چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات مصرف موضعی عصاره گیاه خار مریم (سیلی مارین) بر تغییرات ناشی از تابش پرتو فرابنفش بر پوست خوکچه هندی


بررسی اثرات مصرف موضعی عصاره گیاه خار مریم (سیلی مارین) بر تغییرات ناشی از تابش پرتو فرابنفش بر پوست خوکچه هندی
● مقدمه:
آسیب های پوستی ناشی از پرتو فرابنفش خورشید، باعث ارایه مواد محافظ ایمن و ارزان در مقابل اثرات آسیب زای این پرتو شده است. خواص آنتی رادیکالی، ضد التهابی و ضدسرطانی سیلی مارین گزینه مناسبی برای بررسی اثر آن بر پرتو فرابنفش است.
● هدف:
در این تحقیق اثرات مصرف خارجی سیلی مارین در جلوگیری از اثرات سوء پرتو فرابنفش بر پوست با استفاده از یافته های هیستوپاتولوژیک و بررسی علایم بالینی بررسی و ارزیابی شد.
● روش بررسی:
جهت انجام این پژوهش تعداد ۶۰ عدد خوکچه هندی آلبینو به طور تصادفی به دو گروه ۳۰ تایی تقسیم شدند. موهای پشت حیوانات در ابعاد ۲ سانتی متر مربع تراشیده شدند. در گروه اول ۹mg سیلی مارین به همراه ۲۰ میکرولیتر استون به صورت موضعی استفاده شد و در گروه دوم تنها ۲۰ میکرولیتر استون به صورت موضعی مصرف شد. هر دو گروه ۱۰ روز و هر روز به مدت ۴۵ دقیقه در معرض پرتو فرابنفش با دوز ۱۸۰ میلی ژول بر سانتی مترمربع قرار گرفتند.
● نتایج:
نتایج بررسی های بالینی و هیستوپاتولوژیک نشان دادند که مصرف موضعی سیلی مارین دارای اثرات محافظتی در مقابل اثرات سوء پرتو فرابنفش بر روی پوست است.
● نتیجه گیری:
استفاده موضعی از سیلی مارین در پیش گیری از ضایعات ناشی از پرتو فرابنفش در خوکچه هندی کارا است. نتایج حاصل از یافته های بالینی و هیستوپاتولوژیک در این تحقیق مشابه نتایج روش های آنزیمی در سایر بررسی ها ارزیابی گردید.
امیرحسین جمشیدی
حمیدرضا احمدی آشتیانی
محمدمهدی نادری
سعید بکایی
بنفشه غلام حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید