چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خصوصیات بالینی و علل سردرد در افراد مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی در شهرستان بابل (۸۳-۱۳۷۴)


خصوصیات بالینی و علل سردرد در افراد مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی در شهرستان بابل (۸۳-۱۳۷۴)
● سابقه و هدف:
سردردها از شایع ترین علل مراجعه بیماران به پزشکان می باشند و هزینه های زیادی را نیز در جوامع به خود اختصاص می دهند. این مطالعه به منظور تعیین علل و خصوصیات بالینی سردردها در بابل انجام شد.
● مواد و روش ها:
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ده ساله، خصوصیات بالینی و جنبه های اپیدمیولوژیک کلیه بیماران مراجعه کننده به علت سردرد در درمانگاه نورولوژی مورد بررسی قرار گرفت. بیماران با علایم سردرد، که بیماری های مغزی و یا داخلی و سیستمیک شناخته شده ای داشتند از مطالعه خارج شدند و مواردی که در مراجعه اخیر علت مشخصی برای سردرد آنها وجود نداشت وارد مطالعه گشتند.
● یافته ها:
در بین ۴۸۷۵۰ بیمار مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی، ۲۵۸۱۰ بیمار (%۵۲.۹۴) به دلیل سردرد مراجعه کرده بودند. ۵۲۶۹ بیمار (%۲۶.۵۵) در محدوده سنی ۳۹-۳۰ سال قرار داشتند که بیشترین گروه سنی را تشکیل می دادند. سردرد در جنس مونث (%۶۱.۱۹) شایع تر از جنس مذکر و شغل اکثر بیماران خانه دار (%۳۱.۱۴) و یا کارمند (%۲۱.۴۳) بوده است. شایع ترین علل سردرد، عصبی و میگرنی بودند. عوامل تحریک کننده بروز سردرد در سردردهای اولیه، استرس، بی خوابی و برخی عادات غذایی خاص بوده و در موارد سردردهای اولیه قبل از هر گونه مراجعه به پزشک از داروهای مسکن زیاد استفاده می شد (۷۲%)، که احتمالا به علت سهولت دست یابی به داروهای مسکن و جدی نگرفتن سردرد توسط بیماران بود. در حالی که سردردهای عصبی در %۴۹.۲۸ و سردردهای میگرنی در %۲۵.۷۶ بیشترین موارد را تشکیل می دادند ولی در تشخیص اولیه، این موارد به ترتیب شامل %۱۵.۸۴ و %۱۰.۸۶ بوده است.
● نتیجه گیری:
این مطالعه نشانگر شیوع بالای سردردهای عصبی و میگرنی و نیز مصرف زیاد و خودسرانه داروهای مسکن توسط بیماران جهت تسکین سردرد می باشد.
علی جان احمدی آهنگر
سیدرضا حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید