جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


گام های مثبت در عرصه گردشگری


گام های مثبت در عرصه گردشگری
گردشگری و توریسم امروزه نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورهای مختلف جهان ایفا می کند. در حقیقت، گردشگری به صنعتی بدل شده که بخش مهمی از درآمدهای کشورها را تامین می کند. مصداق ضرب المثل معروف «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر»، هر کشوری که جاذبه های گردشگری بیشتری داشته باشد و از این جاذبه ها به نحو مطلوب برای جلب گردشگران استفاده کند، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد. در این میان کشور ما - ایران - می تواند جایگاه ارزنده ای داشته باشد چرا که ایران به دلیل تاریخ و تمدن کهن و در اختیار داشتن سرزمینی چهار فصل، هم از نظر جاذبه های تاریخی و هم از نظر جاذبه های گردشگری، در زمره ۱۰ کشور اول جهان است. اما متاسفانه کمتر از این جایگاه ارزنده بهره برداری مطلوبی صورت گرفته و کشور ما به دلا یل مختلف، هیچگاه نتوانسته جایگاه برجسته ای در صنعت گردشگری پیدا کند.
البته در این میان تنها نمی توان سازمان گردشگری را مسوول دانست چرا که نگاه کلا ن کشور به موضوع گردشگری باید تغییر کند و اهمیت آن را دریابد. به قول ظریفی، اگر برخی از افراد ناآگاه روی آثار تاریخی کشور یادگاری می نویسند، دیگر نمی توان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی را مقصر دانست. بلکه این موضوع نشان می دهد که از بعد کلا ن فرهنگی که سازمان گردشگری هم جزئی از آن است دچار مشکل و کاستی هستیم. البته خوشبختانه طی سال های اخیر گامهای خوب و امیدوار کننده ای برای توسعه گردشگری در کشور برداشته شده که اگرچه کافی نیست اما بسیار مثبت است و در صورت تداوم در درازمدت می تواند عقب ماندگی های گذشته را جبران کرده و جایگاه ایران را در حوزه گردشگری بهبود بخشد.
برای روشن شدن موضوع، صرفا به ذکر سه نمونه از رویدادهایی که در حوزه گردشگری کشور رخ داده و نشان دهنده تلا ش مدیران این حوزه برای بهبود وضعیت گردشگری در کشور است بسنده می کنیم:
۱) چندی پیش فرصتی دست داد تا به شیراز و از آنجا به تخت جمشید یا پارسه سفر کنم. سفر قبلی من مربوط به دو سال پیش بود. تغییراتی که در این دو سال در تخت جمشید صورت گرفته به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست. سنگفرش محوطه ورودی، ایجاد پلکان و راهروهایی از چوب برای کاهش آسیب وارده به محوطه، نصب شناسنامه هر یک از بخش های تخت جمشید در همان قسمت به صورت سنگ و شیشه به شکلی بسیار زیبا و به دو زبان فارسی و انگلیسی از جمله تغییرات مثبتی بود که در تخت جمشید دیدم. تغییراتی که این محوطه تاریخی را از حالتی همچون بنای یادگاری خارج کرده و آن را به یک کلا س درس تاریخ بدل ساخته است. اگرچه در مورد احداث سد سیوند در نزدیکی پاسارگاد نگرانی هایی وجود دارد اما آنچه در تخت جمشید مشاهده می کنیم این امیدواری را افزایش می دهد که مسوولا ن گردشگری و میراث فرهنگی نسبت به آثار تاریخی کشور حساسیت لا زم را دارند.
کما اینکه آنچه طی سه دهه اخیر در تخت جمشید به فراموشی سپرده شده بود، در سه سال اخیر در حال رخ دادن است.
۲) در خبرها خواندم که با توافق رئیس کل موزه ملی ایران با مدیر موزه بریتانیا، منشور تاریخی کوروش هخامنشی که ۱۳۰ سال پیش از ایران خارج شده، برای نمایش در موزه ملی ایران به کشور بازمی گردد.
منشور تاریخی کوروش که مایه افتخار ایرانیان است به ایران باز نمی گشت مگر در سایه تلا ش های مسوولین و دست اندرکاران امر در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی که نشان دادند نسبت به آثار تاریخی ایران در سایر کشورهای جهان هم حساسیت دارند و پیگیری های لا زم را انجام می دهند.
۳) توسعه گردشگری بدون تقویت زیرساخت ها امکانپذیر نیست. اما متاسفانه در کشور ما حتی برای گردشگران داخلی هم کمترین امکانات لا زم به ویژه برای کسانی که به صورت زمینی سفر می کنند فراهم نیست. به عنوان مثال مجتمع های بین راهی که دارای رستوران و دستشویی به عنوان دو نیاز مهم مسافران و گردشگران باشند به تعداد کافی در کشور وجود ندارد و اندک مجتمع های موجود هم اغلب دچار مشکلا ت بهداشتی هستند. در این میان، تلا ش سازمان گردشگری برای احداث بیش از هزار مجتمع بین راهی، قدمی برای رفع این مشکل دیرینه محسوب می شود که بسیار قابل تقدیر است. سه نکته فوق، اگرچه مشتی است نمونه خروار، اما گویای این موضوع است که سازمان گردشگری و میراث فرهنگی که ریاست آن برعهده اسفندیار رحیم مشایی یکی از نزدیک ترین مدیران به رئیس جمهور است در مسیر صحیحی گام گذاشته که می تواند در صورت تداوم، چشم انداز روشنی را برای صنعت توریسم در ایران رقم بزند. البته این امر به معنای فقدان هیچگونه مشکلی در این عرصه نیست.
به هر حال صنعت گردشگری در کشور از کمبودهای فراوانی رنج می برد. اما مشاهده نکات امیدوار کننده فوق، این نوید را به دلسوزان بخش گردشگری در کشور می دهد که با مدیریت مناسب و وفاق عمومی از طریق بهره گیری از نظرات صاحبنظران و متخصصان این عرصه می توان مشکلا ت را یکی یکی از پیش پا برداشت و جایگاه ایران را به عنوان یکی از کشورهای غنی از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی، در جهان بهبود بخشید.
نویسنده : حمیدرضا شکوهی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید