پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع دردهای ستون فقرات در پرستاران شاغل در بیمارستان‌‌های شهر همدان، پاییز ۱۳۸۳


بررسی شیوع دردهای ستون فقرات در پرستاران شاغل در بیمارستان‌‌های شهر همدان، پاییز ۱۳۸۳
● زمینه و هدف:
طی دهه های گذشته، اختلالات عضلانی اسکلتی به طور روز افزونی شایع و همه گیر شده اند. این اختلالات دلایل معمول ناتوانی های مرتبط با کار در بین پرستاران بوده و به دلیل ازکارافتادگی و هزینه های درمانی سنگین، از اهمیت بالایی برخوردارند. مطالعه حاضر، یک مطالعه توصیفی ـ مقطعی است، که با هدف تعیین شیوع دردهای ستون فقرات در ۱۸۰ پرستار شاغل در بیمارستان های شهر همدان و تعیین ارتباط بین ویژگی های فردی، فشار فیزیکی و ... با این دردها صورت پذیرفت.
● روش بررسی:
جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش استفاده شد. بخش اول مربوط به خصوصیات دموگرافیک مشتمل بر ۵ سوال و بخش دوم مربوط به خصوصیات شغلی مشتمل بر ۷ سوال بود. در بخش سوم جهت سنجش دردهای ستون فقرات از ۳ سوال و جدول مشخص کننده وجود و نوع درد (ستون فقرات گردنی، پشتی، کمری و کمربند لگنی) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS (version ۱۳)، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کای دو و تی مستقل انجام شد.
● یافته ها:
نمونه های این مطالعه را ۸/۳۲%، مرد و ۲/۶۷%، زن تشکیل می داد که ۹/۳۸%، مجرد و ۶۰%، متاهل بودند و ۶/۱۵% آنان علاوه بر شغل پرستاری، شغل دوم داشتند. تمامی نمونه ها، کارشناس پرستاری بودند. این بررسی نشان داد که از کل نمونه های مورد مطالعه، ۹/۴۸% موارد از اصول صحیح مراقبت از ستون فقرات خود آگاهی متوسط دارند، در حالی که تنها ۷/۶% آنان این اصول را همواره بکار می بندند. همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد که از کل نمونه های مورد مطالعه، ۱/۵۱% موارد پس از شروع به حرفه پرستاری به درد ستون فقرات مبتلا شده اند و درد در ۱/۵۹% از آنها به صورت ناگهانی و به دنبال حادثه ای در حین فعالیت شروع شده است. همچنین از کل نمونه های مورد مطالعه، ۷/۵۶% موارد حداقل از یک نوع درد ستون فقرات رنج می بردند و شایع ترین محل درد (۳/۴۳%)، درد ناحیه کمر بود. بین وجود درد و بکارگیری اصول صحیح، از لحاظ آماری رابطه معنی داری وجود داشت (۰۲۹/۰=p).
● نتیجه گیری:
با توجه به اینکه درصد بالایی از پرستاران از نوعی درد ستون فقرات رنج می برند، جهت حل این مشکلات پیشنهاد می شود تا استفاده از ابزار مناسب برای جابجایی بیمار و وسایل سنگین، داشتن فعالیت منظم ورزشی و توجه به محیط ذهنی پرسنل پرستاری در دستور کار دست اندکاران پرستاری قرار گیرند. بنابراین، جهت بهبود کیفیت مراقبت پرستاری و ارتقا سطح سلامت جامعه، توجه و برنامه ریزی جهت پیشگیری از این مشکلات خاطرنشان می گردد.
ابوالفضل رحیمی
افضل اله حمدی
محمدرضا آخوند
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید