پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هیدینک و تریم سرشان را بالا گرفته اند


هیدینک و تریم سرشان را بالا گرفته اند
جام ملت های اروپا به پایان رسید و تیم ها به کشورهایشان بازگشتند. در این میان قهرمان با شادمانی جام را به خانه برد و جشن و پایکوبی را به هواداران هدیه داد. نایب قهرمان نیز با چشمانی پر از اشک به قهرمان تبریک گفت و افسوس لحظات از دست رفته را خورد. با این حال جام ملت های این دوره اندکی متفاوت بود و شاید اصلی ترین تفاوت حضور در تیم درجه دوم اروپا در نیمه نهایی باشد. آنجا که ترک ها توانستند کرواسی قدرتمند را شکست دهند، کرواسی که بلای جان انگلیسی ها شد و اجازه حضور آنها در یورو ۲۰۰۸ را نداد و زمانی که روس ها هلندی ها را به رهبری مارکو فان باستن اسطوره نارنجی به خانه فرستادند، هلندی که قهرمان و نایب قهرمان جام جهانی را با ۴ گل مغلوب کرد متوجه شدیم دیگر زمان آن رسیده که در پیش بینی ها و حدس و گمان های خود تیم های درجه دوم را نیز از یاد نبریم چرا که فوتبال ورزشی است که احتمال رخ دادن هر اتفاقی می رود و هیچ حریفی را نباید دست کم گرفت. اگرچه ترکیه در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز سابقه خلق شگفتی داشت اما این روس ها بودند که اولین بار پس از فروپاشی شوروی در نیمه نهایی جام ملت های اروپا حاضر شدند. مطمئنا گاس هیدینک سرمربی تیم ملی فوتبال روسیه محبوب ترین مرد تیم ملی است چرا که تفکرات این مرد هلندی بود که جهش یک باره روسیه را رقم زد. مربی ۶۱ ساله به ترتیب پیروزی برابر یونان و سوئد در مرحله گروهی و برد شگفت انگیز ۳ بر یک مقابل لاله های نارنجی را رقم زد و روسیه را به نیمه نهایی یورو ۲۰۰۸ رساند. روسیه کار خود را با شکست سنگین ۴ بر یک از اسپانیا آغاز کرد. اما این ناکامی شوک بزرگی بر پیکره تیم به وجود آورد. هیدینک ابتدا با ترمیم خط دفاع تیمش پیروزی یک بر صفر را به یونان قهرمان دوره قبل تحمیل کرد. پس از آن که از مدافعانش اطمینان لازم را پیدا کرد و محرومیت ستاره روس ها، آندری آرشاوین هم سپری شد آزادی عمل بیشتر به مهاجمان داد تا سوئد را با دو گل شکست دادند و به عنوان تیم دوم به یک چهارم نهایی و رویارویی با هلند رسیدند. در آنجا بود که هیدینک مجبور شد مقابل تیم ملی کشورش بایستد و انصافا نیز به آنها هم رحم نکرد. دیدار روسیه - هلند اوج قدرت نمایی و خلاقیت روس ها بود به طوری شاگردان فان باستن به وضوح برابر یاران هیدینک کم آورند و نتوانستند راه به جایی ببرند. آنها تنها یک گل از ۳ گل خورده را جبران کردند و نتوانستند نیمه نهایی جام ملت های اتریش ـ سوییس را تجربه کنند. سپس به مصاف اسپانیا رفتند که به نوعی تکرار بازی افتتاحیه روس ها بود. اما با به صدا درآمدن سوت شروع بازی اولین چیزی که به چشم خورد خستگی مفرط بازیکنان روسیه بود. دیگر خبری از تیمی که برای هلندی ها تبدیل به کابوس شد نبود. ورزشگاه ارنست هاپل برای روس ها بد یمن بود و خاطره تلخ حذف از جام جهانی ۹۸ به همراه هلند و ۲۰۰۲ به همراه کره را برای هدینک تداعی کرد.
● کسی خجالت زده نیست
علی رغم حذف تیم شایسته روسیه که بسیاری از آنها به عنوان شگفتی جام یاد می کنند هیدینک، مغز متفکر این تیم سرش را بالا گرفته و از شاگردانش تمجید می کند. وقتی کار از کار گذشت تازه فهمیدم که تمام آرزوهایمان نقش بر آب شده اما با گذشت زمان همه پی بردیم که تا اینجا هم کاری بزرگی انجام دادیم و بیشتر از آنچه انتظار می رفت ظاهر شدیم. اینها را تنها به خاطر نتیجه نمی گویم بلکه شیوه ای که بازیکنانم ارایه کردند فوق العاده بود. به دنبال عذر و بهانه نیستم اما به زودی روسیه واقعی را خواهید دید. نیمه دوم، اسپانیا بود و ۳ گل مهلک ژاوی هرناندز، گویدا و سیلوا کار روسیه در جام ملت ها را تمام کرد. با این حال مربی هلندی می پذیرد که شاگردانش ماتادورها را دست کم گرفتند: تیم های بزرگ همیشه می دانند که حریف را چگونه در منگنه بگذارند و تجربه کافی آنها است که به دادشان می رسد. برای تیمی مثل روسیه اگر نتیجه صفر ـ صفر بماند می شود کاری از پیش برد. اما به محض دریافت گل اول دیگر نمی توانیم کاری بکنیم و دیدید که ما در عرض چند دقیقه همه چیز را به باد دادیم.
● پیش به سوی جام جهانی ۲۰۱۰
روسیه به خانه بازگشت و با خیالی آسوده و مطمئن به آینده نگاه می کند. آینده ای که به جام جهانی آفریقای جنوبی ختم می شود. سران فدراسیون فوتبال این کشور با تدابیری که اندیشیدند توانستند هیدینک را برای ۲ سال دیگر هم نگه دارند که براساس قرارداد او تا پایان جام جهانی ۲۰۱۰سکان دار هدایت روس ها خواهد بود و آلمان، آذربایجان، ولز، فنلاند و لیختن اشتاین همگروه روسیه در انتخابی جام جهانی هستند. هیدینک معتقد است هیچ گونه خطری آنها را تهدید نمی کند و به راحتی صعود خواهند کرد: به بازیکنانم ایمان دارم و می دانم اگر بخواهند می توانند در جام جهانی هم شگفتی ساز شوند اما ابتدا باید به اندازه کافی به بچه ها استراحت داد تا دوباره به توان اولیه شان برسند. بعد از آن نوبت به انتخابی جام جهانی می رسد. به علاوه با آغاز لیگ های باشگاهی بازیکنان سریع تر به آمادگی می رسند و این تورنمنت به تجربه بازیکنان جوان ما افزوده که در مراحل بعد به درد ما می خورد.
منتظر آرشاوین دیگری باشید
آندری آرشاوین ستاره بی بدیل روسیه در جام ملت های اتریش و سوییس بود که توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. او که از باشگاه سنت پترزبورگ کارش را شروع کرده آنقدر خوش درخشید که بارسلونا و آرسنال به جد خواستار به خدمت گرفتن او هستند. این ستاره ۲۷ ساله که بازی نخست را از دست داد دو گل حساس را برابر هلند و سوئد برای روسیه به ثمر رساند. اما در نیمه نهایی یورو ۲۰۰۸ به یکباره افت کرد به گونه ای که کارشناسان انتظار تعویض زودهنگام او را می کشیدند. گاس هیدینک به آرشاوین توصیه می کند که از اشتباه گذشته درس بگیرد تا در مقدماتی جام جهانی نیز خوش بدرخشد. وقتی در مصاف با هلند و سوئد بازی درخشانی از او دیدیم به همین دلیل اسپانیایی ها برنامه ریزی ویژه ای برای مهار او به کار بستند حالا او خوب می داند که نباید به خود مغرور شود چر که اگر ستاره ای در تیم باشد مربی در ابتدا برنامه تیمش را براساس خنثی کردن ستارگان حریف تنظیم می کند.
● ترکیه شکست خورد اما …
کرواسی و ترکیه دو تیم یک چهارم نهایی بودند که آلمان های صعودکننده به نیمه نهایی هم آرزوی پیروزی کروات ها را در سر داشتند. البته یواخیم لو ادعا می کرد که می خواهد انتقام شکست مرحله گروهی را بگیرد اما به نظر می رسد او هم از پیش می دانست که شاگردان فاتح تریم می توانند خطرناک ظاهر شوند و دردسر فراوانی برای ژرمن ها بسازند. کروات ها در عین ناباوری برابر ترک ها کم آوردند و خیلی زود از جام خداحافظی کردند. نوبت به ترکیه رسید که نشان دهد زنگ تفریح سایرین نیست. تقابل تریم و یواخیم دیدنی بود. به گفته خود سرمربی ژرمن ها آنها تا دقایق پایانی نیز از فینالیست شدنشان مطمئن نبودند. فاتح تریم ۵۵ ساله تیم یکدستی را روانه جام ملت ها کرده بود و این ادعا در نیمه نهایی ثابت شد. به علاوه روحیه مثال زدنی ترک ها در نوع خود بی نظیر بود چرا که آنها هرگز تن به شکست نمی دادند و به عبارتی دست از تلاش نمی کشیدند. به همین دلیل نیز یکی از پرافتخارترین تیم های جهان نیز تا آخرین دقایق به زحمت افتاده بود و دروازه اش بارها از سوی ترک ها به توپ بسته شد که با در نظر گرفتن اشتباهات بچگانه ینس لمان، دروازه بان ژرمن ها هر لحظه انتظار فرو ریختن دروازه شان می رفت. دقیقه ۹۰ فیلیپ لام سرانجام توانست شکست را به ترکیه تحمیل کند تا به بازی نفس گیر پایان دهد.
ترکیه هم مانند روسیه به خانه بازگشت اما آنها هم سربلند جام را ترک گفتند.
● تریم عزم رفتن دارد
این بار فدراسیون فوتبال ترکیه است که می خواهد فاتح تریم را حفظ کند تا مربی متعصب ترکیه بتواند رفتن به جام جهانی و به موجب آن شگفتی در آفریقای جنوبی را برای هواداران پرشور آن کشور به ارمغان بیاورد.
در حالی که فدراسیون فوتبال شدیدا خواهان ادامه همکاری با او است اما تریم همچنان عزم رفتن دارد و به هیچ وجه حاضر به ادامه همکاری نیست: من قبلا هم گفته بودم که دیگر نمی خواهم در ترکیه کار کنم و الان هم روی حرفم می مانم. خوشبختانه ما به خوبی از پس حریفان برآمدیم و با افتخار و اقتدار یورو ۲۰۰۸ را ترک کردیم. سرمربی اسبق میلان و فیورنتینا در ادامه با تمجید از یارانش می گوید: هرگز بازیکنان مصدوم و محروم را دلیل شکست قرار نمی دهم چرا که معتقدم من ۱۱ بازیکن دارم و آنها موظف هستند خلا دیگران را پر کنند. بازی زیبایی بود و صعود آلمان با شایستگی صورت گرفت.
تریم در راه بازگشت به ایتالیا است. او معتقد است در زمان حضورش در سری آ نتوانست آنچنان که باید و شاید انجام وظیفه کند. از طرفی فاتح تریم جبران خاطرات تلخ گذشته را دلیل اصلی بازگشت خود اعلام می کند. او که طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ سرمربیگری فیورنتینا و ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ سرمربیگری میلان را برعهده داشت به دلیل عدم کسب نتایج قابل قبول از کار برکنار شده حال او تلاش می کند شانس خود را بار دیگر در کالچو بیازماید شدیدا هم به گفته خود پافشاری می کند.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید