جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حساس ترین روش دومارکری ایزوآنزیم قلبی کراتین کیناز، تروپونین I و میوگلوبین در تشخیص سکته قلبی حاد


حساس ترین روش دومارکری ایزوآنزیم قلبی کراتین کیناز، تروپونین I و میوگلوبین در تشخیص سکته قلبی حاد
● سابقه و هدف:
انفارکتوس میوکارد یکی از شایعترین تشخیصهای بیماران بستری در کشورهای غربی است و تشخیص سریع آن اهمیت درمانی دارد. این مطالعه با هدف تعیین حساس ترین روش دومارکری ایزوآنزیم قلبی کراتین کیناز، تروپونین I و میوگلوبین در تشخیص سکته قلبی حاد صورت گرفت.
● مواد و روشها:
این پژوهش مشاهده ای- تحلیلی از نوع مطالعه آزمون تشخیصی بر روی ۱۲۸ بیمار در دسترس به ازای هر گروه در دوره زمانی ۴ تا ۱۴ و ۱۵ تا ۲۴ ساعت و در مجموع ۲۵۶ بیمار که با درد قفسه صدری از نوع قلبی به اورژانس مراجعه کرده بودند و شروع آن از ۴ تا ۲۴ ساعت گذشته بوده، انجام شد. این بیماری سابقه سکته قلبی و دریافت شوک قلبی نداشتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۱.۵ تجزیه و تحلیل شد.
● یافته ها:
در پریود زمانی اول ترکیب تروپونین Iو میوگلوبین بیشترین حساسیت (۹۷.۳%= حساسیت و %۹۸.۱= ویژگی) و در پریود زمانی دوم حساسترین ترکیب دومارکری CK-MB و تروپونین I می باشد (۱۰۰%) و ویژگی آن ۹۶.۳% میباشد.
● نتیجه گیری:
نتیجه نهایی این مطالعه مطرح کننده این مطلب می باشد که روش دومارکری تروپونین و میوگلوبین برای پریود زمانی اول مناسب تر بوده و در پریود زمانی دوم از ترکیب تروپونین و CK-MB با ضریب اطمینان بالاتر می توان سود جست.
کیومرث احمدی
سیدحسن مهدوی
نادر مرکزی مقدم
شاهین قره خانی
محمود ظهوری نیا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید