جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شکوفایی زمینهای گلف در صحرا


شکوفایی زمینهای گلف در صحرا
● دبی – امارات متحده عربی
اینروزها گرفتن نوبت بازی بویژه در روزهای آخر هفته مشکل شده است.
گلف در این شهر مملو از ساختمانهای بلند، گسترش فراوانی یافته و به یک ورزش همگانی تبدیل شده وتقریبا ً همه زمینهای بازی گلف این شهر در روزهای آخر هفته اشغال شده و رزرو می باشد و علاقمندان بسیاری را که حتی عضو این زمینها نیستند را مجبور به بازی در آخر هفته می نماید.
با توجه به اینکه شهر دبی در صحرای عربی واقع شده و چمن از گیاهان بومی آن بشمار نمی آید و دمای هوا در طول تابستان بالای ۳۰ درجه سانتی گراد است، میتوان گفت که این شهر بسرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گلف جهان می باشد.
شرکتهای مهندسی ساختمانی تلاش دارند که در کنار مراکز تجاری و بزرگراههای شلوغ ضرورت ساخت زمینهای گلف را بالا نگه دارند.
شهری که با ترین های خود معروف شده مانند بلندترین ساختمان جهان و اولین هتل هفت ستاره جهان ،دبی سال آینده میزبان گرانترین تورنمنت گلف دنیا یعنی تور ۱۰میلیون دلاری اروپایی مسابقات گلف قهرمانی جهانی در دبی خواهد بود.
حتی تایگر وودز هم تحت تـأثیر قرار گرفته, او میگوید : " کاری که آنها انجام میدهند و اقعاً خارق العاده است. " . نفر اول گلف دنیا قبل از کسب دومین عنوان قهرمانی خود در سری مسابقات گلف کلاسیک صحرا در این ماه می افزاید: " تاکنون چیزی نظیر این ندیده ام وتصور نمی کنم که کسی نیز نظیر آن را در دنیا داشته باشد."
یک دهه بیش دبی یک شهر نوپا با دو باشگاه گلف بود که یکی از آنها زمینی مطلقا ً ماسه ای داشت.امّا از آنجایی که دبی رشد کرد و بعنوان پایتخت مالی خاورمیانه شناخته شدو هزاران خارجی به آنجا منتقل شدند، گلف به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است.
زمین مطلقا ً ماسه ای تعطیل و چند زمین چمن جایگزین آن گردند, شهر دبی در حال حاضر دارای هفت باشگاه گلف است که برخی از آنها ۲ زمین ۱۸ سوراخه دارند، یکی از آنها زمین ۷۵۳۸ یاردی است که توسط ارنی الس* طراحی گردیده و ماه آینده برای عموم در محل شهر ورزش دبی ( دبی اسپرت سیتی ) افتتاح خواهد گردید.
دبی سیتی اسپرت مجموعه ورزشی و مسکونی بزرگی با ارزش ۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که در صحرا در حال ساخت می باشد.بغیر از اوّلین زمین طراحی شده توسط تایگر وود که فقط برای اعضا و میهمانان با ۸۰ سوئیت هتل مجلل برنامه ریزی و توسعه گردیده , ۴ زمین دیگر نیز سال آینده افتتاح خواهد گردید.
زمین طراحی شده توسط تایگر وودز, الروایا نامیده و در دبی لند در حال ساخت است , زمینی که در زبان عربی به معنی مضمون آرامی و متانت بوده و با مساحتی در حدود ۷۷۰۰ یارد شامل ۷۲ پار* زمین , آموزشکده گلف و ۳۲۰ ویلای مجلل اختصاصی از جمله بزرگترین پروژه های تفریحی , ورزشی و توریستی است.
بنا به اظهار آقای محمد جمعه بوعمایم معاونت گلف دبی ," هم اکنون در دبی بازیکنان گلف زیادی داریم در حالی زمین به اندازه کافی موجود نیست و گرفتن وقت برای بازی در آخر هفته غیر ممکن است اگر عضو هیچیک از باشگاه ها نباشید . " ( گلف دبی سازمانی است که مسئولیت ترویج گلف را دبی برعهده دارد.)
طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط شرکت مشاوره و حسابداری ( KPMG ) در سال ۲۰۰۶ عایدی زمینهای گلف دبی بطور میانگین رقمی در حدود ۸.۸ میلیون دلار را شامل می شد که همزمان در انگلستان و ایرلند رقم ۱.۳ میلیون دلار را شامل می شود.
چنانکه رئیس خدمات مشاوره ایی شرکت ( KPMG ) در اروپا , خاورمیانه و افریقا میگوید : ورودد خارجی هایی از کشور های صاحب گلف مانند انگلستان , ایرلند و استرالیا و علاقه بین المللی توریست های گلف به دبی , روند رو به رشد این رشته را تسریع کرده .
او همچنین می افزاید : به خصوص دبی توانسته به تنهایی جایگاه خود را در گلف به عنوان یک مقصد جهانی در عالم گلف هدایت کند.
● بازی گلف در دبی ارزان نیست .
براساس بازرسی های انجام شده توسط شرکت (KPMG ) هزینه استفاده از زمین بازی در روزهای آخر هفته معادل ۱۵۲ دلار برای هر نفر در هر روز میباشد .
که در مقایسه با دیگر زمینهای ممتاز و درجه یک دنیا مانند زمین کالیفرنیا پی بل بیچ که در پایان هفته میتواند حدود ۴۷۵ دلار هزینه بردار باشد, دبی میتواند برای خیلی از بازیکنان افراطی و ولخرج معامله خوبی باشد و برای آنهایی که محدودیت پرداخت دارند هنوز میتوانند از عهده مخارج بازی برآیند اگر که قادر باشند از گرمای طاقت فرسای آنجا جان سالم بدر ببرند و از تخفیف های اعطایی بعضی زمینهای گلف در ماههای گرم تابستان بهره مند گردند.
با آن همه آفتاب و بارش اندک باران در فصل زمستان , سبز نگهداشتن زمین های گلف از بزرگترین موفقیت های موجود دراین زمینه است و به گفته آقای بوعمایم بطورمیانگین هر زمین گلف روزانه حدود چهار ونیم میلیون گالن آب تصفیه مجدد مصرف میکند.
مدیر عملیات گلف باشگاه گلف امارات آقای بارنی کلمن میگوید : قطعا ً نگهداری یک زمین گلف مخصوصا ً در تابستان بخودی خود موفقیّت بزرگی است .
جاناتان اسمیت مدیر ارشد اجرایی گلف اروپا میگوید : اگر چه ترجیح داده میشود بجای استفاده از آبهای زیر زمینی و آب نوشیدنی از آب تصفیه شده استفاده شود و باز هم این گفته قابل ذکر است که به مقادیر قابل انرژی نیازمند یم .
و این راه مسلماً انتخاب بهتری است گرچه نمی تواند علاج قطعی باشد و با مسائل زیست محیطی خاص خود همراه خواهد بود . وپایگاه اسکاتلند سازمان وکلای زیست محیطی این شرایط را در گلف نیز تایید میکند.
او می افزاید : مادامی که زمینهای گلف تهدیدی(فشاری) برای محیط زیست مخصوصاً برای مناطق خشک و لم یزرع و صحرایی نظیر دبی باشند, احتیاط میکند که تقصیر کمتری متوجه گلف گردد.
خالد یوسف , اولین امارتی که در زمین صحرایی کلاسیک دبی بازی خواهد کرد , امید وار است که گلف در امارات متحده عربی با بازی بزرگانی همچون تایگر وودز درخشانتر خواهد شد.
گلف موفقیت تازه ایی است و این برای اینجا خوب است و مطمئن هستم که به هدف خواهد رسید .
▪ پار PAR، تعداد ضربات بدون اشتباه یک میدان که با اعداد ۳و ۴و ۵ مشخص می شود.
▪ تئودور ارنست معروف به ارنی ارلس ، متولد اکتبر ۱۹۶۹ در آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین گلف بازان حرفه ایی دنیا در دهه نود - قهرمان مسابقات آزاد آمریکا، نفر اول قهرمانی جهان و معروف به ساده بزرگ .
امیر عامری
منبع : آمری نیا


همچنین مشاهده کنید