جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تصورات نادرست در مورد رژیم های غذایی


تصورات نادرست در مورد رژیم های غذایی
تقریباً ۵۵ درصد آمریکایی ها اضافه وزن داشته یا مبتلا به بیماری چاقی هستند در مقایسه با دهه ی هشتاد که این آمار ۳۳ درصد بود. آمار وحشتناک دیگر این است که آمار چاقی در بچه ها نیز روز به روز در حال افزایش است. باور نمی کنید؟ پس نگاهی به بچه ی همسایه یا حتی بچه ی خودتان بیندازید. متوجه چاقی دور کمرشان میشوید؟
حال از خود می پرسیم این آمار وحشتناک به چه دلیل است؟ آیا ما در عصری نیستیم که مردم هر چه بیشتر و بیشتر نسبت به سلامتیشان حساس تر می شوند؟ هرچند اکثر ما در مورد اینکه چطور سلامت بمانیم تصورات نادرستی داریم به خصوص وقتی نوبت به رژیم های غذایی می رسد، اما این حقیقت دارد. فکر کنید ببینید چرا به جای اینکه وزن کم کنید، اضافه وزن هم پیدا کرده اید.
▪ حذف چربی از غذا می تواند به کاهش وزن کمک کند
نادرست. البته درست است که خوردن حبوبات، میوه، سبزیجات و لبنیات که قوت زیاد و کالری پایین دارند به کاهش وزن کمک می کند، اما بسیاری از غذاها و دسرهای فاقد چربی مثل شیرینی و دسرهای منجمد کالری بسیار بالایی دارند. به همین دلیل است که ممکن است با استفاده ی زیاد از این غذاها وزن اضافه کنید. همیشه به میزان کالری غذاها دقت داشته باشید چون مقدار کالری است که باعث بالا رفتن یا پایین آمدن وزن می شود.
▪ ورزش دو یا سه بار در هفته به مدت نیم ساعت به کاهش وزن کمک می کند
نادرست. هر مقدار ورزش البته بهتر از اصلاً ورزش نکردن است. من نمی خواهم بگویم که ورزش کردن بی فایده است. ورزش باعث سوختن کالری می شود و بسیار در کاهش وزن موثر است. اما از آنجا که ورزش با شدت متوسط بیشتر برای حفظ سلامتی است، به کاهش وزن کمک چندانی نمی کند.
پس اگر می خواهید ورزش را به عنوان راهی برای کاهش وزن استفاده کنید، باید از حد متوسط بیشتر ورزش کنید. بهترین راه این است که ورزش را با یک رژیم غذایی مناسب و کم کالری ترکیب کنید.
▪ پیاده روی راهی بسیار مناسب برای کاهش وزن است
درست. پیاده روی نیز مانند سایر فعالیت ها ی جسمی باعث سوختن کالری میشود و به کاهش وزن کمک می کند. پیاده روی تند البته بسیار بهتر و موثرتر از قدم زدن معمولی است. و هرچه پیاده روی طولانی تری داشته باشید، کالری بیشتری خواهید سوزاند.
۱۰۰۰۰ قدم در روز ( تقریباً ۵ مایل) بسیار مناسب است. اگر هر مایل پیاده روی شما حدود ۱۰۰ کالری بسوزاند، در روز ۵۰۰ کالری خواهید سوزاند. هر روز این کار را انجام دهید و خواهید دید که در هفته حدود ۳۵۰۰ کالری می سوزانید.
▪ مصرف پروتئین بیشتر به رشد عضلات و ماهیچه ها کمک می کند
نادرست. پروتئین نقش بسیار مهمی در بدن دارد. باعث ساختن و رشد ماهیچه ها می شود، سلول های خونی را می سازد، هورمون ها و آنزیم های بدن را ترکیب می کند و سلول های سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. اما میزان بیش از حد آن به چربی تبدیل خواهد شد.
ـ قانون کلی: هر نوع ماده ی مغذی کالری دار اگر بیش از حد استفاده شود می تواند به عنوان چربی در بدن ذخیره شود. اما بهترین راه برای ساختن ماهیچه، بدن سازی و استفاده ی میزان مناسب کالری ها می باشد.
▪ خوردن تخم مرغ زیاد باعث چاقی نمی شود
درست. تخم مرغ برای شما بسیار خوب است. تحقیقات نشان می دهد که موثرترین مواد غذایی در ابتلا به بیماری های قلبی چربی های اشباع شده است، و تخم مرغ هم درصد بسیار کمی چربی اشباع شده دارد. تخم مرغ کالری پایینی هم دارد (تقریباً ۷۵ کالری). همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.
انجمن قلب در آمریکا اخیراً روی این مسئله توافق نظر کرده اند که خوردن روزی یک تخم مرغ اشکالی ندارد. نکته ی مهم این است که برای پختن تخم مرغ سعی کنید به جای استفاده از کره یا مارگارین، از روغن های گیاهی استفاده کنید.
▪ داروهای رژیمی راه بسیار خوبی برای شروع وزن کم کردن است
نادرست. داروهای رژیمی خاصی برای افراد چاق و آنها که مبتلا به بیماری های منجر شده از چاقی هستند مثل فشار خون و کلسترول بالا یا دیابت ساخته شده است.
درمان های مربوط به چاقی مثل مریدیا (که برای کنترل اشتها روی مغز کار می کند و از جذب چربی توسط بدن جلوگیری می کند) باید برای اصلاح شیوه ی غذا خوردن و زندگی استفاده شود.
چاقی یک نوع بیماری زمان بر است و نمی توان آن را با درمان های کوتاه مدت برطرف کرد.
▪ مکمل های ویتامینه برای کاهش وزن مورد نیازند
نادرست. ویتامین ها معجزه نمی کنند و نمی توانند تاثیر غذاهای پر چربی و کم فیبر را خنثی کنند. سعی نکنید که از مکمل های ویتامینه به عنوان میان بر استفاده کنید. می توانید همین میزان ویتامین را با خوردن میوه ها و سبزیجات تامین کنید. هرچند اگر کمتر از ۱۵۰۰ کالری در روز استفاده کنید، به ناچار باید از مکمل های مولتی ویتامین استفاده کنید.
▪ می توان در حین گرفتن رژیم از غذاهای پرچربی نیز استفاده کرد
درست. این مسئله بیشتر مربوط به روان شناسی است تا فیزیولوژی. اگر شما خوردن همه ی غذاهای مورد علاقه تان را کنار بگذارید، این غذاها به غذاهای ممنوع برای شما تبدیل خواهند شد و شما نیز کم کم علاقه تان از بین خواهد رفت. به جای اینکه خود را کاملاً از خوردن آن غذاها محروم کنید، می توانید خود را به استفاده ی متعادل از این غذاها عادت دهید.
● حال که با واقعیات و تصورات آشنا شدید، چه تغییراتی در شیوه ی غذا خوردنتان خواهید داد؟
▪ شیوه ی زندگی خود را تغییر دهید
اول از همه غذاهای ناسالم و هله هوله را از رژیم غذاییتان حذف کنید و آنها را با مواد مغذی مثل میوه ها، سبزیجات و خشکبار جایگزین کنید.
بعد از آن سعی کنید فعالیت جسمی خود را در روز بالاتر ببرید. به طور مثال، می توانید ماشین خود را کمی دورتر از محل کارتان پارک کنید تا بقیه راه را پیاده بروید. یا اینکه به جای استفاده از آسانسور از پله ها بالا بروید.
سیگار و سایر مواد و رفتارهای اعتیاد زا را ترک کنید. سعی کنید برای یک هفته ی خود برنامه ی غذایی ترتیب دهید. حتی می توانید در این برنامه ی غذایی تعدادی از غذاهای مورد علاقه تان مثل پاستا و استیک را هم بگنجانید. اما به میزان مصرفتان توجه داشته باشید.
در آخر متذکر می شوم که سعی کنید روزانه میزان مناسبی آب بنوشید. این باعث میشود که متابولیسم بدنتان تنظیم و سیستم دفاعی بدنتان تقویت شود. هرچه بیشتر آب می نوشید، کمتر گرسنه خواهید شد.
● سؤالهای متداول در مورد تغذیه
اگر ازنظریه های مختلفی که در مورد تغذیه وجود دارد گیج شده اید، بدانید که تنها نیستید. به خصوص که امروزه اطلاعات متناقضی هم درمورد اینکه چه بخوریم، چه زمانی بخوریم، از چه مکمل های غذایی استفاده کنیم و... از رسانه ها پخش می شود.
بنابراین، واقعاً حیرت آور نیست که بعضی افراد همان عادات بد غذاییشان را دنبال می کنند، این به خاطر این است که امروزه سالم و درست غذا خوردن بسیار دشوار شده است. در اینجا می خواهیم به بعضی سوالات متداول در مورد تغذیه پاسخ دهیم که کمکی باشد تا بعضی اشتباهات و آشفتگی ها را برطرف کنیم و شما را در مسیر درست قرار دهیم.
▪ چه زمان باید از مولتی ویتامین استفاده کنیم؟
بهترین زمان برای مصرف ویتامین و مکمل های معدنی در هنگام صرف غذا است. اگر آنها را با شکم خالی مصرف کنید، ممکن است بدنتان نتواند به خوبی آنرا جذب کند و دچار ناراحتی های معده شوید.
برای شناسایی تاثیرات مولتی ویتامین هایی که ویتامین ها را کم کم و در طی روز به بدن می رسانند نه یکباره، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مدارکی هست که نشان می دهد این نوع مولتی ویتامین ها نسبت به نوع معمولیشان بهتر در بدن جذب می شوند.
ـ خط آخر: تا زمانی که تحقیقات بیشتر روی مولتی ویتامین هایی که ویتامین ها را در طی زمان آزاد می کنند انجام شود، شما روزی یکبار در هنگام صرف غذا از همان مولتی ویتامین های معمولی استفاده کنید.
▪ آیا می توانیم در یک غذا از کربوهیدراتها و پروتئین ها با هم استفاده کنیم؟
بعضی رژیم های غذایی ادعا دارند که اگر کربوهیدراتها و پروتئین ها را از هم جدا کنیم، بدن کالری بیشتری می سوزاند، اما هیچ پایه علمی برای این گفته وجود ندارد. بنابراین، دلیلی ندارد که اینهمه انرژی صرف جداسازی این دو ماده کرده و در غذاهایتان فقط از پروتئین یا فقط از کربوهیدرات استفاده کنید.
در واقع، شما باید از کمی کربوهیدرات مرکب (مثل برنج، پاستا، نان تمام گندم و...) و کمی پروتئین کم چربی و مقداری هم چربی در هر غذا استفاده کنید. این راهنمایی ها را که از طرف انجمن دیابت و قلب امریکا داده شده است به هیچ وجه فراموش نکنید: جذب کربوهیدرات در بدن شما باید ۵۰ تا ۶۰ درصد کل کالری های روزانه تان را شامل شود. چربی باید ۲۰ تا ۳۰ درصد و ۱۰ تا ۲۰ درصد بقیه کالری های مانده باید از پروتئین تشکیل شود.
ـ خط آخر: گول بعضی رژیم های غذایی را نخورید. سعی کنید که در هر غذا بین کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین های مصرفیتان تعادل وجود داشته باشد.
▪ آیا غذاهای تند و ادویه دار متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می برند؟
اگرچه غذاهای تند و ادویه دار تا حد کمی متابولیسم بدن شما را بالا می برد، اما تاثیر چندانی ندارد. بعضی رژیم های غذایی ادعا می کنند که گریپ فروت نیز متابولیسم بدن را بالا می برد و برای کاهش وزن بسیار مفید است. متاسفانه این عقیده هم هیچ مبنای علمی ندارد.
اگر واقعاً می خواهید متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرید ورزش کنید. ورزش کردن بیشترین تاثیر را روی مصرف کالری و بالا بردن متابولیسم دارد. شما نه تنها در طی ورزش کردن کالری می سوزانید بلکه برای مدت زمانی بعد از اتمام تمریناتتان هم بنابر مدت زمان و شدت تمریناتتان پیوسته کالری می سوزانید.
ـ خط آخر: تمام آن راه حل های جادویی برای کاهش وزن را فراموش کنید. تمرینات ورزشی را برای سه یا پنج روز در هفته آغاز کنید.
▪ آیا قند چاق کننده است؟
شکر و قند از کربوهیدرات خالص تشکیل شده است و بدن شما روی آن هم مثل سایر انواع کربوهیدراتهای ساده مثل شکلات و کربوهیدراتهای پیچیده مثل برنج عملیات انجام خواهد داد. اساساً همه کربوهیدرات ها زمانی که وارد جریان خون شدند به گلوکز (قند خون) تبدیل می شوند. بعضی از انواع این گلوکزها بلافاصله به عنوان انرژی توسط بدن استفاده می شوند، در حالیکه بعضی دیگر به گلیکوژن که انرژی ذخیره است تبدیل می شوند.
از آنجا که مقدار مشخصی از این گلوکزها به گلیکوژن در بدن تبدیل می شود، بقیه آن به چربی تبدیل می شود. بنابراین، اگر مقدار زیادی کالری از مواد قندی استفاده کنید، بدنتان نخواهد توانست با مصرف انرژی و تبدیل کردنشان به گلیکوژن از شر آنها راحت شود و چاره ای نخواهد داشت جز اینکه آنها را به چربی تبدیل کند. ومتاسفانه بسیار خوردنی های قندی مثل شکلات و پیراشکی که دوست داریم حاوی مقدار زیادی چربی هستند.
ـ خط آخر: هیچ راه دیگری نیست. اگر می خواهید وزن کم کنید، باید جذب مواد قندیتان را پایین بیاورید.
منبع: سایت مردمان
نویسنده : سامیا

مریم آزری


همچنین مشاهده کنید