چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر اساس دوایر کیفیت بر رضایت شغلی پرستاران از دیدگاه هرزبرگ


بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر اساس دوایر کیفیت بر رضایت شغلی پرستاران از دیدگاه هرزبرگ
● سابقه و هدف:
مطالعات متعددی در زمینه بررسی رفتارهای مدیران پرستاری و رضایت شغلی پرسنل پرستاری نشان دادند که مدیران با رفتارهای اثر بخش خود و به کار گیری مدیریت مشارکتی می توانند سبب توانمندسازی پرسنل شوند و بر رضایت شغلی آنان و کیفیت ارایه خدمات تاثیر مثبت گذارند. لذا این مقاله، قصد بررسی رضایت شغلی پرسنل پرستاری را بعد از اجرای مدیریت مشارکتی بر اساس تشکیل دوایر کیفیت دارد.
● مواد و روش ها:
این پژوهش یک پژوهش نیمه تجربی است که به صورت قبل و بعد از مداخله و به منظور بررسی تاثیر مدیریت مشارکتی براساس تشکیل دوایر کیفیت بر رضایت شغلی پرستاران بخش CCU یکی از بیمارستان های ارتش در سال۱۳۸۳ انجام گرفته است. نمونه های پژوهش شامل کلیه پرستاران کارشناس شاغل در بخش CCU می باشد (۱۷ نفر). ابزار گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت شغلی است که پرسشنامه بر اساس تئوری دو عاملی فریدریک هرز- برگ طراحی شده است و دارای ۳۴ مورد بوده که ۱۷ مورد آن مربوط به عوامل بهداشتی و ۱۷ مورد آن مربوط به عوامل انگیزشی می باشد. ابتدا رضایت شغلی پرستاران قبل از مداخله سنجیده شد سپس مدیریت مشارکتی بر اساس تشکیل دوایر کیفیت (Quality circles) اجرا گردید. پس از آن بار دیگر پرسشنامه رضایت شغلی در اختیار پرستاران قرار گرفت و به این ترتیب رضایت شغلی پس از مداخله سنجیده شد و مقایسه رضایت شغلی قبل و پس از مداخله انجام گردید. نتایج از طریق نرم افزار SPSS نسخه ۱۰ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
● یافته ها:
یافته ها نشان داد که میانگین نمرات ریاضیات شغلی پرستاران (مجموعه میانگین نمرات عوامل بهداشتی و عوامل انگیزشی) از ۷۱.۸۸% به ۹۷.۳۵% افزایش یافت و با استفاده از آزمون آماری تی زوجی، تفاوت آماری معنا داری بین میانگین نمرات رضایت شغلی قبل و بعد از مداخله (۰.۰۰۱=P) دیده شد. همچنین نتایج یافته ها بیانگر آن بود که بین ویژگی های دموگرافیک با رضایت شغلی ارتباط آماری وجود نداشت. لذا فرضیه پژوهش تحت عنوان اجرای مدیریت مشارکتی بر اساس تشکیل دوایر کیفیت باعث افزایش رضایت شغلی پرستاران می گردد، تایید شد.
● نتیجه گیری:
تشکیل دوایر کیفیت، منجر به پاره ای از تغییرات در شرایط فیزیکی محیط کار، تجهیزات موجود جهت انجام کار در بخش، روش های حمایتی مدیران بویژه سر پرستار و روش های تشویق و پاداش دهی شده است که منجر به افزایش میانگین نمرات عوامل بهداشتی، انگیزشی و رضایت شغلی کل گردیده است.
لیدا محسن پور
حسن ناوی پور
فضل اله احمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید