پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رستگاری پس از ۴۴ سال


رستگاری پس از ۴۴ سال
پس از ۳۰ مسابقه پرحادثه و به یادماندنی، یورو ۲۰۰۸ به پایان رسید و چهره قهرمان و نایب قهرمان این دوره نیز مشخص شد، آلمان و اسپانیا دو فینالیست این دوره پس از عبور از سد تمامی حریفان به دیدار نهایی رسیدند تا سرانجام نتیجه ماه ها تلاش خود را بگیرند که در این میان ماتادورها خوش شانس تر از حریف ژرمن خود بودند و توانستند با یک گل سربلند و شادمان جام را بالای سر برده و کاپ قهرمانی را از آن خود کنند. در حالی که سران ۲ کشور هم در ورزشگاه حضور داشتند تا شخصا از بازیکنان و کادر فنی قدردانی کنند، مرکل صدراعظم آلمان پس از به صدا در آمدن سوت پایان مسابقه چندان خوشحال به نظر نمی رسید و به هواداران اندوهگین آلمانی که خود را برای جشن قهرمانی آماده کرده بودند نوید روزهای بهتری داد و از آنها خواست تا جام جهانی ۲۰۱۰ منتظر بمانند.
آلمانی ها پس از بازی پرانتقاد برابر کرواسی به اندکی از اشتباهات خود پی بردند و سیستم بازی خود را تغییر دادند. یواخیم لو سرمربی جوان ژرمن ها تیمش را بر طبق سیستم
۱-۵-۴ ارنج کرد و البته به نتیجه هم رسید. آنها در ۲ بازی نزدیک توانستند پرتغال و سپس ترکیه را شکست دهند. تصور می رفت که میروسلاو کلوزه بازی قابل قبولی در فینال ارایه دهد چرا که در ۲ بازی اخیر ۲ گل برای تیمش به ثمر رساند و موثر تر از هم تیمی هایش و همچنین فرناندو تورس همتای اسپانیایی اش بود اما وی در فینال نمایش ضعیفی داشت و در دقیقه ۷۹ نیز جای خود را به ماریو گومز داد. پودولسکی و اشنایدر هم با زدن ۵ گل سهم عمده ای در به فینال رسیدن تیم ملی کشورشان داشتند. میشاییل بالاک ستاره سرشناس آلمان ها که فینال جام جهانی ۲۰۰۲ را به دلیل محرومیت از دست داده بود. این بار هم زمزمه هایی مبنی بر مصدومیت او و نرسیدن به فینال به گوش می رسید. اما بالاک بالاخره به این بازی حساس رسید ولی در نهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و برای آلمان مفید واقع شود. در آن سوی میدان لوئیز آراگونس، مسن ترین مربی جام ملت های ۲۰۰۸ لقب گرفت. ماتادورها که در اولین دیدار با ۳ گل روسیه را در هم کوبیدند و جام را با اقتدار کامل آغاز کردند .بعد از این مسابقه بود که آراگونس فهمید که تیم خوبی را مهیای یورو ۲۰۰۸ کرده است. او در ابتدا تیم را با سیستم ۲-۴-۴ راهی میدان کرد و مصدومیت داوید ویا، آراگونس را مجبور ساخت تا از سیستم ۱-۵-۴ استفاده کند که البته این تغییر اجباری به سود اسپانیا تمام شد ، چرا که با ورود سسک فابرگاس آنها توانستند کنترل تمام بازی ها را در اختیار بگیرند. نگاه اصلی سرمربی اسپانیا به مثلث ژاوی، اینی یستیا و فابرگاس بود تا بلکه پس از ۴۴ سال قهرمانی اروپا را از آن خود کنند.
● ضربه مهلک
همان طور که پیش تر گفته شد اسپانیا ۴۴ سال را در حسرت جام قهرمانی اروپا سپری کرد و به هیچ وجه نمی توانستند از این موقعیت به سادگی بگذرند. با این حال کسی فکر نمی کرد که فرناندو تورس مهاجم لیورپول که عملکرد چندان درخشانی در این تورنمنت نداشت گل پیروزی بخش اسپانیا را به ثمر برساند. تورس بازیکن خوش فکر و قدرشناسی است و بهترین موقعیت گل خود را به هدر نداد و با ضربه ای دقیق توپ را در قعر دروازه ینس لمان جای داد.
وی که از عملکردش در این بازی حساس راضی به نظر می رسید پس از قهرمانی تیمش به خبرنگاران گفت: خوشحالم که بهترین تیم جام ملت ها، جام را به خانه برد. این اولین جام اروپایی من بود و امیدوارم آخری هم نباشد. به علاوه ما عادت کرده بودیم که همیشه فینال ها را از تلویزیون تماشا کنیم اما این بار خودمان در زمین حاضر بودیم و برنده هم شدیم.
تورس از بازی شاگردان یواخیم لو هم تقدیر کرد: آلمان تیم پیچیده ای بود به سختی می توانستیم به دفاع این تیم نفوذ کنیم اما ما هم تیم با کیفیت و باسابقه ای بودیم که به راحتی بازی را تحت کنترل درآوردیم.
آراگونس که تمایلی برای ماندن در سمت سرمربیگری اسپانیا ندارد معتقد است تیمی را در اختیار وینسنته دل بوسکه می گذارد که قادر است هر افتخاری را کسب کند و او آنقدر به تیمش اعتقاد دارد که احتمال موفقیت آنها را در جام جهانی ۲۰۱۰ بسیار بالا می داند: من همیشه می خواستم تیمی را آماده کنم که در هر جامی شانس قهرمانی داشته باشد. اگر این تیم به راه خود ادامه دهد قطعا جام های زیادی را درو خواهد کرد. بهترین بازیکنان اسپانیا در این تیم هستند ما پس از جام جهانی ۲۰۰۶ به پیشرفت چشمگیری رسیدیم.
آراگونس که ماه آینده میلادی هفتادمین سال تولدش را جشن خواهد گرفت از رفتار مسوولان فدراسیون اسپانیا دلخور است و بدون شک سکان هدایت را به شخص دیگری که احتمالا دل بوسکه است می سپارد. وی همچنین پس از توافق با مسوولان فنرباغچه در فصل جدید لیگ باشگاه های ترکیه هدایت این تیم را برعهده می گیرد.
● اعتراف یواخیم لو
با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ورود آن به دنیای فوتبال دیگر در تحلیل ها نیز کمتر دچار اشتباه می شویم چرا که با مقایسه آماری دو تیم به راحتی می توان گفت که کدام یک تیم برتر میدان بودند. آماری که پس از فینال منتشر شد نشان از برتری تمام و کمال اسپانیا داد. ماتادورها با ۱۳ شوت، ۷ شوت در چهارچوب، ۵ پاس در عمق و ۷ کرنر آمار به مراتب بهتری نسبت به ژرمن ها با ۴ شوت، ۱ شوت در چهارچوب، ۲ پاس در عمق و ۴ کرنر داشتند. اگرچه آمار تصاحب توپ ۵۲ به ۴۸ به سود آلمان بود اما تک گل تورس در نهایت نتیجه را به نفع اسپانیا تمام کرد. لو سرمربی تیم آلمان هم به صراحت اسپانیا را شایسته تصاحب قهرمانی خواند: اسپانیا بهتر بازی کرد و هرگز نمی توان بازی ما و آنها را مقایسه کرد. شاگردانم اصلا روز خوبی را سپری نکردند و
نمی دانم چرا نتیجه به این شکل رقم خورد. آنها از هر نظر از ما سرتر بودند چرا که قهرمانی پس از ۴۴ سال انگیزه مضاعفی به آنها داده بود.
● ترین ها
در قهرمانی اسپانیا مهم ترین نکته ای که به چشم خورد سال ها حسرت رسیدن به جام قهرمانی اروپا بود که از سال ۱۹۶۴ آنها را ناکام گذاشته بود. در پایان این دوره جام ملت های اروپا ژاوی هرناندز از اسپانیا عنوان بهترین بازیکن را به خود اختصاص داد. پایگاه رسمی این رقابت ها ژاوی هافبک خلاق ماتادورها را به خاطر پاس های دقیق و ارایه بازی های چشمگیر، به عنوان بهترین بازیکن معرفی کرد. ژاوی در ۳۷۵ دقیقه حضورش در ترکیب تیم ملی اسپانیا آمار ۸۹ درصد پاس های سالم را به ثبت رساند. داوید ویا با ۴ گل زده از اسپانیا بهترین گلزن این دوره شناخته شد. اسپانیا با ۱۲ گل زده و کرواسی با ۲ گل خورده به ترتیب بهترین خط حمله و دفاع را داشتند. بیشترین پیروزی را نیز اسپانیا با ۶ برد از آن خود کرد. ایکر کاسیاس عنوان بهترین دروازه بان جام سیزدهم را به خود اختصاص داد. اسلاوان بلیچ (کرواسی) و آراگونس ( اسپانیا) به ترتیب جوان ترین و مسن ترین سرمربیان یورو ۲۰۰۸ بودند. تیم ملی سوئد با اخلاق ترین تیم جام ملت ها به میزبانی اتریش ـ سوئیس معرفی شدند.
همچنین با پایان جام سیزدهم تیم برتر اروپا نیز معرفی شد:
ـ دروازه بانان: بوفون(ایتالیا)، کاسیاس ( اسپانیا)، فن درسار ( هلند)
ـ مدافعان: بوسنیگوا( پرتغال)، لام( آلمان)، مارچنا ( اسپانیا)، پیه(پرتغال)، پویول ( اسپانیا) و ژیرکف ( روسیه)
ـ هافبک ها: آلتین تاپ ( ترکیه)، مودریچ(کرواسی)، سنا(اسپانیا)، هرناندز(اسپانیا)، زیریانوف(روسیه)، بالاک(آلمان)، فابرگاس(اسپانیا) ، انیستا(اسپانیا)، پودولسکی(آلمان) و اشنایدر(هلند)
ـ مهاجمان: آرشاوین(روسیه)، پاولیچنکو(روسیه)، تورس(اسپانیا) و ویا(اسپانیا)
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید