چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین نسبت لیتیومی و بروز برخی عوارض کلیوی آن در بیماران ایرانی مبتلا به اختلالات خلقی دو قطبی


ارتباط بین نسبت لیتیومی و بروز برخی عوارض کلیوی آن در بیماران ایرانی مبتلا به اختلالات خلقی دو قطبی
● مقدمه:
در مورد عوارض کلیوی لیتیوم و ارتباط آن با پارامترهای مختلف بالینی (شامل غلظت پلاسمایی لیتیوم، طول مدت درمان با لیتیوم و تکرر مصرف این دارو) مطالعات بسیار زیادی صورت گرفته است که در بعضی موارد نتایج متناقض بوده یا روش انتخاب شده، پرهزینه بوده است. هدف از این مطالعه یافتن معیاری دقیق، در دسترس و ارزان قیمت جهت پیش بینی و پیشگیری از بروز عوارض کلیوی لیتیوم است.
● روش کار:
طی یک مطالعه مورد - شاهد در ۷۰ بیمار ایرانی مبتلا به اختلالات خلقی دو قطبی بستری در بیمارستان روانپزشکی روزبه و تحت درمان با لیتیوم رابطه بین نسبت لیتیومی (LR) و بروز برخی عوارض کلیوی این دارو و همچنین تاثیر مصرف همزمان داروهای روانگردان دیگر بر عوارض کلیوی لیتیوم با استفاده از روش مستقیم اندازه گیری غلظت اریتروسیتی لیتیوم، مورد بررسی قرار گرفت. بیمارانی که بعد از ۱۰-۸ ساعت محرومیت از مصرف مایعات، وزن مخصوص ادرار (SG) در آنها کمتر یا مساوی ۱.۰۰۶ بود در گروه مورد و بیمارانی که بعد از این مدت وزن مخصوص ادراری ۱.۰۱۱ یا بیشتر داشتند، در گروه شاهد طبقه بندی گردیدند. بعد از سپری شدن یک دوره ۱۰-۸ ساعته اجتناب از مصرف مایعات و گذشت حدود ۱۲ ساعت از دریافت آخرین دوز لیتیوم، نمونه خونی جهت اندازه گیری LR و تعیین نیتروژن اوره خون (BUN)، کراتینین (Cr)، سدیم و پتاسیم سرمی و نمونه ادراری به منظور ارزیابی سطح سدیم و پتاسیم ادراری و وزن مخصوص ادرار جمع آوری گردید. اندیس های کلیوی بین دو گروه با استفاده از independent sample-t-test مقایسه شدند. سطح معنی داری P کمتر یا مساوی ۰.۰۵ در نظر گرفته شد.
● نتایج:
نتایج این مطالعه نشان دهنده بالاتر بودن قابل ملاحظه میانگین غلظت سرمی سدیم در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد۰.۰۰۸) (P= و پایین تر بودن چشمگیر غلظت ادراری سدیم و پتاسیم در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد می باشد )به ترتیب ۰.۰۰۴ P= و ۰.۰۰۷ (P=. طبق نتایج حاصل از این تحقیق، LR بین گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نداشت ولیکن، غلظت اریتروسیتی لیتیوم در گروه مورد به میزان قابل توجهی بالاتر از مقدار آن در گروه شاهد بود۰.۰۲۶) (P=. طبق یافته های این مطالعه، مصرف همزمان نورولپتیک ها و بنزودیازپین ها تاثیر قابل ملاحظه ای روی LR و بروز عوارض کلیوی لیتیوم نداشت.
● نتیجه گیری:
یافته های این مطالعه همچنین نشان داد که احتمالا غلظت اریتروسیتی لیتیوم در مقایسه با غلظت پلاسمایی این کاتیون و LR، پارامتر بهتری جهت پیش بینی سمیت کلیوی ناشی از این دارو می باشد.
سیمین دشتی خویدکی
پدیده قائلی
فانک فهیمی
سیدعلی احمدی ابهری
محمدزمان کامکار
حسن فرسام
احمدرضا دهپور
میترا مهدوی مزده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید