جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خانواده خوشبخت


خانواده خوشبخت
خانواده، نهادی مقدس است که از پیوند ازدواج زن و مرد، هسته اولیه آن شکل می گیرد. این دو موجود، هر کدام با سرشت و ویژگی های منحصر به فرد خویش، توافق می کنند تا طرحی نو دراندازند و در کنار یکدیگر، مسیر حیات خود را به گونه ای مشترک و متفاوت با حال و هوای دوران مجردی سپری نمایند.
برخی اختلا ف نظرها و تفاوت سلیقه ها، ممکن است که کشتی زندگی زناشویی را دچار تب و تاب نموده و مخاطراتی متوجه زندگی مشترک نماید.
قدرمسلم آن است که هر پسر و دختری ازدواج می کند به امید خوشبختی. ولی واقعا این سعادت و خوشبختی چیست؟ و چگونه حاصل می شود؟
هرچقدر فهم، درک، گذشت، بینش و خداترسی طرفین (زن و شوهر) بیشتر باشد، قدرت و توان مقابله و رویارویی آنان با حوادث و ناملا یمات و اختلا فات بیشتر می شود.
به دیگر سخن، ضعف شخصیتی، کوته فکری، تک روی، تنگ نظری و در نظر نگرفتن رضای خداوند و... عواملی می شوند برای کاهش عشق و علا قه ها، دلسردی ها، بی تفاوتی و در نهایت سست شدن و فرو ریختن پایه های خانواده.
بدین ترتیب، اگر نگاهمان به همسر و زندگی، نگاهی عمیق و واقع بینانه و نگرشمان به ازدواج و روابط زناشویی، نگرشی الهی و انسانی، مبتنی بر احترام و گذشت و عشق و ایثار باشد، خواهیم دید که طعم شیرین و لذت بخش زندگی، سالیان سال در دل و جانمان ماندگار خواهد ماند.
چرا که به قول شاعر:
زندگی زیباست ای زیباپسند
زنده اندیشان به زیبایی رسند
آنقدر زیباست این بی بازگشت
کز برایش می توان از جان گذشت
به راستی چگونه می توان یک زندگی و خانواده خوشبخت داشت؟ و معیارهای سعادت و خوشبختی کدام ها هستند؟
در این نوشتار سعی داریم تا با بررسی لا یه های مختلف مرتبط با زندگی زناشویی، در نهایت راهها و شیوه ها و شاخص های خانواده خوشبخت را به دیگران هدیه نماییم.
چرا که اگر پدر و مادر خوشبخت نباشند، فرزندان آنان هم طعم خوش خوشبختی را به طور مناسب نخواهند چشید و چه بسا در جامعه با خطرات و تهدیدات فراوانی روبه رو شوند که حل و فصل آنها بسیار مشکل و هزینه بر باشد. اگر زن ومرد بلد نباشند که به هم عشق بورزند، فرزندانشان هم در زندگی آینده نصیب و بهره مناسبی از عاطفه و عشق و محبت نخواهند داشت. پس اگر مرد و زن (پدر و مادر) روش زندگی خوش و خرم و عاشقانه را یاد بگیرند، خوشبختی بچه هایشان هم تا حدود زیادی تضمین شده است.
زنده بودن یا زندگی کردن، مساله این است.
حقیقت امر آن است که اغلب ما زنده هستیم ولی زندگی نمی کنیم. گفت که از یک نفر پرسیدند چقدر درآمد داری؟ گفت: سی هزار تومان. گفتند راضی هستی؟ گفت: آری. از فرد دیگری پرسیدند: چقدر حقوق می گیری؟ گفت سیصد هزار تومان. گفتند راضی هستی؟ گفت: نه!!؟؟ گفتند نفر قبلی با سی هزار تومان راضی ولی تو با سیصدهزار تومان ناراضی چگونه ممکن است؟ گفت: او می خواهد زنده بماند و من می خواهم زندگی کنم. و فرق بین این دو. پس بیایید اول این موضوع را با خودمان حل و فصل کنیم.
و اما مطلب بعد: زندگی برای کی و برای چی؟
بیایید بگویید که شما برای چه کسی و برای چی زندگی می کنید؟ پاسخ ها ممکن است به قرار زیر باشد:
زندگی برای: خدا - فرزندانمان - همسایه ها - فامیل - پدر و مادرمان - مردم - دوستان.
به راستی اگر ما برای خدا و با توکل بر خدا و بنابر دستورات خدا زندگی کنیم آیا خوشبخت نخواهیم بود؟ پس بیایید برای خدا زندگی کنیم نه برای خواست مردم - میل فامیل و دستورات و خواسته های نابجای بچه ها و دوستانمان.
اما بعد، استراتژی های زندگی.
نگاه شما به طرف مقابل (همسر) چگونه است؟ ما سه نوع نگاه یا استراتژی را برای روابط فی مابین زن و شوهر ذکر می کنیم:
۱) استراتژی برد - برد (برنده - برنده)
در این نوع استراتژی، هر دو طرف (زن و شوهر) به دنبال تایید، تقویت و تکامل و موفقیت هم هستند. مرد می گوید: عزیزم من قصد دارم به تو کمک کنم تا ادامه تحصیل بدهی و زن می گوید: من هم برای موفقیت تو در کار جدیدت تا جایی که مقدور باشد حداکثر تلا شم را می کنم که تو مشکلی در زندگی نداشته باشی. من با صرفه جویی کمک می کنم تا مثلا اقساط ماشین را سر موقع بدهی. به این می گویند برنده - برنده. یعنی هر دو طرف می خواهند پیروز و برنده میدان زندگی باشند. این حالت چیزی شبیه بهشت است. اگر این گونه می اندیشید و تلا ش می کنید، پس بهشت گوارایتان باد و صفایش را ببرید.
۲) استراتژی برد - باخت (برنده - بازنده)
در این نوع استراتژی، یکی از طرفین دنبال تقویت و تایید و تکامل است و طرف دیگر را نمی خواهد پیروز باشد. مرد می گوید: خانم! شما در امور من دخالتی نکن و سرگرم بچه ها و مدرسه آنها و مسائل خانه باش. فلا ن جا و فلا ن جا هم نرو. با در و همسایه هم کاری نداشته باش. آموزشگاه و آرایشگاه هم نمی خواهد بروی. از فلا ن هنر می خواهی سر در بیاوری که چه بشود؟ و...
در این نوع استراتژی، مرد علا قمند است در جامعه فرد موفقی باشد و هر کجا برود و در فلا ن جلسه و برنامه شرکت داشته باشد ولی زن او نه.
این حالت در خانواده ها بسیار اتفاق می افتد و شاید بتوان گفت که حالت برزخی و عدم اطمینان کامل در زندگی است. انگار دچار نوعی شک و تردید هستیم.
۳) استراتژی باخت- باخت (بازنده - بازنده)
در این نوع نگاه، مرد نمی خواهد در جامعه برنده و موفق باشد و زن هم متقابلا کاری می کند که مرد آن چنان که باید و شاید آب خوش از گلویش پایین نرود و به هر چه که می خواهد نرسد. در این نوع زندگی، حالتی کج دار و مریز دیده می شود. در واقع آنان برای خود جهنمی می سازند و کارشان می شود سوختن و ساختن. تفاهم، عشق، محبت در این نوع استراتژی بسیار کمرنگ است و هر دو طرف دچار نوعی لجبازی و تک روی و غرور کاذب هستند.
پس بیایید، نوع نگاه و نوع استراتژی زندگی مشترک مان از نوع برنده، برنده باشد.
چرا به همسرمان عشق نمی ورزیم؟
آیا تا به حال این سوال را از یکدیگر یا از خود پرسیده ایم؟ اگر هم پرسیده شده جواب شما چه بوده است؟ به تعدادی از جواب های احتمالی زیر توجه کنید!
چون:
جای مناسب و کافی نداریم (خانه های کوچک و دیوارهای نازک و کاغذی و نداشتن اتاق خواب مناسب)- حال نداریم (خسته و کوفته از کار و تلا ش روزانه)- فرصت نداریم (رسیدگی به امور منزل- درس و مشق بچه ها- پرداخت انواع قسط و بدهی- ایستادن در انواع صف و هزار جور گرفتاری زندگی)- بچه ها هستند نمی شود (ما هر وقت می خواهیم به هم عشق بورزیم حتی در قالب چند کلمه، بچه ها توجه می کنند و نمی شود) - عادت نکرده ایم ( ما با این چیزها خو نگرفته ایم و از اول زندگی برای خودمان چنین چیزی به نام عشق و عاشقی را تعریف نکرده ایم)- به ما این چیزها را یاد نداده اند (ما نه پدرمان عاشق مادرمان بوده و نه مادرمان این قبیل مسایل را به ما آموخته است.)- طرف پر رو می شود (اگر به همسرم عشق بورزم ممکن است پررو شود، سو» استفاده کند و...) جالب است که عرض کنم در خیلی از خانواده ها و روابط زناشویی همواره ما از یک نگرانی یا یک اتقاق بد که ممکن است توسط همسرمان پدید آید رنج می بریم و اذیت می شویم و انگار که این حالت مانند یک کابوس همواره ما را تهدید یا تعقیب می کند. مثلا می گویم خانم چرا به شوهر خود عشق نمی ورزی و چرا پروانه وار دور او نمی گردی؟ در جواب می گوید اگر این کار را کنم ممکن است شوهرم پررو شود- یک روزی سو» استفاده کند یا برود سر من زن بگیرد. یعنی همیشه از یک روزی می ترسم که اغلب هم آن روز اتفاق نمی افتد و بدین سان زندگی را برای خود عاشقانه نمی سازیم همیشه می گوییم اگر نسبت به همسرم چنین کنم، نکند که او چنان کند و...- انجام دادم، اثری نداشت- که چی بشود؟ می شوریم و می پزیم، خوب این عشق است.- پول میآورم و کار می کنم، خوب این عشق است.- توی فامیل و در و همسایه های ما، این چیزها رسم نیست.- خجالت می کشم (گاهی اوقات به هم عشق نمی ورزیم، چون خجالت می کشیم و نوعی رودربایستی و حیا در عشق ورزیدن در بین زن و شوهر وجود دارد. در حالی که زن و مرد در ابراز عشق و محبت نسبت به هم بایستی خالص، مداوم و بی پرده باشند. اما عشق چیست؟ شما چه مفهومی از عشق در ذهن خود دارید و در فکر شما معنی عشق چیست؟
شاید بتوان عشق را این گونه تعریف کرد:
ع = علا قه، ش= شدید، ق= قلبی
در نتیجه عشق یعنی، علا قه شدید قلبی. بیایید این علا قه شدید قلبی را در خود زنده نگهداریم.
بد نیست در اینجا یک الگو و مدل خوب و ساده ای از نوع نگاه و نگرش مان نسبت به ازدواج، زندگی و مرگ را برایتان بیاورم. توجه کنید:
▪ انتخاب همسر، عاقلا نه
▪ زندگی زناشویی، عاشقانه
▪ حل مشکلا ت زندگی، عالمانه
▪ بخشش دیگران، عاجلا نه
▪ برخورد با خدا، عاجزانه
▪ نوع زندگی، عابدانه
▪ برخورد با زیردستان، عاطفانه
▪ نوع قضاوت، عادلا نه
▪ نوع مردن، عارفانه
برخی مهمترین عواملی که موجب تقویت عشق و محبت بین زن و شوهر می گردد را ذکر می کنیم:
۱) نگاه
۲- بوسه
۳) زبان (حرف، کلا م، سخن)
۴) دست دادن
۵) هدیه
▪ نگاه:
حرکات چشم، نگاه عمیق، چشمک زدن و دلبری از همسر با چشم می تواند مهر و محبت را افزون کند و آتش عشق را فروزان نگاه دارد.
چشم می تواند جادو کند و همسر ما را نسبت به زندگی عاشق و دلگرم نماید. چرا که دل در بسیاری از موارد از ناز وغمزه چشم تبعیت می کند و فرمان می برد. شاعر گفت که:
زدست دیده ودل هر دو فریاد
که هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش زفولا د
زنم بردیده تا دل گردد آزاد
▪ بوسه:
تاثیر بوسیدن برکسی پوشیدن نیست. آیا شما وقتی از کار روزانه به خانه می آیید، زن و فرزند خود را می بوسید؟ طبیعی است که بوسه مهر و محبت را زیاد می کند و از جایگاه آن نباید غافل شد.
▪زبان:
کلمات عاشقانه، صدای دلبرانه، سخنان محبتآمیز و حرف خوش و زبان کریمانه می تواند انقلا ب عجیبی در روابط زناشویی ایجاد کند. این زبان هم می تواند آباد کند هم خراب و نابود و خلا صه جادوی کلمات زیبا و عاشقانه جادوی عجیبی است.
متاسفانه ما اغلب بلد نیستیم با هم خوب حرف بزنیم. حتی در منزل بلد نیستیم همسرمان را با چه عبارتی یا چه اسمی صدا بزنیم. راستی شما در منزل همسرتان را چگونه صدا می زنید؟ در اینجا نقش آقایان پررنگ تر است؟!؟ چرا که خانم ها جز چند عبارت،جور دیگری نمی توانند همسرشان را صدا بزنند مثل: مهندس، حاجآقا، دکتر، آقا و ... ولی آقایان وسعت عمل بیشتری دارند. آقایان می توانند خانم خود را درمنزل این گونه صدا بزنند: عزیز خانوم - عزیزم - گل من - گلی جان - دلبرم - خانومی - نازنین - نازی خانوم -امیدم - محبوبم و ...
یکی از دوستان مشاور خانواده تعریف می کرد که روزی یک خانم به دختر ایشان زنگ زده و گفته آقای دکتر به دادم برسید. پرسیدم چی شده خانم؟ و خانم گفت که شوهرم در منزل به من می گوید اصغر آقا؟!؟
گفتم چرا خانم؟ گفت: آخه ما یک پسر در منزل داریم که اسم او اصغر است و شوهرم از آن مردانی است که برایش افت دارد قربان صدقه زن برود و به زن عشق بورزد. خوب ما با این تیپ آدم ها هم در جامعه سروکار داریم. بیایید کلمات قشنگ و عاشقانه به کار ببریم. قطعا زندگی شیرین تر خواهد شد.
گفت که یک روز پادشاهی از خدمتکارش خواست که بهترین غذا را برایش بیاورد و او هم برای پادشاه خوراک زبان آورد. روز دیگر پادشاه دستور داد بدترین غذا را بیاورند و باز هم خدمتکار خوراک زبان را آورد. پادشاه گفت حکمت این امر چیست؟ گفتند قربان هر چه هست این زبان است. می تواند بهترین و بدترین باشد یا در جایی خواندم که اعضای بدن جمع شدند و همگی کتک مفصلی به زبان زدند. زبان گفت چرا مرا می زنید؟ مگر من چه کار کرده ام؟ اعضای بدن گفتند: آخر هر حرف و کلمه زشت و نامربوط را که تو می زنی آثار آن به ما برمی گردد و ما را کتک می زنند حالا ما هم به تلا فی تو را می زنیم. حرف بد نزن.
▪ دست دادن:
دست دادن، فشردن دست هم، بازی و نوازش دادن با دست می تواند عشق و محبت ایجاد کند یا آن را تقویت نماید. دست در دست هم دهیم به مهر، زندگی خویش را کنیم آباد.
▪ هدیه:
گاهی یک کارت تبریک، یک شاخه گل، یک نامه زیبا، یک روسری یا جوراب و یک هدیه ساده می تواند معجزه کند. حتما نیازی به خرج کردن های آن چنانی نیست. با هدیه ای کوچک و ارزان هم می توان عشق و محبت را شعله ورتر کرد.
حقیقت آن است که داشتن یک زندگی خوشبخت و سعادتمندانه دور از دسترس نیست. فقط کافی است که بخواهیم. چون خواستن توانستن است. ما باید خوب زیستن، عاشق بودن و دوست داشتن را خوب بیاموزیم، تمرین کنیم و از همه مهم تر رضای خداوند را در همه در نظر داشته باشیم. ما باید تفاوت های زن و مرد را از لحاظ ساختار جسمی، روحی و... خوب بشناسیم و بدانیم که زن و مرد مکمل یکدیگر برای یک زندگی شاد و سعادتمندانه هستند. زن و مرد باید خاصیت هم پوشانی و آرامش و آسایش و امنیت برای یکدیگر داشته باشند وگرنه با مشکلا ت بسیاری روبه رو خواهند بود.
چه قدر زیبا فرموده خداوند متعال در قرآن کریم که زنان برای آرامش و آسایش شما آفریده شده اند تا در کنار هم مهر و مودت و محبت جاری گردد و زندگی خوش و خرمی داشته باشیم (سوره روم آیه ۲۱) یا این که فرموده: زن و شوهر لباس برای یکدیگر هستند. لباس خاصیت پوششی دارد، گرم می کند، محافظت می نماید، انسان را زیبا می کند، عیب های ما را می پوشاند و... (سوره بقره آیه ۱۸۷)
در این قسمت ۴۰ جمله کوتاه، مفید و مختصر عاشقانه و سازنده را برای شما میآوریم باشد که برای تقویت زندگی ما و روابط مناسب و عاشقانه مان خوب و موثر باشند. این ۴۰ جمله مشت نمونه خروار است. شما هم پس از مطالعه آن یک جمله عاشقانه و زیبا برای همسرتان بنویسید و به او هدیه بدهید. خوشبختی را به دست آورید به همین سادگی.
نویسنده : حسن خسروی
مشاور خانواده و مدرس علوم ارتباطات و مدیریت
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید