جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فلسفه آدم‌کشی شانس بزرگ


فلسفه آدم‌کشی شانس بزرگ
برای بازیگری که سابقه بازی در فیلم‌های اکشن را در کارنامه ندارد پیشنهادی در حد و اندازه «تحت تعقیب» یک شانس بسیار بزرگ است که نمی‌توان به آسانی از کنارش گذشت. خصوصا اگر ستاره‌های بزرگی همچون آنجلینا جولی و مورگان فریمن همبازی‌تان باشند. مدت‌ها بود به دنبال نقشی متفاوت بودم که تجربه نکرده باشم و با بازی در آن نقش، دیگر توانایی‌های بازیگری‌ام را به رخ بکشم. گرچه برای بازی در این فیلم سختی‌های زیادی را متحمل شدم و مثلا تمرینات فیزیکی‌ شش هفته‌ای را از سر گذراندم اما نتیجه درخشان کار تمام خستگی‌ها را از تنم بیرون برد. مورگان فریمن و آنجلینا جولی قبلا در این جور فیلم‌ها بازی کرده‌ بودند و به عنوان تنها عضو تازه‌کار گروه از راهنمایی‌های آنها بسیار استفاده کردم. استفاده از بازیگران جوانی مثل من، همیشه با کمی ریسک همراه است چراکه هر لحظه امکان دارد تماشاگران از نقش جدیدم خوش‌شان نیاید و با بی‌رحمی تمام سالن سینما را ترک کنند. شاید به همین دلیل تهیه‌کنندگان فیلم بار اول که سراغم آمدند چندان مطمئن نبودند تا اینکه بعد از شش ماه دوباره سر و کله‌شان پیدا شد و درخواست خود را دوباره مطرح کردند. ظاهرا برای اینکه به توانایی‌های من ایمان بیاورند شش ماه وقت نیاز داشته‌اند. بد نیست بدانید من چندان هم کشته‌مرده فیلم‌های اکشن نیستم و تنها فیلم‌های اکشن علمی تخیلی و یا فانتزی را تماشا می‌کنم. مثلا فیلم‌های جان وو که فیلم‌هایی صرفا اکشن هستند را نمی‌پسندم. بیشتر به اکشن‌هایی علاقه دارم که مفهومی و فلسفی باشند و «تحت تعقیب» هم یکی از همین اکشن‌های فلسفی است؛ فیلمی که به شدت وامدار کارگردانی شیدا، دیوانه، عجیب، با استعداد و نابغه‌‌ به نام تیمور بکمامبتف است.
● آقای اسمیت کشته شده است
▪ آنجلینا جولی:
بازی در «تحت تعقیب» را در فاصله فیلم‌های «یک قلب توانا» و «کودک ربوده شده» قبول کردم که هر دوی آنها به لحاظ احساسی فیلم‌‌های خیلی خیلی دشواری بودند. همچنین فوت مادر و بارداری‌ام مزید بر علت شد تا در شرایط شکننده‌ای قرار بگیرم و چون خودم را می‌شناختم فکر کردم بهترین کاری که الان باید انجام بدهم این است که از رختخواب بیرون بیایم، به جنب و جوش بیفتم، بر پروژه‌ای متمرکز شوم و کمی از خودم فاصله بگیرم. بعد که شنیدم عده‌ای مشغول تولید «تحت تعقیب» هستند و با انتخابی غیر عادی روی مک‌آوی دست گذاشته‌اند کنجکاو شدم ببینم ماجرا از چه قرار است. به ملاقات تیمور رفتم و متوجه شدم وی «داستان»ی برای فیلم خود دست و پا کرده است. با خودم گفتم مطمئنا وجود یک داستان خوب برای یک فیلم اکشن نعمت بزرگی است و احتمالا آن فیلم را به یک اثر درخشان تبدیل می‌کند. باید خدمت همه آنهایی که این فیلم را برای وجهه من به عنوان سفیر حسن‌نیت سازمان ملل خطرناک می‌دانند عرض کنم به اعتقاد من صلح بدون عدالت به دست نمی‌آید و برای رسیدن به عدالت هم گاهی اوقات لازم است تکانی به خودتان بدهید و بلند کردن پرچم سفید را به فراموشی بسپارید. اگر قبل از اینکه هیتلر تمام آن قتل و کشتارها را انجام دهد با او مواجه می‌شدید و می‌دانستید وی قرار است در آینده جنگ جهانی راه بیندازد چه کار می‌کردید؟ مطمئنا باشید که حداقل من در کشتن‌اش تردید نمی‌کردم. شخصیت‌های «تحت تعقیب» هم همین کار را می‌کنند: با شناسایی و قتل جنایتکارانی که قرار است بعدا گندهای جدیدی به بار بیاورند لطف بزرگی به مردم جهان می‌کنند. البته باید خدمت همه آنهایی که این فیلم را یک «آقا و خانم اسمیت» بدون آقای اسمیت می‌دانند هم عرض کنم: بله! «تحت تعقیب» شاید داستان خانم اسمیتی باشد که هنگام افسردگی آقای اسمیت را کشته است!
● تعریف کردن‌اش آسان نیست
▪ مورگان فریمن:
«تحت تعقیب» اولین فیلم‌ام است که با کارگردانی غیر آمریکایی کار کرده‌ام. تیمور بکمامبتف یک کارگردان روس خوش‌مشرب است که اصلیت قزاقستانی دارد. پیش از این فیلم یک‌بار قرار بود با میلوش فورمن که او هم یک کارگردان خارجی است همکاری کنم که میسر نشد. از نتیجه کار راضی‌ام و فکر می‌کنم، بکمامبتف، کامیک بوک مارک میلار را به نحو احسن به تصاویر سینمایی تبدیل کرده است. شخصیتی که در این بازی می‌کنم شخصیت پیچیده‌ای است و حتی برای من که استاد تعریف شخصیت هستم ردیف کردن خصوصیات و ویژگی‌هایش اصلا آسان نیست. این شخصیت ظاهرا سرکرده اتحادیه تبهکاران است و مانند رئیس یک صنف از حقوق تبهکاران و آدم‌کشانی که با او پیمان برادری بسته‌اند دفاع می‌کند. در کنار وی شخصیت‌های دیگری مانند آنجلینا جولی و جیمز مک‌آوی حضور دارند که همینجا باید بگویم هر دوی آنها بازیگران فوق‌العاده‌ای هستند. آنجلینا جولی که قبلا توانایی‌های خود را اثبات کرده است و مک‌آوی هم در این فیلم یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه داده است. بازیگران جوان معمولا بازیگران سخت‌کوشی نیستند اما سخت‌کوشی مک‌آوی برای ایفای نقشی که به او سپرده شده است واقعا قابل تحسین است. به همین دلیل معتقدم وی در آینده به بازیگر بزرگی تبدیل می‌شود.
یمز مک‌آوی
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید