جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


اسلام و ازدواج


اسلام و ازدواج
مهرومحبّت مایه و سرمایهای است که جایگاهش ، قلبی که در معارف الهیه ازآنتعبیر به بیت اللّه و حرم اللّه و عرش اللّه شده است ، قلبی که همه ارزشانسان به اعتبار محتویات مثبت و نورانی آن است ، قلبی که افق طلوعایمان ویقین و عشق به حق و مهرورزی نسبت به خلق خداست ، قلبی که صاحبش ازآن مراقبت و مواظبت نموده و از این که جایگاه رذایل شود حفظش کرده و آن رابهصلاح و سواد آراسته و فضای آن را شایسته جلوه فیوضات حضرت فیّاض نمودهاست.
پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی مردم را برایحلمشکلاتشان به سوی آراستگان به مهر و محبّت راهنمایی میکند ، آنجاکهمیفرماید : « اُطْلُبُوا الْحَوائِجَ إلی ذِی الرَّحْمَةِ مِنْأُمَّتِیتُرْزَقُوا وَتَنْجَحُوا فَانَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ :رَحْمَتیفِی ذِی الرَّحْمَةِ مِنْ عِبَادِی وَلاَ تَطْلُبُوا الْحَوائِجَعِنْدَالقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ فَلاَ تُرْزَقُوا وَلاَ تَنْجَحُوا فَإنَّاللّهَعَزَّوَجَلَّ یَقُولُ : إِنَّ سَخَطِی فِیْهِمْ » نیازمندیها وحوائج خودرا در میان امت من از آراستگان به مهر و محبّت بخواهید تا به رزق و روزی دست یابید و کامیاب و رستگار شوید ، زیرا خدای عزّوجلّ میفرماید :مهر ورحمت من در میان بندگانم نزد آراستگان به مهر و رحمت است ،نیازمندیها وحوائج خود را از سنگدلان مخواهید که به رزق و روزی نرسید وکامیاب نگردید، زیرا خدای عزّوجلّ می گوید : خشم و غضب من در آنان است .اسلام ، آییننامه ی تکامل مادی و معنوی انسان است . بنیـــادی ترین عنصراین آییننـــــامه محبت است .
نقش محبت در تحــقق حکومت اسلامی و برنامهایی کهدین الهی برای پیشرفت جامعه انســــانی رقم زده است به حدی است کهامــاممحمد باقر علیه السلام دین اسلام را جز محبت نمی داند و میفرماید:هلالدین الا الحب ؟ آیا دینداری ، جز محبت و مهرورزی است ؟ازنگاهعلی علیهالسلام نیزستونهای انقش اخلاق در سیره عملی پیامبر اسلام (ص)اسلام ،دیـــــن خداوند است که آن را برای خود برگزید و به دیده ی عنایتخویش، آنرا بپرورید،و بهترین آفریدگان خود را ویژه ی آن ساخت و ستون هایآن را بردوستی خود استوار داشت
همچنین رسول خدا ( ص )درباه خانوادهمی فرمود: هیچ بنایی در نزد پروردگار محبوب تر از بنای خانوادگی نیستبدیهی است کهمنظور خانواده ای است که لبریز از مهر و محبت باشد .
ازدواج حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امیر مومنان علی علیه السلام
کمالاتبسیارحضرت فاطمه (س) از یک سو و انتسابش به شخص پیامبر از سوی دیگر و نیزشرافتخانوادگی او سبب شد که بسیاری از بزرگان به خواستگاری او بیایند.تعدادزیای از افراد سر شناس و ثروتمند مکه به خواستگاری فاطمه آمدند ومهریه هایبالایی را به پیامبر پیشنهاد کردند. اما هر گاه سخن از پول وثروت و مهریههای بالا برای ازدواج با فاطمه میشد، پیامبر با عصبانیتدرجواب آنها میفرمودند:" آیا شما گمان می کنید من بنده پول و ثروتم؟"
مسلماپیامبر درامر ازدواج حضرت فاطمه، در صدد تبیین الگوهای اسلامی و از بینبردن سنتهایجاهلیت بود که شخصیت زن را در بالا برودن مهریه اش میپنداشتند. پیامبر بهتمامی کسانی که با معیارهای غلط و رسوم جاهلیت به خواستگاری فاطمه میآمدند، جواب رد داد. تا اینکه نوبت به شخصیتی ممتازکه سالهای عمرش را درخدمت رسول خدا گذرانده و خود تربیت شده دامن پرفضیلت نبوت بود یعنی حضرتعلی (ع) رسید.
ایشان از مال و ثروت دنیا بهرهای نداشت . اما سراسروجودش مملو از ایمان به خدا و رفتارش مزین بهارزشهای الهی بود. حضرت علی(ع) هنگامی که به قصد خواستگاری فاطمه نزدپیامبر رفت، در حالیکه سراسروجودش را حجب و متانتی خاص فرا گرفته بودچنین گفت:
" ای رسول خدا ، تومرا در کودکی از پدرم ابوطالب و مادرم فاطمه بنت اسد گرفتی و در سایه تربیتخود پروردی و در این پرورش از پدر ومادر بر من مهربانتر بودی و مرا ازسرگردانی رهانیدی / تو در دنیا و آخرتتنها اندوخته من هستی ، اکنون که خداوند مرا به واسطه تو نیرومند ساختهاست می خواهم برای خود سامانی ترتیبدهم و همسری برگزینم. من برایخواستگاری فاطمه آمده ام."
ام سلمه میگوید:" هنگامی که حضرت علی(ع)پیشنهاد خود را مطرح ساخت، چهره رسول خدا ازشادمانی روشن گشت، سپس برچهره علی تبسمی زد و فرمود:" صبر کن تا از دخترماجازه بگیرم"
پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از کسب اجازه از حضرت فاطمه(ص) نزد علی آمد و موافقت خود را با این ازدواج اعلام فرمود.
بدینترتیبزندگی مشترک حضرت فاطمه (س) و حضرت علی(ع) با عنایت الهی به سادگی وبدوراز تشریفات آغاز گردید/ این بانوی گرامی با دریایی از فضائل اخلاقی وروحیوارد مرحله جدیدی از زندگی گردید و تقدیر الهی بر این امر واقع شد کهاو درمقام مادر فرزندانی را تربیت کند که هر یک از مجریان شایسته احکامالهیکردند.
● درسی از شب ازدواج حضرت فاطمه (س)
در شب ازدواجحضرتفاطمه(س) شور و شوق خاصی در شهر مدینه برپا بود. قلب پیامبر به خاطراینپیوند مقدس مملو ا ز شادی وشعف بود . پیامبر بسیاری از اصحاب وبویژهمستمندان را به میهمانی این ازدواج فرا خوانده بود. زنان بسیاری گردآمدهبودند تا حضرت زهرا را در این مراسم مشایعت کرده و به خانه علی (ع)ببرند.در میان این شلوغی و ازدحام ناگاه زن فقیری نزد حضرت فاطمه رفت ودرخواستکمک نمود. همه با تعجب فاطمه را می نگریستند که چگونه در چنین زمانحساس وبه یاد ماندنی از زندگی اش ، هر آنچه در پیرامونش می گذرد را رهاکرده وبه یاری بنده ای از بندگان خدا می شتابد حضرت با قلبی مملو از رحمتو رافتو با نگاهی مهربان به آن زن گفت :
"بگو چه می خواهی تا من تو را یاری کنم ."
زن بامشاهده چهره مهربان حضرت زهرا و در حالکه بغض گلویش را می فشرد چنین گفت:
"ایدختر رسول خدا، نمی خواستم که در چنین شب بزرگی از زندگی ات خاطر توراآزرده کنم ، ولی چه کنم که ناتوانی به گونه ای مرا در سختی قرار دادهکهچاره ای جز این ندیدم که به نزد تو بیایم. اکنون نیازمند به پوشاکیهستمکه خود را با آن بپوشانم."
حضرت زهرا پس از شنیدن سخنان زن به او گفت :" قدری صبر کن تا من برگردم.
پسازلحضاتی حضرت فاطمه با لباسی که برای مراسم عروسی اش تهیه شده بود، بهسویزن آمد. حضرت با دستان مهربان خود لباس عروسی اش را به زن بخشید و اورابه خدا سپرد. اطرافیان در حالیکه با تعجب بسیار به دختر پیامبر مینگریستندعلت این امر را از او جویا شدند و حضرت در جواب آنان به آیه ایاز آیاتقرآن استناد کردو فرمود:
" لن تنالوا البرحتی تنفقوا مما تحبون"
"هرگز به مقام نیکو کاران نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می دارید در راه خدا انفاق کنید."
پیامبر پس از این اتفاق فرمود:" جبرئیل بر من نازل شد و فرمود:
" خداوند به تو و فاطمه سلام می رساند و می فرماید هرچه فاطمه بخواهد به او می دهیم."
من با فاطمه (س) ، این موضوع را مطرح کردم و او در جواب من گفت:
" هیچ چیز جز توفیق خدمت در راه حق نمی خواهم و از خداوند طلب می کنم که رحمتش همیشه باقی باشد."
زندگیمشترک حضرت فاطمه (س) و همسر با وفایش علی (ع) به سادگی و بدور ازتشریفات آغازشد و این بانوی گرامی وارد مرحله جدیدی از زندگی گردید. حضرت با کمال میل ودر حالیکه احساس خوشبختی می کرد به خانه ساده و بی آلایش علی بن البیطالب(ع) رفت. پدر بزرگوارش معنی زندگی را به او آموخته بود وبه وی تفهیم فرموده بود که انسانیت ، جوهر زندگی است و اهمیت ازدواجی کهبر اساس خوی وخصلتهای اسلامی استوار گردد، به مراتب از زر و زیور دنیا باارزشتر است .
ایشانبه شئون مختلف زندگی عنایتی خاص داشت و با کار وکوشش به رفع نیازمندیهایمنزل می پرداخت . زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بخاطرموقعیت حساسی که خاندان پیامبر داشتند و در راه دعوت اسلام با آزار و اذیت مشرکین و منافقین روبرو بودند آکنده از سختی و فشارهای اقتصادی و اچتماعی بود. اما این شرایط دشوار، خللی در عزم و اراده ایشان ایجاد نکرد و این بانوی گرامی با صبر وتحملی خاص به وظایف خود عمل می فرمود.
در زندگیحضرت عبادت و طاعتپروردگار ، انجام وظایف خانواده و همچنین مشارکت درمسائل اجتماعی و سیاسیهر یک در جای خود جلوه ای خاص داشت.
حضرت فاطمه(س) با اینکه مسئولیت زیادی در خانه بر عهده داشت، اما هیچگاه خود را ازمسائل سیاسی و اجتماعیدور نگه نداشت، حمایت بی دریغ ایشان از پیامبراسلام و همچنین امام علی(ع)درخشانترین نقطه زندگیش می باشد. حضرت در برخیاز غزوات مشارکت داشتند وپیامبر در جنگ ها مسئولیت برخی از کارها را بهاین بانوی گرامی می سپردند.ایشان در سخت ترین شرایط تا آنجا که مقدور بودپدر و شوهر خود را د ر جبهه ها همراهی می کردند.
حضرت فاطمه (س) باتمام توان، برای تبیین و تبلیغفرهنگ اسلامی و آموزشهای زندگی ساز آن میکوشید. پس از رحلت پیامبر نیزحضرت فاطمه (س) در مورد سرنوشت جامعه اسلامیبی تفاوت نماند و در مقابل ظلمو بیعدالتی به شایستگی ایستادگی کرد. خطبهای که این بانوی گرامی پس ازرحلت پیامبر در مسجد النبی بیان کردند،نمایانگر شجاعت، شهامت ، بینش الهی و آگاهی سیاسی و اجتماعی ایشان است. باوجود چنین مسئولیت هایی ایشان درکنارهمسر با وفایش حضرت علی(ع) فرزندانیرا تربیت کرد که هر یک الگویی راستین در ارزشهای انسانی شدند و از آناننسلی پا به عرصه وجود نهاد که هنوز بعد از گذشت بیش از هزار سال ، سیره آنان در زندگی فرا روی تمامی حقجویان و کسانی است که بدنبال ارزشهای الهیو انسانی هستند
ایشان در مسائل علمی تلاش چشمگیری داشتند و بخصوص بانوان را بر علم آموزی و کسب معارف الهی ترغیب می کردند و می فرمودند:
" جلسه مباحثه و مناظره علمی برای من بسیار ارزشمند است . هر سوالی که دارید بگوئید تا جواب دهم."
نقلشدهاست که به واسطه کمالات علمی فراوان حضرت فاطمه(س) ، خدمتگذار ایشان "زنیبه نام"فضه " بر اثرملازمت و همراهی با این بانوی گرامی، چنان بامعارف قرآن آشنا شده بود که سالها با استناد به آیات قرآن به سوالات مختلفی که ازسوی مردم مطرح میشد، پاسخ می داد.
منبع : سایت موسسه خانواده مطهر


همچنین مشاهده کنید