جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی صحت تشخیصی لاپاراسکوپی در آسیب شکمی ترومای منجر به فوت در پزشکی قانونی تهران


بررسی صحت تشخیصی لاپاراسکوپی در آسیب شکمی ترومای منجر به فوت در پزشکی قانونی تهران
● زمینه و هدف:
انجام کالبد شکافی به فرم مرسوم در اغلب موارد بری صاحبان متوفی امری ناخوشایند به حساب می آید. هدف از انجام این تحقیق، برسی آسیب های شکمی به روش لاپاراسکوپی و تعیین صحت و دقت روش لاپاراسکوپی با روش کالبد شکافی مرسوم می باشد.
● روش بررسی:
از آذر ماه ۱۳۸۳ لغایت شهریور ماه ۱۳۸۴ از میان اجساد ارجاع شده به مرکز پزشکی قانونی کهریزک تعداد ۵۰ جسد تازه (کمتر از ۲۴ ساعت از فوت گذشته باشد) که در اثر ترومای غیر نافذ فوت شده بودند، انتخاب شد. ابتدا با روش لاپاراسکوپی از نظر ضایعات داخل صفاقی و خلف صفاقی تحت بررسی قرار گرفتند و در مرحله بعد، کالبد شکافی (به عنوان روش استاندارد) انجام شده و تک تک ارگان ها از نظر وجود آسیب بررسی و Grading آن مشخص گردید و با نتایج لاپاراسکوپی مورد مقایسه قرار گرفت. صحت تشخیصی لاپاراسکوپی برای هر یک از موارد با محدوده اطمینان ۹۵% (CI۹۵%) محاسبه گردید و با آزمون دقیق فیشر بررسی شد.
● یافته ها:
آماره های صحت تشخیصی برای اعضا داخل صفاقی و خارج صفاقی و در نهایت آماره های صحت تشخیصی کلی از لحاظ آماری معنی دار بودند. صحت لاپاراسکوپی برای اعضا داخل صفاقی ۹۰% CI۹۵%) ۹۴.۸% تا ۸۱.۷%) و برای اعضا خارج صفاقی ۹۲% CI۹۵%) ۹۶% تا ۸۴.۷%) بود. صحت کلی لاپاراسکوپی ۸۴% CI۹۵%) ۹۰.۵% تا ۷۴.۳%) بود.
● نتیجه گیری:
روش لاپاراسکوپی در مورد آسیب های داخل صفاقی حساسیت و ویژگی قابل قبولی دارد ولی در تشخیص آسیب اعضا خارج صفاقی حساسیت کمتری دارد. لذا این روش در مورد آسیب های داخل صفاقی جایگزین مناسبی برای کالبد شکافی به روش سنتی به نظر می رسد.
حسین پیوندی
محمد طالب پور
زهرابگم اورنگ
هادی احمدی آملی
نبی مطلبی
حمیدرضا حلاج مفرد
بهنام مولوی
حسین عاشری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید