در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴ رژیم صهیونیستی در عملیات تبادلی که با حزب الله و با میانجیگری آلمان انجام داد، اسرای لبنانی را آزاد کرد اما برخلاف مذاکرات انجام شده از آزادی «سمیر قنطار» سر باز زد .پس از آن »نسیم نسر» یکی دیگر از مهمترین اسرای لبنانی در بند رژیم صهیونیستی در اولین مرحله از عملیات تبادل اسرا، دوازدهم خرداد از زندان آزاد شد. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان پیش از این اعلام کرد که علاوه بر دو نظامی صهیونیست اسیر شده در جریان عملیات «وعده صادق» اجساد نظامیان صهیونیستی کشته شده در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم در اختیار مقاومت اسلامی است. این سخنان سید حسن تا مدت ها جنجالی بزرگ را علیه مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بر پا نمود. زیرا آنان خود را تنها برای مذاکره بر سر آزادی دو سرباز اسیر خود مهیا کرده بودند و در حالی که بیش از یک سال و نیم از پایان جنگ ۳۳ روزه می گذشت هیچ گونه اطلاعاتی پیرامون وجود بقایای اجساد نظامیان صهیونیست در میان اتباع این رژیم و حتی خانواده های مقتولین جنگ ۳۳ روزه منتشر نشده بود. سید حسن نصرالله در همان سال ضمن احمق خطاب کردن سران صهیونیست به سبب ممانعت از آزادی سه اسیر(نسیم نسر، سمیر قنطار، یحیی اسکاف)، قول داد که مقاومت اسلامی طی یک عملیات اسیر گیری دیگر این سه تن را از چنگ رژیم صهیونیستی آزاد نماید. عملیات اسیر گیری سال ۲۰۰۶ موسوم به وعده صادق و جنگ ۳۳ روزه لبنان ثابت کرد که حزب الله لبنان و رهبر آن بر سر عهد خویش با مردم لبنان هستند و اسرای خود را فراموش نخواهند کرد.
این سه اسیر قرار بود در جریان تبادل اسرا در سال ۲۰۰۴ میلادی آزاد شوند اما با خیانت رژیم صهیونیستی در مسیر تبادل در آخرین لحظات از تبادل آنان خودداری شد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید