پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


همسر خود را غریبه ندانید!


همسر خود را غریبه ندانید!
زمانی‌که همسران جوان با برخوردی مناسب به یکدیگر احساسات خود را بیان کنند و سعی در اصلاح عقاید و ویژگی‌های فردی منفی خود داشته باشند، نه تنها سبب اعتبار بخشیدن به روابط صمیمانه در زندگی مشترک می‌شوند بلکه به راحتی می‌توانند در محیطی امن و مملو از دوستی و آرامش زندگی کنند. باید بدانید هر انسانی جایز‌الخطاست و دارای کم وکاستی می‌باشد. همه افراد به نحوی در اخلاق و رفتار خود معایبی دارند ولی باید سعی در رفع عیوب خود داشته باشند و اجازه ندهند ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری منفی در آنها بیشتر تجلی یابد و بر زندگی مشترکشان مستولی شود و سبب اذیت و آزار همسر شود. در این مقاله اشاره‌ای به چند خصلت ناپسند و منفی خواهیم داشت و تاثیر مخربش را در زندگی مشترک بیان می‌کنیم
دروغ‌گویی یکی از ویژگی‌های منفی در هر فرد می‌تواند باشد. دروغ می‌تواند بنیان خانواده را به تزلزل بکشاند. دروغگو فردی است که بنا به مصلحت و نیت سوء خود، واقعیت را کتمان می‌کند و نسبت به آنچه که گفته رفتارش را استوار می‌کند. وقتی اعتماد در میان زن و شوهر رخت ببندد شک در خانه رشد پیدا می‌کند و همین مسئله زن و شوهر را از یکدیگر متنفر می‌سازد. البته یک فرد دروغگو هر چقدر هم در این زمینه ماهر باشد و با احتیاط عمل کند اما روزی فرا می‌رسد که دروغش فاش می‌شود در آن زمان است که زندگی برای او سیاه خواهد شد. به قول معروف ماه زیر ابر باقی نمی‌ماند و سرانجام روزی حقیقت فاش می‌شود. پس بهتر است صداقت را پایه و اساس زندگی خود قرار دهید تا همواره موفق باشید. همسر خود را غریبه قلمداد نکنید و در پی کتمان کردن و پنهان بازی در زندگی مشترک برنیایید زیرا وقتی روزی همسرتان به اصل موضوع و حقیقت پی ببرد، شما پاسخ منطقی و قانع کننده‌ای نخواهید داشت و محکوم خواهید شد.
پرخاشگری و عصبانیت یکی از رفتارهای ناپسند در زنان و مردان است. زن و مردی که خلق و خوی تند و عصبانی دارند زندگی را بر دیگری سخت خواهند کرد و موجب از هم گسیختگی زندگی مشترک می‌شوند. رفتارهای عملی خشونت بار و یا زبان تند و نیش‌دار زندگی را برای طرف مقابل زهرآگین می‌کند. زمانی‌ که عاطفه، مهر، محبت، ادب و تربیت در زندگی انسان فراموش شود، انسان به یک موجود منفور تبدیل می‌شود. گفتنی است که فرد مقابل در برابر رفتارهای پرخاشگرانه و عصبی باید آرامش خود را حفظ کند و سعی در آرام کردن همسر داشته باشد و فکر و ذهن او را به موضوع دیگری جلب کند و برای آرامش روانی او به گفتگویی صمیمانه بپردازد تا وی با بیان ناراحتی‌هایش احساس سبکی کند. همچنین درمواقع شیرین و لحظات شاد زندگی می‌توان همسر خود را نسبت به رفتارهای زشت و ناپسند آگاه ساخت و با بیانی دوستانه و در عین حال نصیحت و پندآموز، حرکاتش را مورد سرزنش قرار داد.
خساست نیز می‌تواند زندگی را تلخ کند.خست در زندگی مشترک سبب زوال و از دست دادن رفاه نسبی و همچنین جنگ اعصاب می‌شود. البته در صورتی ‌که هم زن و هم شوهر به این حالت دچار باشند اختلاف در زندگی مشترک پیش نمی‌آید، اما زندگی خوب و راحتی نخواهند داشت و فرزندانشان همیشه حسرت داشتن چیزهای ضروری را خواهند خورد. اینگونه زندگی‌ها پیشرفتی ندارند و همیشه در سطح پایین خواهند ماند.
درحالیکه زن یا مرد به این ویژگی‌ منفی دچار باشند زندگی برای طرف مقابل جهنم خواهد شد. دست و دل بازی یکی از خصلتهای نیکوست البته این مسئله با اسراف و ولخرجی فرق دارد. مرد یا زنی که برای خانواده‌اش با روی گشاده در حد معقول و نسبت به دارایی‌اش خرج کند نه تنها همسر و فرزندانش لذت خواهند برد بلکه خودش دو چندان خشنود خواهد شد. البته دختران و پسران به هنگام انتخاب همسر می‌توانند تا حدی ویژگی‌های طرف مقابل خود را بسنجند و سپس اقدام به ازدواج کنند.
لجبازی نیز یکی دیگر از مسائل و مشکلات زناشویی است. این حالت میان زن و شوهر به ویژه به هنگام دعوا و مشاجره بسیار مشاهده می‌شود و اگر این لجبازی‌ها و لجاجتها ریشه بگیرد ممکن است به از هم گسیختگی زوجین تبدیل شود. هیچگاه از لجبازی به عنوان یک حربه برابر همسرتان استفاده نکنید زیرا او نیز در پاسخ، لجبازتر خواهد شد و گره مشکل‌تان کور می‌شود و قابل باز شدن نخواهد شد تا رفتارهای منطقی و تاثیر‌گذار هست چرا باید به سراغ خصیصه‌های ناپسند برویم؟ پس دست از لجبازی بردارید زیرا نتیجه‌ای را که می‌خواهید، نمی‌گیرید.
مکر و حیله در بعضی از افراد لانه کرده است. اینگونه افراد برای رسیدن به اهداف خود، دست به مکر و حیله می‌زنند، البته مکر و حیله همراه با دروغ‌گویی، دورویی و پنهان‌کاری است. زن و شوهر باید با یکدیگر صاف و صادق باشند، چیزی را از هم پنهان نکنند و به یکدیگر حقه نزنند. زن و شوهر وقتی پیمان زندگی مشترک را پذیرفتند باید بدانند که متعلق به همدیگر هستند، بایدحقایق را بیان کنند و پایه اعتماد در خانه خود را مستحکم سازند.در صورتیکه اعتماد در خانه‌ای رخت ببندد به تدریج بنیان خانواده از هم می‌پاشد و بدبینی، شک و گمان در دل زن و شوهر قرار می‌گیرد که این مسئله، زندگی را تلخ و دشوار خواهد کرد.
_ خودپسندی و خود‌خواهی چه در مرد و چه در زن زشت و نکوهیده است. خودبینی به خاطر داشتن مال و اموال زیاد و یا تحصیلات عالیه و یا به هر جهت دیگر شخصیت آدمی را متزلزل می‌کند. زن و شوهر نباید در جهت تحقیر و تمسخر یکدیگر برآیند.افرادی که دچار خود بزرگ بینی هستند سعی در کوچک کردن فرد مقابل دارند. هیچگاه در زندگی مشترک، خود را بالاتر از همسرتان احساس نکنید. زن و شوهر وقتی به زندگی مشترک بله گفتند باید بدانند که هر دو در دو کفه مساوی ترازو قرار گرفته‌اند و با هر مزیتی که دارند نباید خود را برتر از همسر خود تصور کنند. با چنین ویژگی‌های منفی اجازه ندهید زندگی مشترک رو به زوال رود و منجر به نزاع و جنگ روانی شود.
● از کاه کوه نسازید
بسیاری از زوجها به ویژه زوجهای جوان که تجربه کمی در زندگی مشترک دارند، شاهد بروز اختلافهایی هستند که با نگاهی دقیق و منطقی می‌بینیم اینگونه اختلافات ارزش بگو مگو را ندارند اما زن و شوهر‌ها با بال و پردادن به آن یک مسئله کوچک را به اختلافی بغرنج تبدیل می‌کنند. همچنین در موارد اختلاف و رو به رویی با مشکلات از خود عکس‌العمل‌های زشت و ناپسند نشان می‌دهند که اگر بعدها به آن بنگرند متوجه خواهند شد که چقدر بچگانه و کوته‌فکرانه عمل کرده‌اند و به قول معروف از کاه کوه ساخته اند... برای مثال گریه کردن، ظرف و اثاثیه خانه را خرد کردن، تلافی کردن، سر و صدا راه انداختن که معمولا از سوی زن است، سکوت کردن، قهر کردن، خود را مضروب کردن، به همسر خود حمله بردن و دشنام دادن که در اکثر مواقع از سوی مرد است.این عکس‌العملها چه از سوی مرد و چه از سوی زن شاید سبب کاهش تنش و اضطراب باشد، اما مشکل را شدیدتر می‌کند و جنبه‌های غیر اخلاقی و غیر منطقی به خود می‌‌گیرد. همین عکس‌العملها در ازدواج جنبه منفی دارد و مسائلی را به دنبال خواهد داشت که شاید جبران‌پذیر نباشد. می‌توان با بحثهای ‌آرام نیز به نتیجه مفید رسید. زندگی محل جنگیدن و نشان دادن قدرت جسمی و بدنی نیست بلکه کانون خانواده محلی امن و مملو از آرامش است که حتی در مواقع عصبانیت هم می‌توان این آرامش را حفظ کرد و رفتار منطقی داشت.
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید