شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شوک سکه ۲۹۰ هزار تومانی


شوک سکه ۲۹۰ هزار تومانی
قیمت سکه طرح قدیم ۲۹۰ هزار تومان شد و تب طلا بالا گرفت. این نخستین تبعات بالا رفتن تورم نیست اما بارها شنیده شد. بالا رفتن قیمت طلا موضوع تازه‌ای نبود اما رشد حدود ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز در چند سال اخیر بی‌سابقه است. ضمن آن‌که سکه طرح جدید نیز در بازار نایاب شده است. در این میان، برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند حجم عظیم نقدینگی در پایان سال و تورم پایدار موجب می‌شود تا ناامنی اقتصادی بیشترین نماد خود را در زمان پایان سال که نقدینگی فراوانی در جامعه وجود دارد نشان دهد. زمانی که نقدینگی وجود داشته اما امکانی برای هزینه کردن آن وجود نداشته باشد بازار طلا و ارز امن‌ترین و در عین حال نقدشونده‌ترین کالای بازار به حساب آمده و تقاضا برای خرید آنها بالا خواهد رفت البته یک نکته قابل توجه در این میان وجود دارد چراکه انتظارات تورمی، تورم و حجم عظیم نقدینگی در پایان سال همیشه وجود دارد اما برخی صاحب‌نظران نیز بر این باورند که تورم پایدار در سال‌های گذشته و رکود تورمی در سال ۸۶ موجب شد تا حجم نقدینگی امسال بیش از سال‌های دیگر شود. رشدی که با توجه به ضعف بازار کالا و خدمات که قدرت جذب این حجم نقدینگی را ندارد، رشد بی‌سابقه قیمت سکه را موجب شده است.
نوسان شدید و افزایش لحظه به لحظه قیمت جهانی طلا، بازارهای داخلی کشورمان را دستخوش تغییرات چشمگیر قیمتی کرد. به گزارش خبرنگار ما، طبق آخرین اطلاعات دریافتی روز گذشته قیمت هر اونس طلا با درنوردیدن مرز ۹۹۲ دلار، رکورد جدیدی از خود به ثبت رساند، اگرچه پس از مدت زمان کوتاهی مجدداً قیمت آن به ۹۸۵ دلار و ۵۰ سنت سقوط کرد. بر این اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با پشت سر گذاشتن رشد ۴۰ هزار تومانی با قیمت‌هائی از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. هم‌چنین؛ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با طی کردن افزایش ۱۷ هزار تومانی، از ۲۲۴ هزار تومان به ۲۴۱ هزار تومان رسید، ضمن این‌که روز گذشته، سکه تمام بهار طرح جدید (امامی) در بازار نایاب شده و عرضه آن تقریباً متوقف شده بود. هر قطعه نیم و ربع سکه بهار آزادی نیز به ترتیب با پشت سر گذاشتن افزایش ۱۲,۰۰۰ و ۱۳,۵۰۰ تومانی، از ۱۱۴ هزار تومان و ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲۶ و ۷۹ هزار تومان تغییر قیمت داد. براساس این گزارش، قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار از ۱۰۰ هزار و ۵۸۰ تومان به ۱۰۱ هزار و ۹۵۰ تومان به ۲۲ هزار و ۵۰ تومان تغییر قیمت داده است. فعالان بازار سکه از متقاضیان سکه درخواست کردند برای ثبات قیمت سکه و بازگشتن آرامش به بازار از خرید سکه خودداری کنند. روند صعودی قیمت بالا در بازارهای جهانی و افزایش نقدینگی در جامعه به خاطر نزدیک شدن به پایان سال موجب شده تا قیمت طلا و سکه بسیار بیشتر از آن‌چه که باید افزایش یابد. گزارش فارس، به نقل از فعالان بازار می‌افزاید: رشد کنونی قیمت سکه در بازارهای داخلی بسیار بیشتر از قیمت طلای به کار رفته در سکه است یعنی هر کدام از سکه‌ها در حال حاضر سه تا پنج هزار تومان بیشتر از قیمت واقعی خود در بازار خرید و فروش می‌شود و دلیل آن نیز تقاضای زیاد برای خرید است. بازاریان منصف نیز با توجه به وضعیت کنونی از متقاضیان درخواست می‌کنند که برای ثبات قیمت‌ها از خرید سکه خودداری کنند. فعالان بازار می‌گویند: این روزها قیمت سکه به خاطر افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است اما باید اذعان کنیم که قیمت انواع مسکوکات سه تا پنج هزار تومان بیشتر از آن‌چه که باید باشد به فروش می‌رسد. فعالان بازار از توقف قیمت طلا و سکه در روزهای آینده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و عنوان می‌کنند: هیچ فردی نمی‌تواند آینده بازار را پیش‌بینی کند بنابراین ما توصیه می‌کنیم برای بازگشت آرامش به بازار و ثبات قیمت سکه متقاضیان از خرید سکه خودداری کنند.
● گران‌فروشی ۳۵ هزار تومانی سکه طرح قدیم
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: متأسفانه قیمت سکه طرح قدیم نامشخص بوده و این سکه قیمت رسمی ندارد، از این‌رو نمی‌توان بر نحوه خرید و فروش آن نظارت کرد به‌طوری که این سکه تحت تأثیر قیمت‌گذاری سلیقه‌ای ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی آن فروخته می‌شود. محمد کشتی آرای از کاهش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از مرز ۱۰۰۰ به ۹۶۳ دلار خبر داد و گفت: با توجه به این امر قیمت‌های جدیدی بر بازار سکه داخلی حاکم خواهد شد. وی در تشریح آخرین وضعیت قیمت طلا در بازارهای جهانی گفت: هفته گذشته هر اونس به ۹۶۳ دلار رسید که ۱۱ دلار نسبته به هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از ۹۷۴ دلار آغاز شد و به مرز دلار رسید. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: اما مجدداً از جمعه قیمت جهانی طلا کاهش یافت و هر اونس به ۹۶۳ دلار رسید که ۱۱ دلار نسبت به هفته گذشته کاهش نشان می‌دهد. وی با اشاره به جو روانی کاذب ناشی از افزایش قیمت جهانی طلا که برای قیمت سکه در بازار داخلی ایجاد شده بود، تصریح کرد: هم‌چنین شایعاتی مبنی بر عدم فروش سکه در بانک کارگشائی نیز باعث تشدید قیمت انواع سکه در بازار و بالا رفتن قیمت آن به‌طور بی‌سابقه‌ای شد. به گفته کشتی آرای، اقدام بانک مرکزی و بانک کارگشائی و صدور اطلاعیه برای توزیع سکه، قیمت هر سکه را تا ۱۵ هزار تومان کاهش داد و قیمت انواع سکه داخلی با توجه به قیمت جهانی آن به مرز تعادل رسیده است.
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید