جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اما و اگرهای مضر بودن آنتن های بی تی اس


اما و اگرهای مضر بودن آنتن های بی تی اس
تلفن همراه هر چند با تاخیری ۱۰ ساله وارد کشورمان شد، اما در مقایسه با تکنولوژی های دیگر می توان این ادعا را داشت که استفاده از این دستگاه خیلی زود در میان افراد جا باز کرد.
طبق آخرین آمارها گفته می شود تعداد مشترکان تلفن همراه تنها در بخش اپراتور شرکت ارتباطات سیار به بیش از ۲۷میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که چند میلیون نفر کاربر دو اپراتور دیگر؛ یعنی تالیا و ایرانسل را نیز باید به این لیست ۲۷میلیون نفری اضافه کرد. در حال حاضر واگذاری خطوط تلفن همراه در کشور به دلیل تنوع اپراتورها، قیمت نسبتاً پایین و از همه مهم تر به روز عرضه شدن آن با اقبال بسیار خوبی از سوی مشترکان مواجه شده است.
به طوری که اکثریت به سمت خرید این وسیله ارتباطی جذب شده اند. در مجموع با مشاهده شرایط موجود می توان تاثیر مستقیم این افزایش مشترکان را در افزایش تعداد دکل های آنتن دهی تلفن همراه یا همان BTS در سطح شهر دید. در واقع ورود اپراتورهای جدید و افزایش حجم مشترکان آنها باعث شده است که این اپراتورها برای پوشش دهی بیشتر مناطق و برای جذب بیشتر کاربران تعداد دکل های BTS خود را در سطح کشور افزایش دهند.
براساس آخرین آماری که از سوی مسوولان مخابراتی کشور اعلام شده است تا اردیبهشت ماه سال ۸۷ تعداد آنتن های BTS به ۱۵هزار و ۳۱۰ ایستگاه رسیده است. روند رو به رشد این آنتن ها در سطح شهر نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی شهر شده است، بلکه انبوهی از سوالات و نگرانی ها را نیز در مورد این آنتن ها برای کاربران به وجود آورده است. یکی از سوالاتی که بارها مطرح شده این است که آیا تشعشعات آنتن های پراکنده در سطح کشور برای شهروندان خطری دارد یا خیر؟ سوالی که تاکنون به طور شفاف به آن پاسخ داده نشده است. براساس گزارش های متعدد علمی بیان شده است که تاثیرات آنتن های BTS برای انسان و به خصوص کودکان بسیار خطرناک بوده و عوارضی همچون سرطان و سایر بیماری ها را برای آنها در پی خواهد داشت. در مورد عوارض احتمالی ناشی از تشعشعات آنتن های BTS هر یک از مسوولان و صاحب نظران نظرهای متفاوتی ابراز داشته اند.
در این خصوص یکی ازکارشناسان مخابرات می گوید؛ «آنتن های BTS به هیچ وجه ضرر و زیانی برای مردم ندارند؛ چرا که این آنتن ها معمولاً در بالای ساختمان ها و به گونه یی نصب می شوند که شدت امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنها در سطح زمین بسیار پایین تر از حد مجاز باشد تا هیچ گونه خطری را برای افراد به وجود نیاورد.»
به گفته این کارشناس در ساخت این آنتن ها استانداردهای لازم رعایت شده و معمولاً این آنتن ها در بالای ساختمان ها یا در مکان هایی نصب می شوند که شهروندان زیاد در آنجا تردد نداشته باشند. به اعتقاد وی آنچه بیشتر از آنتن های BTS روی بدن انسان تاثیر می گذارد، خود دستگاه های تلفن همراه است؛ چرا که به بدن انسان بسیار نزدیک بوده و امواج خطرناک آن روی بدن انسان تا حدودی به اثبات رسیده است، هرچند این تاثیرات بسته به فرد و مقاومت بدنش اثرات متفاوتی دارد. در مقابل چنین اظهارنظری اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چقدر هم میزان تشعشعات این ایستگاه ها اندک باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دائم در مقابل این تشعشعات می تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد. محمدرضا اکبری متخصص مغز و اعصاب در این ارتباط می گوید؛ «میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.»وی در ادامه می افزاید؛ «تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه امریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.» این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند؛ «هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرد نزدیک تر باشیم خطرناک تر خواهد بود.»
بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، شدت پرتوها در شرایط فعلی آنتن های BTS نصب شده در منازل مسکونی مجاور آنها بسیار کمتر از حد مجاز بر اساس استانداردهای موجود و بلامانع است. همچنین وزارت بهداشت هم با استناد به گزارش های سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که قرار گرفتن ایستگاه های BTS خطری برای مردم ندارد؛ به شرط آنکه خروجی از BTS از شرایط موجود استاندارد، تجاوز نکرده و فاصله ایمنی ۳ تا ۵ متری اطراف آنها رعایت شوند. همان طور که ذکر شد هنوز جواب قطعی برای تاثیرات تشعشعات آنتن های BTS روی انسان وجود نداشته و دقیقاً کسی نتوانسته است این مساله را اثبات کند.
به اعتقاد اکثر کارشناسان مخابراتی، متاسفانه با خبررسانی غلطی که در کشور می شود، اکثر مردم این امواج ساطع شده از آنتن های BTS را با امواج رادیواکتیو اشتباه گرفته و همین اطلاع رسانی غلط و عدم آگاهی مردم تاثیرات منفی روی افکار عمومی گذاشته است.
شیدا سپهری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید