پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آیین کار کردن


آیین کار کردن
در فرهنگ و ادبیات ایرانی از کار به عنوان سرمایه جاودانی نام برده می شود. تمام تعابیری که از کار می شود همه بدان معناست که بدون کار نه تنها زندگی مالی فرد خدشه دار می شود که حتی از نظر روانی نیز آسیب های فراوانی را متحمل می شود اما نکته اینجاست که این سرمایه جاودانی اگر در شرایط طاقت فرسا و نامناسب صورت گیرد، سرمایه که نخواهد بود هیچ، آدم را از هرچه نان درآوردن می اندازد. بیماری ها و عوارضی که در اثر کار کردن در شرایط نامناسب و سخت بروز می کند در چند سال اخیر به یکی از مهم ترین مباحث پزشکی بدل شده است که متاسفانه کمتر توجهی به آن می شود.
روزبه روز تعداد افرادی که بر اثر کمردرد در بیمارستان بستری و از محیط شغلی خود دور می شوند، افزایش می یابد. بررسی هایی که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۰ در ۹۱ کشور انجام داد نشان می دهد ۳۱ درصد کارخانجات و ۵۰ درصد ادارات و شرکت ها به دلیل عدم برخورداری از ایمنی، محل مناسبی برای کارمندان و کارگران نیستند.یکی از مشکلات تهدید کننده کارمندان کمردرد است که به دلیل نامناسب بودن وضعیت نشستن فرد پشت میز کار و کشیدگی عضلات که در تایپیست ها بسیار دیده می شود، بروز می کند. کمردرد ممکن است ناگهانی شروع شود یا تدریجی باشد ولی به طور کلی علائمی به شرح زیر دارد:درد تیز در یک ناحیه از کمر، درد ناحیه کمر و باسن که با نشستن و ایستادن شدید می شود. درد هنگام خم شدن و درد پاها که با کرختی و سستی همراه است. در بسیاری از موارد کمردرد با اصلاح وضعیت نامناسب درمان می شود.موقع نشستن روی صندلی برای ایجاد قوس مناسب در کمر یک پا را روی پای دیگر بیندازید تا قوس مناسب در کمر شکل گیرد.
اگر مجبور به نشستن در وضعیت طولانی هستید، چند قدم راه بروید و تغییر وضعیت دهید. در ایستادن های طولانی نیز هر چند وقت یک بار پای خود را جابه جا کنید تا با انتقال نیرو و فشار وزن بدن از یک پا به پای دیگر از کمردرد جلوگیری شود. حین کارهای طولانی از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید. این نوع کفش ها وزن بدن را به سمت قدام و جلوی بدن منحرف کرده و با پخش شدن فشار به طور غیریکسان در پا موجب کمردرد می شود. بهترین و موثرترین راه برای رهایی از درد کمر، یادگیری صحیح نشستن، ایستادن و بلند کردن اشیا از زمین است. گاهی حرکات ورزشی نیز به کاهش دردهای ناحیه کمر کمک می کند. در زمانی که مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، در همان حال که روی صندلی قرار گرفته اید، پاها را به داخل شکم برده و دراز کنید و سپس یک در میان پاها را عقب و جلو ببرید. این حرکت به بهبود عضلات کمر کمک کرده و از بروز درد در این ناحیه تا حد زیادی جلوگیری می کند. از رایانه در محیط کار نیز نباید غافل شد.
بیشترین میزان خستگی در کار به استفاده از رایانه در شرایط نامناسب برمی گردد. سردرد، خستگی، سوزش چشم، درد ناحیه کتف، بازوها و مچ دست از عوارضی است که فعالیت طولانی با رایانه به همراه می آورد به همین دلیل قرار دادن مانیتور در محیط مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مانیتور باید روبه روی شما و در امتداد خط وسط بدن باشد در غیر این صورت باعث درد شانه و گردن می شود. مانیتور باید به اندازه طول یک بازو از شانه شما فاصله داشته باشد که از خستگی چشم جلوگیری شود و دقیقاً باید در امتداد چشم قرار بگیرد تا از درد شانه و گردن در امان بود. از آنجا که انعکاس نور بر صفحه مانیتور باعث آزار چشم می شود، مانیتور را در زاویه ای قرار دهید تا انعکاس نور از لامپ یا پنجره باعث قرمزی، اشک ریزش و آزار چشمان شما نشود. روشنایی مانیتور را تنظیم کنید.
این عمل باعث حذف کنتراست بین مانیتور و محیط پشت شده و با ایجاد حالت یکنواخت مانع از سردرد، خستگی و ناراحتی چشم می شود، ضمناً به اندازه فونت ها نیز توجه کنید تا فشار وارد بر چشم به حداقل کاهش یابد.گذشته از عوامل فیزیکی، وضعیت های غیرعادی هنگام کار، فشارهای روحی، تغییر در نوبت های کاری، مواجهه با سموم صنعتی و عادات غذایی نامناسب نیز در افت بازده کاری تاثیر می گذارد. خوردن غذاهای ناسالم و سر وقت غذا نخوردن دو عاملی هستند که با ایجاد سوءهاضمه بر کارایی فرد تاثیر می گذارند.
منبع: Italia Salute.it
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید