پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مقصدتان کجاست؟


مقصدتان کجاست؟
بیشتر اوقات وقتی برنامه سفر را می‌چینیم می‌دانیم که کجا می‌خواهیم برویم. اما شاید هم جای خاصی مد نظرمان نباشد و آن وقت در صدد انتخاب یک مقصد بر می‌آئیم. اولین چیزی که باید به آن فکر کرد مقدار پولی است که می‌توانیم هزنیه بکنیم. بله باید حساب پول‌هایمان را داشته باشیم تا بدانیم چه‌قدر می‌توانیم خرج کنیم. از این‌جا به بعد دیگر کاری ندارد. شاید دلتان می‌خواهد به یک مکان خاص سفر کنید یا به مناطق گرمسیری و یا ساحل دریا و یا شاید هم می‌خواهید به جرگه اسکی‌بازها بپیوندید. جاهای خوش‌ آب و رنگ و باب میل خانواده زیاد پیدا می‌شود. دنیا به اندازه کافی بزرگ است.
تنها آژانس‌های مسافرتی و یا کتابخانه‌ها نیستند که اطلاعات لازم در اختیارتان قرار می‌دهند، شما می‌توانید همان‌طور که در خانه‌تان نشسته‌اید اطلاعات فراوانی تهیه کنید. فقط باید کمی زحمت جستجو در وب‌سایت‌ها را به خود بدهید و هرچه‌قدر دلتان بخواهد در آن مقصد پیدا می‌شود. حالا دوباره برمی‌گردیم سر جای اولمان. همان‌طور که چشممان به مقصدهای مختلف می‌افتد و آرزوهای بلند خود را تحقق یافته می‌بینیم یادمان باشد که با انتخاب هرکدام از این‌ها یک‌سری هزینه‌ها را هم باید کنار بگذاریم. اجاره هتل‌ها، کرایه رفت و آمدها، اجاره ماشین‌ها، قیمت غذاها، نوشیدنی‌ها و همه پول خرج کردن‌ها را باید حساب کنیم. می‌توانید همه این اطلاعات را در مورد مقصد مورد نظرتان به‌دست بیاوردی. بیشتر از همه باید حساب هزینه‌هائی را داشته باشید که برای دیدن جذابیت‌ها و اجارهٔ امکانات آن‌جا لازم دارید. مقدار بودجه‌ای که دارید می‌توانید مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید. البته همواره خطراتی هست که مسافران را تهدید می‌کند به ویژه اگر به قدر کافی با محیط آشنائی نداشته باشند. در این‌جا نکاتی را به شما یادآور می‌شویم که می‌توانید با توجه به آنها سفر بی‌خطری را آغاز کنید:
ـ بیشتر در مورد سفر خود بدانید
این نکته بسیار مهم است که افرادی که قصد سفر به یک شهر یا کشوری را دارند باید با آداب مکان‌های توریستی و دیدنی و خلق‌وخوی آدم‌ها آن‌جا آشنا شوند.
ـ هرگز به تنهائی سفر نکنید
البته لحظاتی وجود دارد که آدم احساس می‌کند می‌خواهد تنها باشد، استراحت کند و از هراس و هیاهوی شهری فاصله بگیرد. اما به خاطر وجود خطرات قریب‌الوقوع بهتر است همواره همسفری برای خود انتخاب کنید.
ـ برنامه‌ریزی
برای سفر کردن داشتن برنامه‌ریزی قبلی بسیار مهم است. زیرا به افراد این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های خود را به ترتیب اولویت پیاده کنند. علاوه‌بر این با برنامه‌ریزی قبلی می‌شود از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.
ـ همواره برای موارد اورژانسی آماده باشید
این مسئله الزاماً به این معنی نیست که افراد اساساً با بدبینی به برنامه‌ریزی در مورد سفر خود بپردازند. بلکه باید موارد اورژانسی احتمالی را در نظر گرفت و برای آنها آماده بود. هما‌ن‌طور که همه‌مان شنیده‌ایم پیشگیری بهتر از درمان است.
ـ نسبت به رزرو هتل اطلاعاتی داشته باشید
بهتر است هتلی را انتخاب کنید که به پیشرفته‌ترین تجهیزات امنیتی مجهز باشد. در این صورت اطمینان پیدا می‌کنید که زمانی که در اطاقتان تنها هستید در محلی امن به‌سر می‌برید.
ـ اقامت در سوئیت
سوئیت‌ها مکان‌های کرایه‌ای مناسبی برای سکونت هستند که اغلب در اطراف مراکز تفریحی و تاریخی قرار دارند. تجربه استفاده از چنین مکانی یک جور سرگرمی است.
قیمت‌ها را از طریق اینترنت می‌توانید هزینه هواپیما، هتل و کرایه اتومبیل‌ها را چک کنید و نیازهای سفر خود را برآورده نمائید. این کار به پس‌انداز شما کمک می‌کند. وقتی بیرون از خانه یا هتل می‌روید پول‌هایتان را در دسترس نگذارید.
پول‌هائی را که پس‌انداز کرده‌اید تا رویای سفر خود را به تحقق برسانید همین‌طور در دسترس نگذارید به‌خصوص وقتی کسی در خانه نیست. قبل از آغاز سفر هم تمام وسائل گرمازا و سرمازا را کنترل کنید. ترموستات وسائل گرمازا در زمستان باید کم و وسائل سرمازا در تابستان زیاد باشد تا اتاق‌ها نه خیلی سرد و نه خیلی گرم شوند. آبگرمکن و یخچال را در صورتی‌که مسافرت چند هفته‌ای یا چند ماه در پیش دارید خاموش کنید. از همسایه خود بخواهید تا در طول این مدت حواسش به خانه شما هم باشد و همه چیز را کنترل کند.
ـ یک کارت اعتباری تهیه کنید
اگر سفر شما در پایان سال است تقاضای یک کارت اعتباری بدهید که بتوانید از امتیازات مربوط به سفر آن استفاده کنید که بیشتر شامل هزینه‌های هوائی و هتل‌ها می‌شود. از این کارت برای خریدهای روزانه مثل خواربار، مواد داروئی و خریدهای جزئی هم می‌توانید استفاده کنید.
باور داشته باشید یا نه این کار ۵ تا ۷ درصد به نفع شماست. از کارت خود برای خریدهای بزرگ مثل هزینه‌های هوائی، هزنیه‌های هتل و اجاره اتومبیل استفاده کنید. خرید اقلام بزرگ‌تر را هم با کارت اعتباری انجام دهید.
بهاره اله‌دانه
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید