شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بورس و خانواده


بورس و خانواده
بورس به‌عنوان نهادی مالی اجتماعی که مشارکت در آن از سایر بازارها بسیار سهل‌تر و قانونمندتر است مورد توجه جوامع پیشرفته و در حال توسعه است. نگاهی به آمار مشارکت مردم در کشورهائی همچون آمریکا، آلمان و انگلیس و... به ما می‌اموزد که بیش از ۷۰ درصد اقشار جامعه جزء سهامداران بورس اوراق بهادار هستند. در این بازار به علت وجود خاصیت ریسک و بازده، هرکس با هر میزان ریسک‌پذیری می‌تواند عایدی مورد نظر خود را هدف گیرد و در طی مسیر با تغییر استراتژی، شیوه جدیدی را تجربه نماید و یا روش‌های قبلی را اصلاح نماید. اصولاً چنین خاصیتی بااین سرعت در سایر بازارها مشاهده نمی‌شود. به‌طور مثال در بازار سکه، ارز، موبایل و مسکن قانون خاصی برای برگزاری مجمع عادی سالیانه یا فوق‌العاده جهت ارائه اطلاعات شفاف و سریع به صاحبان سهام وجود ندارد و سرمایه‌گذار، قدم در راهی گذاشته که زوایای تاریک آن زیاد است. نکته دیگر این که سرمایه گذار در بورس اوراق بهادار پس از بررسی عملکرد شرکت، از حق رأی خود برای ادامه یا عدم فعالیت هیأت مدیره استفاده می‌نماید و به نوعی در سرمایه‌گذاری خود دخیل و تأثیرگذار است اما در سایر بازارها چنین اختیاری وجود ندارد. از دیگر نکات مهم این بازار گردش سرمایه‌ به هر میزان به صورت سهل و آسان است به‌طوری که با ورود و خروج سرمایه، حقی از کسی تضییع نمی‌شود. در بورس اوراق بهادار دریافت بازده، متناسب با اطلاعات دریافتی و فعالیت سرمایه‌گذار است که شاید آرزوی هر فردی دستیابی به چنین مکانیسمی در سایر بازارهای مشابه و موازی باشد.
● محاسن سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟
بورس بهترین مکانی است که شما می‌توانید با هر میزان درآمد، سرمایه‌گذاری خود را با مالکیت خود آغاز نمایید و به مرور زمان آنرا افزایش دهید به‌طوری‌که برخی افراد با پس‌انداز و حقوق ماهیانه خود در این سرمایه‌گذاری مشارکت می‌نمایند. به علت قانونمند بودن این بازار، امکان هر گونه تقلب و از بین رفتن سرمایه نزدیک به صفر است و سرمایه‌گذار با خیال راحت سرمایه خود را به گردش در می‌آورد.
از دیگر خواص بورس آن است که سرمایه‌گذار هر لحظه که به برداشت سرمایه خود نیاز داشته باشد سریعاً نسبتبه فروش آن اقدام می‌نماید و پس از فروش سهام، مبلغ حاصل از فروش را ظرف مدت چهار روزکاری دریافت می‌نماید.
● برایسرمایه‌گذاری مطمئن در بورس چه باید کرد؟
سرمایه‌گذاری مطمئن در بورس نیازمند فاکتورهای مختلفی است که مهمترین آن، اموزش است. قبل از پرش فرا بگیرید. اگر شما بتوانید قوانین و مقررات این بازار را فرا بگیرید مسلماً بازده خوبی در انتظارتان است. مطالعه کتاب‌های مختلف و استفاده از دوره‌های آموزشی (فاندامنتال ـ تکنیکال ـ تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و MPT) در این زمینه کمک بسزائی می‌نماید.
● سبد دارائی خانواده را چگونه تشکیل دهیم؟
این سبد باید ترکیبی باشد و انواع دارائی‌ها در آن به‌کار گرفته شود. به‌عبارت دیگر، همه تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد جای داد. پس با تشکیل سبد دارائی مرکب (مالی ـ پولی ـ اوراق مشارکت ـ سهام ـ زمین و غیره) باید ریسک دارائی را کاهش و تنوع آن را افزایش داد.
در چنین حالتی اگر هر اتفاق ناگواری هم بیفتد کشتی شما سالم به ساحل می‌رسد. سبد سهام با ضریب همبستگی متفاوت تشکیل دهید و با استراتژی مناسب نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نمایید. هیچ‌گاه اسیر شایعات بازار نشوید. در صورتی‌که به هر علتی توان فراگیری ندارید سبد سهام خود را به مؤسسات معتبر مشاوره بسپارید تا آنها مدیریت سبد سهام شما را انجام دهند و بدین‌ترتیب، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید.
● دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری
▪ با تقسیم دیدگاه‌های خود به سه دوره ذیل، ریسک و بازده خود را متناسب نمایید.
ـ کوتاه مدت (حداکثر تا یک ماه)
ـ میان مدت (یک تا شش ماه)
ـ بلند مدت (شش ماه تا یک سال)
با استفاده از چنین دیدگاهی شما سرمایه خود را تا حد زیادی بیمه و تمایل خویش را به خرید و فروش‌های روزانه ارضا نموده‌اید. به عبارت دیگر، هم در جریان روزانه بازار قرار می‌گیرد، هم تا حد بسیار زیادی از نوسانات کوتاه مدت مصون می‌شوید.
● چه افرادی قابلیت سرمایه‌گذاری در بورس را دارند؟
کلیه افراد جامعه پس از تولد و دریافت شناسنامه معتبر تا پایان عمر می‌توانند با هر میزان سرمایه در این بازار مشارکت نمایند و هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ سن، جنسیت، تحصیلات و میزان سرمایه برای مشارکت در این بازار وجود ندارد.
● مقایسه بازدهی بورس با سایر بازارها
بازار اوراق بهادار در مقایسه با سایر بازارها از جمله بازار پول (سیستم بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری) میانگین بازدهی بیشتری داشته است.
در جدول ذیل به مقایسه سرمایه‌گذاری در این بازار و سایر بازارها اشاره شد و این مقایسه مشخص می‌کند که بازار اوراق بهادار از چه بازدهی در میان سایر بازارها برخوردار است.
امیرحسین اسماعیل‌پور
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید