جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی سی تی اسکن اسپیرال در تشخیص بیماران مبتلا به درد شکم حاد غیرترومایی مراجعه کننده به بیمارستان سینا


ارزیابی سی تی اسکن اسپیرال در تشخیص بیماران مبتلا به درد شکم حاد غیرترومایی مراجعه کننده به بیمارستان سینا
● زمینه و هدف:
سی تی اسکن اسپیرال دقت تشخیصی بیماران مبتلا به درد شکم حاد را افزایش داده است. در این مطالعه نتایج سی تی اسکن اسپیرال و سونوگرافی را در مقایسه با رادیوگرافی ساده شکم در بیماران مبتلا به درد شکم حاد غیرترومایی را ارزیابی می کنیم.
● روش بررسی:
داده های مربوط به ۹۱ بیمار متوالی با درد شکم حاد غیرترومایی مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان سینا که تحت سی تی اسکن اسپیرال قرار گرفتند، مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر سی تی اسکن رادیوگرافی ساده و سونوگرافی به ترتیب برای ۶۴ و ۶۶ بیمار انجام شد. حساسیت، ویژگی و دقت تشخیصی روش های تصویربرداری بر اساس تشخیص نهایی با یافته های عمل جراحی،‌ پاتولوژی و پی گیری بالینی بیماران مورد مقایسه قرار گرفت.
● یافته ها:
از بین ۹۱ بیماری که مورد ارزیابی قرار گرفتند، حساسیت، ویژگی و دقت تشخیص سی تی اسکن اسپیرال به ترتیب ۹۲.۲%، ۹۲.۸۶% و ۹۲.۳% بود. گزارش های مربوط به رادیوگرافی بیماران حساسیت، ویژگی و دقت تشخیصی ۱۳.۲%، ۷۲.۷% و ۲۳.۴% بود. سونوگرافی برای ارزیابی درد شکم حاد حساسیت، ویژگی و دقت تشخیصی ۷۳.۲%، ۹۰% و ۷۵.۷% داشت.
● نتیجه گیری:
این مطالعه دال بر این است رادیوگرافی ساده شکم یک تکنیک تصویربرداری با حساسیت و دقت تشخیصی پایین برای ارزیابی درد شکم حاد غیرترومایی در بین بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس محسوب می شود. سی تی اسکن اسپیرال یک تکینک با دقت تشخصی بالا برای ارزیابی مبتلایان به درد شکم حاد غیرترومایی با امکان تصویربرداری در شرایط اورژانس محسوب می شود.
هادی احمدی
حسن توکلی
خدیجه بخت آور
فرانک خدادادی
علی عباسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید