جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اپیدمیولوژیک حاملین استافیلوکوک اورئوس در بینی و دست پرسنل کادر درمانی مرکز آموزشی- درمانی بعثت نیروی هوایی ارتش


بررسی اپیدمیولوژیک حاملین استافیلوکوک اورئوس در بینی و دست پرسنل کادر درمانی مرکز آموزشی- درمانی بعثت نیروی هوایی ارتش
● سابقه و هدف:
استافیلوکک ها باکتری های مقاومی هستند که ممکن است به عنوان فلورنرمال پوست، چشم، دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه گوارش، اورترا و ندرتا واژن وجود داشته باشند. در این مطالعه در صدد یافتن میزان فراوانی حاملین استافیلوکک طلایی در میان پرسنل درمانی و غیردرمانی یکی از بیمارستان های ارتش هستیم.
● مواد و روش ها:
در یک مطالعه تحلیلی مقطعی تعداد ۲۵۳ نفر از پرسنل کادر درمانی و غیردرمانی بیمارستان از طریق نمونه گیری از بینی، دست آنها و کشت در محیط های انتخابی و سپس کارهای تکمیلی و تشخیصی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات در نرم افزار SPSS نسخه ۱۱.۵ با تست آماری (کای) دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
از تعداد ۲۵۳ نفر پرسنل مورد مطالعه ۶۵ (۲۵.۸%) نفر حامل استافیلوکک طلایی در بینی بودند (۲۵.۸%) که از این تعداد ۳۵ نفر از پرسنل درمانی (۲۳% از مجموع ۱۵۳ نفر پرسنل درمانی) و ۳۰ نفر از پرسنل غیردرمانی (۳۰% از مجموع ۱۰۰ نفر گروه غیردرمانی) را شامل می شدند. در مورد آلودگی دست به باکتری مورد نظر ۱۰ نفر از مجموع ۲۵۳ نفر (۳.۹%) کشت مثبت داشتند که ۶ مورد کشت مثبت در پرسنل درمانی (۳.۹% از ۱۵۳ نفر پرسنل درمانی) و ۴ مورد کشت مثبت در پرسنل غیردرمانی (۴% از ۱۰۰ نفر پرسنل غیردرمانی) را شامل می شدند.
● نتیجه گیری:
با توجه به یافته های فوق هر چند که تعداد حاملین استافیلوکک طلایی در بینی در میان پرسنل درمانی (۳۵نفر) در مقابل پرسنل غیردرمانی (۳۰ نفر) به نظر بیشتر است ولی نظر به اینکه تعداد کل افراد مورد مطالعه در گروه درمانی ۱۵۳ نفر در مقابل ۱۰۰ نفر از گروه غیردرمانی بوده، بنابراین شیوع حمل استافیلوکک طلایی در بینی در گروه درمانی کمتر از پرسنل غیردرمانی است. به این ترتیب می توان ادعا نمود که گروه هدف آموزش های ارتقای سطح بهداشت فردی نه تنها پرسنل درمانی بیمارستان ها، بلکه پرسنل غیردرمانی را نیز در بر می گیرد.
محمود ظهوری نیا
ابراهیم سلیمانی
حسن نوبری
کیومرث احمدی
سیروس جعفریان
ناهید بهمنی
بهمن اسدی باغ آسیاب
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید